مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت: مصرف زیاد قندهای ساده دروعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند خون در طول روز می‌شود.

دكتر "سیدمرتضی صفوی" روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است ، افزود :
روزه میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌كند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

وی ، گفت: نقش موثر روزه‌داری در بهبود بیماری‌های مختلف به اثبات رسیده و روزه‌داری در اغلب بیماری‌هایی كه عادات غذایی ، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، مفید است.

این مقام وزارت بهداشت با تاكید بر مصرف سه وعده غذایی شامل افطار، شام و سحر در ماه مبارك رمضان، به روزه داران پیشنهاد كرد با فاصله دو ساعت بعد از افطار، شام میل كنند و مصرف سوپ ، آش، حلیم وخوراك لوبیا همراه با نان سنگك و ماست را در ماه رمضان مناسب دانست.

وی گفت: روزه داران بهتر است بعد از شام از میوه‌ها بخصوص مركبات كه حاوی مقادیربالایی ویتامین‪ C‬هستند، استفاده كنند، زیرا جذب آهن دربدن را افزایش داده و درمتابولیسم طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

صفوی بااشاره به اینكه مصرف آب زیاد در زمان افطار سبب اختلال درهضم غذا می‌شود، گفت كه یكی از عادت‌های غذایی اشتباه روزه‌داران هنگام افطار، خوردن آب سرد به دلیل تشنگی زیاد در طول روز است.

وی به روزداران توصیه كرد، افطار خود را با كمی آب گرم و چای آغاز و پس از آن از خرما یا كشمش استفاده كنند، زیرا این دو سبب كنترل اشتها شده و از پرخوری به هنگام افطار جلوگیری می‌كند.

به گفته مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف خرما درماه رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است و توصیه می‌شود روزه‌داران در وعده افطار حتی‌المقدور سه تا پنج عدد خرما مصرف كنند.

وی افزود: زولبیا و بامیه حاوی مواد انرژی و فاقد مواد مغذی هستند و افراط در مصرف این نوع شیرینی‌ها به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال دارد.

صفوی به روزه‌داران پیشنهاد كرد از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری پرهیز كنند، چون چای باعث افزایش دفع ادرار وازدست رفتن‌نمك‌های معدنی كه بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha