سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 71459

سلامت نیوز : یک فوق تخصص کلیه با بیان اینکه فشارخون مسئول بروز 30 درصد نارسایی‌های کلیه در همه جوامع است، گفت: در ایران نیز همین گونه است و برآورد می‌شود بیش از هفت میلیون نفر در کشور به درجاتی از نارسایی کلیه مبتلا باشند که قطعا بیش از 30 درصد آنها فشارخون داشته‌اند.

دکتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری پرفشاری خون، عنوان کرد: اگر ضرورت پیشگیری از این بیماری برای مردم جا بیافتد، بتدریج جزو مطالبتشان خواهد شد و خودشان با مراجعه به پزشک خواستار سنجش فشارخون می‌شوند تا در آینده گرفتار عوارض آن نشوند.

وی درباره عوارض فشارخون بر روی کلیه نیز توضیح داد: کلیه یک عضو بسیار پر عروق است و حدود 25 درصد از گردش خون بدن را در هر لحظه به خود اختصاص می‌دهد. به همین خاطر اگر فردی دچار فشارخون شود کلیه‌اش به شدت تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

گتمیری افزود: دیابت نخستین عامل آسیب کلیه است. پس از آن فشار خون جدی‌ترین فاکتوری است که باعث ایجاد نارسایی کلیه می‌شود.

این فوق تخصص کلیه خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم عوامل خطرزای ابتلا به فشارخون مثل مصرف زیاد نمک، چاقی، کم تحرکی و روش‌های نامطلوب زندگی را اصلاح کنیم و جلوی فشارخون را بگیریم قطعا کاهش عوارض کلیوی ناشی از فشارخون را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha