سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از سامانه راهبری جراحی در بیمارستان امام حسین(ع) درباره برکناری مسئول تیم پزشک خانواده افزود: اگر علت این تغییر را از من بپرسید بنده خودم را مسئول برنامه پزشک خانواده می‌دانم و مسئول این برنامه عوض نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: 2 هزار و 500 نفر کارمند در این برنامه شرکت دارند و بضاعت ما گرچه کم است ولی هیچ کس را مسئول‌تر از خود در اجرای این برنامه نمی‌دانم.

وی در مورد واگذاری تصدی اداره بخشها به رؤسای بیمارستانی گفت: شعار اول و آخر انقلاب ما مردم بوده است و اینکه کارها را به مردم واگذار کنیم بنابراین اگر خدمتگزار صف اول خدمات وجود دارد باید اختیارات را به این صف بدهیم و از آنها پشتیبانی کنیم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها چنانچه برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کنند ما این برنامه را اجرا می‌کنیم در حال حاضر بیمارستان امام حسین (ع) آمادگی خود را اعلام کرده است.

وزیر بهداشت گفت: اگر به افراد اعتماد کنیم انگیزه آنها بیشتر می‌شود تاکنون به افراد تمام وقت توجه لازم نمی‌شد و حق تمام وقتی آنها را یا نمی‌دادیم یا پس از 10 ماه به آنها پرداخت می‌کردیم.

طریقت منفرد ادامه داد: کسی که در صف مقدم است و قرار است پاسخگوی مردم باشد باید اختیار داشته باشد مشکلات ما در گذشته این بود که اختیار بخش دست خدمت دهنده نبود و فقط قیم مردم بودیم که این قیومیت را باید رها کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این واگذاری به معنی خصوصی‌سازی خدمات درمانی است گفت: اکیداً اعلام می‌کنم که این با خصوصی‌سازی متفاوت است آیا نخود را می‌توان به پیکان تبدیل کرد تا جایی که بتوانم حتی اگر 5 دقیقه از وزارتم باقیمانده باشد این طرح را اجرا می‌کنم.

وزیر بهداشت در مورد نسخه‌نویسی فارسی نیز گفت: برخی‌ها معتقدند که پزشکان آلمانی، انگلیسی و غیره که به زبان خود نسخه‌پیچی می‌کنند مگر مشکلی برای بیماران آنها پیش می‌آید. از ابتدا این بحث مطرح بوده و به همان دلایلی که تاکنون اجرا نشده و دلیلش را هم نمی‌توان اعلام کرد این طرح اجرایی نمی‌شود البته نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی ادامه داد: من با غرب‌زدگی مخالفم و برخی‌ها معتقدند نسخه‌نویسی فارسی ممکن است باعث شود تا بیماران از تشخیص پزشک مطلع شوند و این مسئله از نظر روان‌شناسی خوب نباشد اما امروزه نسخه به هر زبانی که باشد بیمار می‌تواند از طرق مختلف از آن باخبر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اولویت‌های نظام سلامت طرح نسخه‌نویسی فارسی در اولویت کاری بنده نیست اما هر کدام زمان خود را می‌طلبد و اگر شرایط مناسب شد باید آن را بررسی کرد.

طریقت منفرد در رابطه با مخالفت برخی‌ها در اجرای پزشک خانواده گفت: انسانها در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند و این مسئله طبیعی است یک وقت‌هایی مقاومت طبیعی می‌شود و گاهی تبدیل به زلزله می‌شود و همه چیز را برهم می‌زند.

وی در مورد بودجه وزارت بهداشت گفت: در مورد اینکه بودجه نظام سلامت چقدر است موقعی می‌توان صحبت کرد که قانون شده باشد اما آنچه مدنظر است اولویت‌هایی داریم که با حداقل بودجه ارتباط دارد و اختلالی در اجرای آن ایجاد نمی‌شود.

طریقت منفرد گفت: هر چه اعتبار داشته باشیم در ابتدا خرج طب عمومی می‌کنیم و به بیمارستان‌ها اولویت می‌دهیم چرا که به آن معتقد هستم و «پله اول را برای قدم اول ترجیح می‌دهم.»

وزیر بهداشت در مورد گرانی اخیر برخی داروها گفت: اگر قیمت دارو در داروخانه‌ها نسبت به یکی دو ماه گذشته تغییر کرده باشد خلاف قانون است چرا که ارز همان ارز است.

وی ادامه داد: داروهای موجود قبلاً توزیع شده‌اند و قیمت آنها تغییر نکرده است فقط هزینه داروخانه‌ها حدود 20 درصد افزایش داشته که کمیسیون قیمت‌گذاری این افزایش‌ها را می‌بیند و ظرف چند هفته آینده نتایج را اعلام می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha