سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 71488
سلامت نیوز : زلزله بوشهر وپس لرزه های آن حالا بهانه ای برای كشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده تا با رفتارهای رسانه ای، روش های علمی ساخت نیروگاه بوشهر را با سیاست های ضد ایرانی زیر سوال ببرند.هر چند از آنها توقع همدردی و یاری می‌رفت! نه این هه فرافكنی و دروغ پردازی علیه ایران.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در شرایطی كه جمهوری اسلامی ایران تأكید داشته زلزله بوشهر هیچ اثری در تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر نداشته و نیروگاه در برابر بیش از 8 ریشتر زلزله مقاومت دارد،شورای همكاری خلیج فارس از بازرسان بین المللی خواسته تا وضعیت نیروگاه هسته ای بوشهر را پس از زلزله اخیر بررسی كنند.البته این خواسته یك خواسته غیر قانونی است.

این اداعا به گفته كارشناسان بیش از آنكه خواسته ای از روی دلسوزی باشد دستاویز جدیدی برای فضاسازی برای پرونده هسته ای ایران بشمار می رود.

 اما تأكید مسئولان ایرانی مبنی بر مقاوم بودن نیروگاه اتمی بوشهر و شركت روسی سازنده ،موضوعی است كه از سوی كارشناسان هسته‌ای بین المللی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

بعد از آنكه روز سه شنبه 20 فروردین زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ درجه در مقیاس ریشتر استان بوشهر را لرزاند و مركز این زمین لرزه شهر كاكی در استان بوشهر گزارش شد. مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر نیز اعلام كرد زمین لرزه بر كار نیروگاه بوشهر اثر نداشته است ،محمود جعفری دلیل این امر را فاصله حدود 150 تا 160 كیلومتری محل وقوع زلزله با نیروگاه بیان كرده و مقاومت سازه آن، در مقابل زلزله را بالای هشت ریشتر دانسته است.

با وجودی كه تأسیسات بوشهر تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است، عبداللطیف الزیانی، دبیركل شورای همكاری خلیج فارس گفته است كه دولت‌های عرب عضو این شورا باید برنامه‌ای جمعی برای برخورد با هر گونه نشت احتمالی از تأسیسات ایران داشته باشند و زمین لرزه، باعث نگرانی شدید كشورهای عضو شورا و جامعه بین‌المللی در خصوص آسیب احتمالی راكتور بوشهر است.

شورای همكاری حتی از آژانس خواسته است تا یك تیم فنی ویژه را برای بازرسی از این تأسیسات و بررسی آسیب احتمالی آن اعزام كند، البته این سخنان در شرایطی بیان شده  كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی حادثه بوشهر در بیانیه‌ای اعلام كرده است كه مركز بین‌المللی ایمنی زمین‌ لرزه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مركز حوادث و موقعیت‌های اضطراری آژانس اطلاع داد كه زمین‌لرزه در تاریخ 9 آوریل 2013 در 91 كیلومتری نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر رخ داده و تاكید كرده كه هیچ صدمه‌ای به نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر وارد نشده و هیچ‌گونه انتشار رادیواكتیو در این تأسیسات رخ نداده است.

با شلوغ كاری واقعیت را پنهان می كنند

دكتر مهدی زارع معاون پژوهشی و فن آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله در مورد قدرت زلزله بوشهر واحتمال خسارت ناشی از آن بر نیروگاه اتمی این شهر كه از سوی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مطرح شده است گفت: شورای همكاری خلیج فارس با شلوغ كاری رسانه‌ای نمی‌تواند روش های علمی و واقعیت ها، در مورد قدرت سازه نیروگاه بوشهر را زیر سوال ببرد.

وی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به فاصله كانون زلزله تا نیروگاه بوشهر و میزان تأثیر آن افزود:با در نظر گرفتن ابعاد زلزله می‌توان گفت كه خسارتی متوجه این سازه نشده و نخواهد شد.

معاون پژوهشی و فن آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله با بیان اینكه ساخت هر سازه اتمی بر اساس پروتكل های بین المللی صورت می گیرد و نیازمند این است كه از آژانس بین المللی و سازمان مربوطه تاییدیه دریافت كند گفت:قبل از ساخت نیروگاه بوشهر همه مراحل گسل شناسی و زمین شناسی صورت گرفته و این سازه برمبنای نظرات كارشناسی نه مسایل سیاسی ساخته شده است.

وی با بیان اینكه تأسیسات هسته ای بوشهر هیچ گونه خسارت زیست محیطی به همراه ندارد گفت: چیزی كه برای مسایل زیست محیطی خلیج فارس مشكل ساز است شركتهای بین المللی و ساخت جزایر مصنوعی در جنوب خلیج فارس است.

وی در مورد احتمال بروز سونامی بعد از زلزله در خلیج فارس و احتمال تكرار حادثه فوكوشیما در نیروگاه بوشهر افزود: نیروگاه فوكوشیما در كنار اقیانوس آرام واقع شده و عمق دریای آن قابل مقایسه با خلیج فارس نیست و همین امر باعث می شود كه پتانسیل سونامی به هیچ وجه در مورد خلیج فارس مطرح نباشد.

زارع تأكید كرد كه بهتر است به جای تكیه بر ابزارهای رسانه‌ای بر اساس منابع علمی و واقعیت های موجود صحبت كرد و مسایلی را مطرح نكرد كه با علم همخوانی ندارد.

نیروگاه بوشهر بالای 8 ریشتر مقاومت دارد

دكتر حسین نجابت عضو كمیسیون انرژی مجلس و یكی از متخصصین مسایل هسته‌ای نیز در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینكه امنیت فیزیكی نیروگاه بوشهر توسط متخصصین ایرانی و روسی تأیید شده است اظهارات مقامات عربی در مورد زلزله بوشهر و تأثیر آن را ناشی از كم دانشی یا اغراض سیاسی عنوان كرد و گفت: از آنجایی كه دانش فنی كشورهای حوزه خلیج فارس وارداتی است این مقامات نمی‌توانند در مورد مباحث علمی اظهار نظر كنند.

نماینده تهران با اشاره به اینكه ایران در مرحله اول به فكر سلامت شهروندان خود است افزود: جمهوری اسلامی  ایران برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه زیادی را در بخش ایمنی سایت انجام داده و تعهدات و تعاملات لازم را به لحاظ منطقی وفنی با آژانس دارد.

به گزارش جام جم آنلاین در پی وقوع زلزله در استان بوشهر خط رسانه‌ای گسترده‌ای نسبت به این موصوع علیه جمهوری اسلامی ایران شكل گرفت و علاوه بر جریان سازی و منفی بافی به مقاومت نیروگاه در رسانه‌های غربی و عربی، شورای همكاری خلیج فارس نیز تشكیل جلسه داد.

حال این كه نیروگاه فوكوشیمای ژاپن كه بر اثر زلزله و سونامی سهمگینی ویران شد و تشعشات آن به دیگر كشورها هم سرایت كرد هیچگاه با این اتفاق چنین رفتاری صورت نگرفت.

شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران و ژاپن به خاطر زلزله خیز بودن و همچنین جزیره بودن ژاپن بسیار با هم تفاوت دارد و همین موضوع باید باعث شود تا سازمان بین‌المللی انرژی اتمی كه نگران چنین اتفاقاتی است نسبت به ساخت نیروگاه در كشورهایی مانند ژاپن كه دچار چنین حوادث سهمگینی می‌شوند حساسیت بیشتری از خود نشان دهد و حتی از ساخت و به راه اندازی نیروگاه‌‌های هسته‌ای در چنین كشورهایی جلوگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha