سلامت نیوز : محمد مهدی لطیفی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مراقبت های بهداشتی اولیه به نوعی مراقبت های بهداشتی اساسی است که باید برای همه افراد و خانواده های یک جامعه در دسترس باشد.
 
وی تصریح کرد: حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت و سطح سلامتی افراد جامعه، هدف مراقبت های بهداشتی اولیه است که از طریق مشارکت فعال و کامل مردم و همکاری ها و هماهنگی های مستمر بین تمامی بخش ها و سازمان های درگیر در حوزه های بهداشتی و اقتصادی و سایر بخش ها و دستگاه ها فراهم می شود.
 
لطیفی با بیان اینکه مراقبت های بهداشتی اولیه دارای اصول و اجزای مهمی است، اظهار داشت: آموزش بهداشت، بهبود وضعیت تغذیه، واکسیناسیون، بهداشت مادر و کودک، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی، تامین و دسترسی به داروهای اساسی و درمان و همچنین درمان بیماری های معمول، اجزای اصلی مراقبت های بهداشتی اولیه است.
 
وی تاکید کرد: گزارش های جهانی نشان می دهند که در بسیاری از کشورهای جهان، پرداختن به موضوع آموزش بهداشت که جزء اصلی مراقبت های بهداشتی اولیه است، بسیار کمرنگ بوده و در اغلب موارد فراموش شده است.
 
لطیفی با اشاره به نقش بسیار مهم آموزش بهداشت در تحقیق هدف بهداشت باری همه و دستیابی به مراقبت های بهداشتی اولیه، تصریح کرد: آموزش بهداشت باید در تمام جنبه ها به ویژه در خصوص مشکلات معمول بهداشتی، پیشگیری و روش های کنترل بیماری ها مورد توجه قرار گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها، وضعیت مراقبت های بهداشتی در سطوح اولیه آن نیز بسیار نامناسب است که در این زمینه کشورهای مختلف جهان، باید برای برطرف کردن مشکلات بهداشتی کشورهای آسیب پذیر مشارکت و همکاری بیشتری را صورت دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha