سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 71478
سلامت نیوز : دکتر رخشانی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوز با تاکید بر اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده مهم‌ترین موضوع در معاونت بهداشت است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ادغام سایر برنامه‌های وزارت بهداشت در روند اجرای برنامه پزشک خانواده تاثیر منفی می‌گذارد گفت: «این موضوع را نمی‌توان ادغام نامگذاری کرد بلکه بسته خدمتی است که پزشک باید به مردم ارائه دهد. در برنامه پزشک خانواده اقداماتی که تاکنون برای مردم انجام نشده باید اجرا شود.»

وی ادامه داد: «پزشک خانواده وظیفه دارد که فشار خون، دیابت و وزن افراد را بررسی کند. در واقع پزشک خانواده بر اساس سالم ماندن مردم در این برنامه حضور دارد نه بر اساس بیمار شدن افراد. تا به امروز پزشک در صورتی که بیمار مراجعه می‌کرد نسخه می‌نوشت ولی با اجرای کامل این برنامه پزشکان وظیفه دارند که مراقب سلامت مردم باشند.»

دکتررخشانی با اشاره به اینکه هر پزشکی که با اقدامات خود باعث شود مردم سالم‌تر زندگی کنند پرداخت بیشتری دریافت خواهد کرد گفت: «کنترل رفتار‌ها و عوامل پر خطر در پیشگیری از بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف پزشکان خانواده است.»

معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص سرعت در اجرای برنامه پزشک خانواده و به گفته برخی کار‌شناسان که این موضوع باعث شکست این برنامه خواهد شد افزود: «ما به هیچ وجه از این برنامه عقب نیستیم. چندین سال است که بر روی این برنامه اقدامات موثری صورت گرفته است. دانشگاههایی که در استان‌ها منتخب هستند در سال گذشته زیر ساخت خود را به خوبی فراهم کردند و سایر استانهایی که انتخاب شدند به این دلیل بود که در سطح یک اجرای این برنامه موفق بوده‌اند و آمادگی لازم را برای پیشرفت دارند.»

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از دانشگاههای متقاضی را در برنامه پزشک خانواده قرار نداده‌ایم چرا که نمی‌خواهیم سرعت برنامه را آنچنان بالا ببریم که نتوانیم نظارت درستی بر نحوه اجرا داشته باشیم.

دکتر رخشانی در پایان با اشاره به زمان برگذاری اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران گفت: «تهران آمادگی اجرای این برنامه را دارد ولی سطح دو و سه اجرای آن برای ما بسیار حائز اهمیت است. در واقع اگر تهران تنها سطح یک را اجرا کند فایده چندانی نخواهد داشت به همین دلیل اگر سطح دو و سه بیمارستان‌ها آماده باشد و از طرفی اعتبارات آن نیز فراهم شود مشکلی برای اجرای آن نخواهیم داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha