سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 71458

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه، گونه‌های گیاهی فصل بهار را سرشار از فیبر عنوان کرد که در کنترل فعالیت‌های دستگاه گوارش، کنترل اسیدوز و رفع مشکلات گوارشی نقش بسزایی دارند.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به رشد برخی گونه‌های گیاهی در مناطق کوهستانی غرب کشور در فصل بهار، گفت: برخی از این گونه‌ها منحصرا بومی منطقه هستند و برخی دیگر در تمام مناطق کشور رویش دارند.

وی اظهار داشت: این گیاهان معمولا منابع خوبی از ویتامین A هستند و مقدار زیادی آب ذخیره دارند.

این کارشناس تغذیه، گونه‌های گیاهی فصل بهار را سرشار از فیبر دانست که در کنترل فعالیت های دستگاه گوارش، کنترل اسیدوز و رفع مشکلات گوارشی نقش بسزایی دارند.

به گفته این کارشناس، برخی از این گیاهان علاوه بر خواص غذایی دارای خواص دارویی فراوان هم هستند.

وجود مقادیر فراوان آهن در این سبزیجات از جمله دیگر ویژگی های آن هاست که بابایی به آن اشاره کرد و افزود: گیاهانی که برگ تیره تری دارند و بین صخره‌ها رشد می‌کنند، آهن بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: برخی از گیاهانی که در بهار رشد می کنند معمولا با ماست صرف می شوند که باعث افزایش جذب ویتامین‌های گروه B این سبزیجات می‌شود.

بابایی کنگر و وریواس را از جمله دیگر گیاهان فصل بهار عنوان کرد و یادآور شد: کنگر یک ریشه و ساقه زیرزمینی است که ید زیادی را به خود جذب می کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: ریواس نیز به دلیل مقادیر فراوان سدیم و اگزالات به افرادی که فشار خون بالا و سنگ کلیه دارند توصیه نمی شود، اما نقش بسزایی در رقیق کردن خون دارد.

وی گفت: پیچک، آویشن کوهی و ... نیز از دیگر سبزیجات معروف فصل بهار در این منطقه هستند که مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان دارند و غذاهای خاص و لذیذی با آنها پخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha