سلامت نیوز : رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی ایران گفت: تنها منبع تأمین مالی آزمایشگاه‌ها مردم هستند و اگر چشم امیدمان به بیمه‌ها باشد همه آزمایشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند. الان بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح 7 ماه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بدهکارند. بهزاد پوپک دیروز در نشست خبری ششمین کنگره سالیانه ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار از سال گذشته قیمت تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه کیت‌ها و مواد مصرفی افزایش قابل توجهی داشته که این روند در سال 92 هم ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های مصوب شده امسال برای بخش خصوصی 29 درصد اعلام شده افزود: بسیاری از تجهیزات و مواد مصرفی با ارز آزاد وارد می‌شود چرا که روند تخصیص ارز دولتی بسیار طولانی است و برخی شرکت‌ها به دلایل خودشان ترجیح می‌دهند تجهیزات پزشکی را با ارز آزاد وارد کنند.رئیس ششمین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با تأکید بر اینکه با افزایش بی‌رویه هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی، مردم توان پرداخت نخواهند داشت، اذعان داشت: در این میان تنها منبع بخش خصوصی، مردم هستند چرا که حتی بانک‌ها هم که یک زمانی وام‌هایی با سود کم به آزمایشگاه‌ها می‌دادند الان وام با سود زیر 21 درصد ارائه نمی‌کنند و سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه باید نقش خود را مشخص کنند.

پوپک تصریح کرد: قرار بود تا 70 درصد هزینه خدمات آزمایشگاهی‌ را سازمان‌های بیمه‌گر پوشش دهند که این امر اکنون تقریباً برعکس است و اگر تعرفه‌های جدید اعلام و اعمال شوند تقریباً 90 درصد هزینه آزمایش‌ها را مردم باید از جیبشان بپردازند. رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مصرفی آزمایشگاه‌ها نیز با عمر کارکرد مشخص باید پس از چندسال تعویض شوند، افزود: دستگاه‌ها در کشورهای پیشرفته عمر 5 ساله دارند ولی در کشور ما بسته به نوع دستگاه و کاری که ما از آن می‌کشیم ممکن است این رقم متغیر باشد ولی در نهایت با توجه به استانداردهایی که آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت تعیین کرده این دستگاه‌ها باید هر چندسال یکبار تعویض شوند و دستگاهی را که 50 میلیون تومان می‌خریدیم الان بالای 150 میلیون تومان است.

به گفته پوپک افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی در سال 90، صفر درصد بود که در سال 91 افزایش 16 درصدی، آن هم با تاخیر زیاد اعلام شد و در سال 92 هم چیزی بین 25 تا 29 درصد افزایش را مصوب کردند. وی به نقش بیمه‌ها در گردش مالی آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چشم امیدمان به سازمان‌های بیمه‌گر باشد تمام همکارانمان تا چند ماه آینده ورشکسته می‌شوند چرا که باید حقوق و هزینه‌های جاری را از جیب پرداخت کنیم و بسیاری از شرکت‌های وارد کننده برای فروش تجهیزات یا پول نقد می‌خواهند یا 2 ماه زودتر از تحویل جنس باید پول را واریز کنیم در صورتی که قبلاً 3 ماه بعد از خرید، پول را می‌پرداختیم. وی گفت: همین الان سازمان‌های بیمه‌گر 7 ماه از پرداختی‌ها عقب هستند و بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح از مهر سال 91 تاکنون هیچ پرداختی به آزمایشگاه‌ها نداشتند.

افزایش 5/3 برابری نرخ تجهیزات آزمایشگاهی

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی کشور با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها در زمان گرانی‌ها و نوسانات ارزی بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند، اظهار کرد: نرخ تجهیزات آزمایشگاهی در حال حاضر 5/3 برابر شده است. دکتر علی صادقی تبار در این نشست گفت: شرایط پرداخت وجه به شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده کیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی تغییر کرده است و این شرکت‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند برخلاف روال گذشته هزینه تجهیزات خود را به روز دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه علاوه بر این به محض اینکه دلار گران می‌شود شرکت‌ها موجودی انبار خود را گران می‌کنند، اظهار کرد: همه اینها در حالی است که تعرفه‌ها ثابت بودند اما آزمایشگاه‌ها ناچار شدند تجهیزات و مواد مصرفی خود را به سه برابر قیمت خریداری کنند وهزینه آن را خودشان شخصا بپردازند. این مسئله باعث شده است که تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha