سلامت نیوز : دکتر ˈمحمدباقر صابری زفرقندیˈافزود:ادغام مراکز درمان اعتیاد در برنامه پزشک خانواده اگر به معنی تعدیل وحذف مراکز درمان اعتیاد باشد و درمان اعتیاد محدود به چند مرکز منتخب شود، یک راهبرد نادرست و آسیب زا است و اگر به این معنی باشد که باید خدمات درمانی اعتیاد را به صورت ادغام یافته و همزمان با سایر خدمات درمانی به افراد نیازمند ارایه کنیم این مهم از اصول PHC (نظام مراقبت های بهداشتی و درمانی اولیه) است و تفاوت بسیار زیادی با موضوع ادغام مراکز درمان در برنامه پزشک خانواده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده باید به شکلی طراحی و اجرا شود که همه افراد نیازمند بتوانند تمامی نیازهای درمانی خود را به صورت آسان و ارزان و ادغام یافته مرتفع سازند.

وی با بیان اینکه در برنامه پزشک خانواده و یا نظام ارجاع، موضوع ادغام به معنی کاهش مراکز درمانی مطرح نیست، اظهار داشت: درنظام PHC و پزشک خانواده باید نحوه ارتباط بین پزشک خانواده،با سطوح بالاترمثل مراکز درمانی دولتی و خصوصی به روشنی مشخص و از همه ظرفیت های بالفعل و بالقوه نظام درمان برای ارائه خدمات درمانی مناسب، به موقع و ارزان به نیازمندان استفاده شود.

وی با اشاره به اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در یک جمعیت دو هزار و 500 نفری حداقل 100 بیمار معتاد خواهیم داشت که روزانه باید به پزشک خانواده مراجعه کنند، از افرادی که بدون توجه و شناخت به ماهیت PHC وپزشک خانواده باعث نگرانی در مردم می شوند، انتقاد کرد.

وی ادامه داد: برخی افراد ادعا کرده اند از آنجاییکه برای هر دوهزار و500 نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده است بنابراین باید هر پزشک خانواده روزانه 100 بیمار معتاد را علاوه بر سایر مراجعان بیمار خود درمان کند که در پاسخ باید گفت این ادعا عمق ناآگاهی از برنامه پزشک خانواده ، اصول و فلسفه آن را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛وی ادامه داد: بدیهی است هر تیم پزشک خانواده و نه یک فرد به عنوان پزشک خانواده مسوول امور بهداشتی و درمان یک جمعیت دو هزار و 500 نفری است و این بدان معنا نیست که یک پزشک به عنوان پزشک خانواده دو هزار و 500 نفر بیمار در روز خواهد داشت.

وی افزود اگر شیوع سوء مصرف مواد را در بدترین حالت 10 درصد بدانیم یعنی 250 نفر از جمعیت فوق دچار سوء مصرف مواد هستند که براساس منابع معتبر حدود 20 درصد از افرادی که مواد مصرف می کنند احساس نیاز به درمان پیدا کرده و برای درمان خود اقدام می کنند.

وی گفت: برای هر تیم پزشک خانواده حداکثر 10 تا 20 نفر از جمعیت تحت پوشش ممکن است نیازمند خدمات درمان اعتیاد باشند که در طول سال نیاز به مراجعه برای درمان اعتیاد را خواهند داشت و این عدد تعداد زیادی نخواهد بود.

این مقام مسوول در ستاد گفت: اگر ادعای 100 بیمار روزانه برای درمان اعتیاد به پزشک خانواده ادعای درستی باشد آن وقت باید گفت که درصد زیادی از مردم نیاز به درمان برای اعتیاد داشته و با این حساب شیوع اعتیاد در کشور حتی به بیش از 50 درصد می رسد که البته بی پایه بودن و فقدان دلایل علمی برای اثبات این موضوع نیاز به توضیح بیشتری نخواهد داشت.

صابری همچنین در مورد ادغام خدمات پیشگیری ودرمان اعتیاد در پزشک خانواده، با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت: برخی افراد اظهار نگرانی کرده اند که ادغام درمان اعتیاد در پزشک خانواده باعث کنار گذاشته شدن ستاد مبارزه با موادمخدردر درمان است و پیش بینی کرده اند که با این وجود در دو تا سه سال آینده ساختار درمان اعتیاد کشور از هم پاشیده شود که کمترین اطلاع از اصول درمان اعتیاد و اهداف اعتیاد کافی است تا غلط بودن این استدلال را متوجه شویم.

وی افزود: ستاد مبارزه با موادمخدر اصولاً وظیفه سیاست گذاری و نظارت داشته و وظیفه ای در حوزه اجرا ندارد تا با اجرای این طرح از امر درمان کنار گذاشته شود و دوم اینکه، سیاست های ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید بر ادغام خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد در نظام مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه (پزشک خانواده) بوده و این مصوبه ستاد به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است.

صابری ادامه داد: وزارت بهداشت نیز در راستای اجرای مصوبات ستاد مبارزه با موادمخدر موظف بوده است ارایه خدمات ادغام یافته درمان اعتیاد در نظام شبکه را از سال ها قبل عملیاتی نماید و اکنون نیز اگر به درستی و با بهره گیری از نظر کارشناسان امر این مهم صورت گیرد باید آن را به فال نیک گرفت.

مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تولیت درمان اعتیاد در همه کشورها و از جمله در ایران با نظام سلامت است و اگر اجرای وظیفه ذاتی وزارت بهداشت فرضاً منجر به حذف برخی از نهادها و دستگاه های موازی شود چرا باید نگرانی وجود داشته باشد؟!

وی ضمن بی اساس خواندن نگرانی در مورد دانش اعتیاد پزشکان خانواده گفت: در مورد نگرانی از دانش پزشکان خانواده نیز این نگرانی بی پایه و اساسی است، گویا برای عده ای فرض شده که قرار است پزشکان خانواده از کرات دیگر یا از کشورهای دیگر وارد شوند و یا اینکه پزشکان خانواده از دانشگاه هایی غیر از دانشگاه های معتبر کشور فارغ التحصیل شده اند.

این مقام مسوول در ستاد اظهار کرد: ضمن اینکه وزارت بهداشت به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر بوده و رییس کمیته درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر نیز به شمار می اید و لذا تولیت و مسوولیت قانونی و تخصصی تصمیم-گیری و اجرای برنامه های حوزه سلامت و از جمله پیشگیری و درمان اعتیاد با وزارت بهداشت است.

صابری ضمن استقبال از هر گونه انتقاد از سیاست ها و برنامه های درمان اعتیاد در کشور مبتنی بر شواهد علمی و منصفانه توسط کسانی که دانش لازم در حوزه مربوطه را داشته باشند، گفت: انتقاد یک هدیه الهی است و پذیرش انتقاد راه درست حرکت به سمت جلو است ، لیکن استفاده ابزاری و ایجاد فضای مسموم تبلیغاتی و رسانه ای برای موضوعات تخصصی که با سلامت و اعتقاد و اطمینان مردم به نظام سلامت کشور ارتباط دارد، مذموم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha