سلامت نیوز : فوق تخصص آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد آلرژی هستند حساسیت بیشتری به آلرژی دارند و بیشتر به حساسیت‌های فصلی مبتلا می‌شوند.

دکتر فاطمه بهمنش در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: آلرژی یا حساسیت، واکنشی است که دستگاه ایمنی بدن برخلاف ماده خارجی از جمله مواد غذایی، گرد وغبار و گرده‌های گیاهی نشان می‌دهد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عواملی که باعث ایجاد آلرژی می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله عواملی که باعث ایجاد آلرژی می‌شود گرده‌افشانی درختان و علف‌های هرز است که در معرض گرد و غبار معلق در هوا، قرار می‌گیرند و علایم آلرژی بیشتر بروز می‌کند و بسته به نوع گرده متفاوت است.

وی درباره انواع و زمان گرده افشانی گیاهان اظهار کرد: یک نوع گرده افشانی قبل از شروع فصل بهار تا اوایل تابستان که مربوط به درختان است و نوع دیگر گرده علف شور است که مربوط به تابستان تا اوایل پاییز است.

بهمنش عنوان کرد: از جمله علایم آن می توان به آبریزش بینی، عطسه های مکرر و فراوان، خارش و قرمزی چشم و خارش گلو، سرفه و احتقان بینی است اشاره کرد که اکثر بیماران از احتقان بینی رنج می‌برند.

وی افزود: براساس تحقیقات اخیر که بر روی کودکان آسمی انجام شده شایع‌ترین نوع گرده در خراسان رضوی گرده علف شور است. آلرژی فصلی بسته به نوع فصل و آب و هوای فصلی متفاوت است و افرادی که از نظر ژنتیکی دارای ژن آلرژی هستند برای ابتلا به آلرژی مستعدتر هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه، درمان دارویی آلرژی با توجه به نوع تظاهر آن درمان تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: اگر علایم آلرژی جزء احتقان بینی باشد بهترین درمان دارویی کورتون داخل بینی است که به صورت استنشاقی مصرف می شود و اگر عواملی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم و گلو باشد باید از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی استفاده کرد.

وی افزود: اگر فرد هر دو این علایم را با هم داشته باشد یعنی هم احتقان بینی، عطسه، خارش چشم و گلو باید از کورتون‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها به صورت تلفیقی استفاده می‌کنیم.

این فوق تخصص آلرژی یادآور شد: مهم‌ترین عارضه‌ای که حساسیت فصلی را ایجاد می‌کند این است که افراد از فعالیت‌های روزمره خود باز می‌مانند و به مشکل برمی‌خورند و همچنین مشکلات خوابی که در طول روز برای افراد ایجاد می‌شود از جمله عوارض مهم بیماری الرژی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha