سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان معتقد است، «باقلا» تنها باعث بروز علائم بیماری فاویسم می‌شود و خودش عامل بیماری نیست.

دکتر محمدرضا گلپایگانی در گفت وگو با(ایسنا) ، گفت: بیماری فاویسم (حساسیت به باقلا) یک نوع کم خونی ارثی است که در اثر آن نوعی از آنزیم های خونی که در گلبول های قرمز یافت می شوند کاهش پیدا کرده و موجب بروز بیماری می شوند.

وی ادامه داد: این بیماری در اثر مصرف باقلا ایجاد نمی‌شود، بلکه باقلا فقط باعث بروز علائم این بیماری می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه این بیماری در پسرها شیوع بالاتری دارد، افزود: اگرچه پسرها بیشتر دچار این بیماری می شوند، اما دخترها نیز ممکن است به فاویسم مبتلا شوند.

دکتر گلپایگانی افزود: رنگ پریدگی، زرد شدن پوست، سفیدی چشم در اثر تغییر رنگدانه‌ها، پررنگی ادرار، بی حالی، تب و لرز و حالت تهوع از جمله علائم بیماری فاویسم است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فردی سه یا چهار روز پس از مصرف باقلا چنین علائمی را مشاهده کرد به مراکز درمانی مراجعه کند.

به گفته این فوق تخصص خون و سرطان کودکان، این بیماری از نوزادی ممکن است در افراد بروز کند و بسته به شدت و درجه آن در برخی موارد در سنین بزرگسالی تا حدودی به دلیل افزایش میزان آنزیم ها از بین خواهد رفت.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار بیماری فاویسم هستند، باید از مصرف برخی داروها از جمله کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید، فورازولیدین و نیترو فورانتونین و خانواده آنها خودداری کنند.

وی تصریح کرد: برخلاف تصور عامه مردم استامینوفن خطری برای این بیماران ایجاد نمی کند.

رئیس بیمارستان کودکان دکتر محمد کرمانشاهی افزود: در برخی موارد علائم بیماری شدید برای فرد بیمار خون تزریق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهسا ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    با سلام و ضمن عرض تبریک سال نو ، از شما خواهشمندم عاملی که در باقلا این حساسیت را در افراد فاویسمی ایجاد می کند را عنوان کنید و همچنین آیا افراد مذکور از خوردن خانواده توتیجات ( توت فرنگی - شاه توت و...) باید خودداری کنند . لطفا به ایمیلم پاسخ را بنویسید . یک دنیا ممنون . موفق و موئد در پناه حق . از مطالبتون بسیار سپاسگذارم.