معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: كاردانی 4 رشته اتاق عمل ، علوم آزمایشگاهی، بیهوشی، و رادیولوژی حذف شد و از سال آینده فقط در مقطع كارشناسی این رشته‌ها دانشجو پذیرش می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، بهرام عین‌اللهی امروز در یك نشست خبری در وزارت بهداشت، افزود:‌ علوم پزشكی در سالهای پس از انقلاب در ایران پیشرفتهای شگرفی داشته است به طوری كه در اوایل انقلاب ما نیازمند ورود پزشكان خارجی به كشور و اعزام بیماران به خارج بودیم اما اكنون نه تنها از نظر كیفی در سطح بالایی از علوم پزشكی قرار داریم بلكه از این وابستگی نیز رها شده‌ایم.
وی اضافه كرد: در زمان حاضر 21 رشته فوق تخصصی و 20 رشته فلوشیب پزشكی در دانشگاههای علوم پزشكی ایران وجود دارد كه موجب پیشتازی ما در منطقه است.
وی همچنین از افزایش 61 درصدی ظرفیت پذیرش دوره‌های دستیاری دندانپزشكی، افزایش 25 درصدی ظرفیت دوره دستیاری پزشكی، افزایش 30 درصدی ظرفیت دوره‌های تخصصی علوم پایه پزشكی و نیز افزایش 30 درصدی دوره های دستیاری فوق تخصصی در كشور طی سال جاری خبر داد.
عین‌اللهی در پاسخ به سوالی در مورد آموزش از راه دور پزشكی گفت:‌ امكان آموزش پزشكی از راه دور به علت ماهیت این رشته وجود ندارد اما در مورد برخی رشته‌های مرتبط مانند رشته آموزش پزشكی این كار امكانپذیر است كه از امسال پذیرش دانشجو از طریق e-learning در مقطع كارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی آغاز شده است.
وی افزود:‌ برای اولین بار با ایجاد رشته‌‌های md phd امكان ادامه تحصیل گروههای بالینی در رشته‌های دكترای تخصصی و برعكس فراهم شده است كه البته این پیشنهاد اكنون به شورای گسترش آموزش وزارت بهداشت رفته است و در صورت تصویب اجرایی می‌شود.
عین‌اللهی گفت: كیفیت آموزش در ایران به نحوی است كه می‌توانیم به فارغ التحصیلان دانشگاههای داخلی اعتماد كنیم و سلامت مردم را به آنها بسپاریم اما این وضع در مورد آموزش پزشكی در كشورهای دیگر به خصوص كشورهای بلوك شرق مانند اوكراین، رومانی و بلاروس وجود ندارد به همین علت ضمن اینكه تحصیل در این كشورها را توصیه نمی‌كنیم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آیین‌نامه جدیدی برای ارزشیابی مدارك این دانشگاهها تدوین كنیم.
وی همچنین از تشكیل كمیته های راهبری برای هر رشته در دانشگاههای علوم پزشكی، تدوین نقشه جامع علمی دانشگاههای علوم پزشكی، ایجاد آزمایشگاههای مهارتی در تمام این دانشگاهها برای افزایش مهارت فارغ التحصیلان و تدوین آیین‌نامه تسهیلات نخبگان خبر داد كه به موجب آن دفاتر استعدادهای درخشان در مراكز مطالعات و توسعه آموزش پزشكی(edc) همه دانشگاههای علوم پزشكی تشكیل می شود.
معاون وزیر بهداشت همچنین از برداشتن شرط سن 40 سالگی برای ادامه تحصیل مربیان آموزشی در وزارت بهداشت و تصویب آیین نامه
استفاده از ظرفیت مازاد دانشگاههای علوم پزشكی برای ادامه تحصیل آنان در دوره های تخصصی و phd این دانشگاهها خبر داد.
عین اللهی همچنین گفت: طرح پذیرش دانشجوی پزشكی عمومی از بین لیسانسه‌های مرتبط در دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در شورای گسترش آموزش وزارت بهداشت رد شد و پذیرش این به این شكل در رشته پزشكی منتفی است.
وی اضافه كرد: پزشكی خانواده نیز ضمن گنجاندن در دروس پزشكان عمومی، در قالب دوره‌‌های بازآموزی به صورت دوره‌های كوتاه مدت با تهیه بسته‌های آموزشی آن به پزشكان عمومی ارائه می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha