سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 71442
سلامت نیوز : نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد، اضافه وزن و چربی دور شکم خطر پاره شدن آئورت را به شدت افزایش می دهد. کشفیات جدید محققان سوئدی نشان می دهد که خطر و عوارض اضافه وزن و چربی دور شکم از آن چه قبلا تصور می شد، بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اگرچه ثابت شده است که اضافه وزن یا چاقی مفرط احتمال بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد اما این اولین مطالعه ای است که نتایج آن ارتباط قوی اضافه وزن و اختلالات آئورت را نشان می دهد. آنوریسم، بزرگ شدن یا بیرون زدگی در دیواره آئورت است که طی سال های طولانی بدون علامتی رشد می کند وهمانند لاستیک خودرو ناگهان پاره می شود و باعث خون ریزی داخلی می شود.

برخی افراد به علت ایجاد ورم که روی ستون فقرات فشار وارد می کند، دچار کمردرد می شوند. اما بیشتر مردم هیچ علامتی ندارند. دیواره آئورت در انسان ها از لایه ای بافت با عنوان الاستین و کلاژن تشکیل شده است. این بافت به رگ ها قدرت انعطاف پذیری می دهد. اما با بالارفتن سن انعطاف پذیری آن کاهش می یابد.قطر طبیعی یک آئورت ۲۰میلی متر است و در صورت گسترش یافتن به ۳۰میلی متر یا بیشتر می رسد، پزشکان با استفاده از اولترا سوند آن را تشخیص می دهند. احتمال خطر در آقایانی که دور کمرشان حدود ۹۹سانتی متر است و در خانم هایی که دور کمرشان ۸۶سانتی متر است، افزایش می یابد. به طور کلی شاخص توده بدن تاثیری در ایجاد این اختلالات ندارد.بلکه نوع چربی که در دور شکم متراکم شده خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha