سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 71503

سلامت نیوز : پرویز طوسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مویی سالم است که شفاف و براق باشد. سطح آن صاف و شکستگی نداشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در بحث مو با گزینه ریزش مو مواجه‌ایم و اگر در طول سال، مو حدی ار ریزش را داشته باشد و در سر، جای خالی به وجود نیاورد طبیعی است.

این متخصص پوست، مو گفت: اما اگر فرد ببیند که روی بالش وی مو ریخته یا اینکه در موقع استحمام تعداد بیشتری از موهای سرش می‌ریزد- که نسبت به قبل غیر طبیعی است- با ریزش مو مواجه است.

طوسی شمارش تعداد مو را راه دیگری برای تشخیص دادن ریزش موی سر عنوان کرد و گفت: اگر یک روز قبل از حمام و چهار روز بعد از حمام تعداد موهای ریخته شده را شمارش کرده و مجموع آن را بر تعداد روزها تقسیم کرد می‌توان دریافت که فرد مبتلا به ریزش مو است یا نه.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر این تعداد بین 20 تا 50 عدد مو باشد ریزش مو طبیعی است اما اگر تعداد بیشتر از 50 باشد فرد به ریزش مو مبتلاست و باید به متخصص پوست و مو مراجعه کند؛ در غیر این صورت سر او ،خالی از مو می‌شود.

طوسی درباره علل ریزش مو گفت: یک نوع از ریزش مو را بعد از زایمان، خونریزی، جراحی، تب‌های شدید و تولد داریم که به این نوع از ریزش مو،تلوژن می‌گوییم که بعد از 2 تا 5ماه بعد از آن واقعه، پدیدارشده و  تا 6 ماه بعد نیز خودبه‌خود خوب می‌شود.

این متخصص پوست و  مو ادامه داد: ریزش موی دیگری به نام آناژن داریم که در مرحله آناژن 90 درصد موها می‌ریزند که اصطلاحاً می‌گویم سر طاس شده است.

طوسی ادامه داد: مصرف داروهایی مثل داروهای شیمی درمانی می‌تواند باعث این ریزش شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مو مراحل رشد، توقف و ریزش دارد و در مرحله تلوژن موهایی که در حال استراحت هستند می‌ریزند اما در مرحله آناژن موهایی که در حال رشدند می‌ریزند که در نتیجه ریزش آن واضح دیده می‌شود.

این متخصص پوست و مو، بیماری‌های مزمنی مثل سرطان و سوءتغذیه را نیز از علل نادر ریزش مو دانست و افزود: اختلالات تیروئید از جمله کم‌کاری و پرکاری تیروئید نیز در این امر بی‌تأثیر نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رژیم لاغری سخت را در ریزش مو مؤثر دانست و گفت: فردی که در مدت کوتاهی مثلاً در عرض یک ماه 10 کیلو لاغر می‌شود واضح است که دچار ریزش موی شدید می‌شود.

وی افزود: اما رژیم‌های لاغری که فرد ماهانه نیم تا یک کیلو از وزن خود بکاهد تأثیری در ریزش مو ندارد.

طوسی شایع‌ترین ریزش مو را به دلیل بیماری آندروژنتیک دانست و گفت: این بیماری همان المثنی ریزش موی مردانه در خانم‌ها است.

این متخصص پوست ومو افزود: ریزش مویی که مثل مردها مو از شقیقه به عقب برود یا وسط سر را شامل شود یا اینکه در جلوی سر یک نواری از مو باقی بماند و وسط سر خالی شود در دسته این ریزش مو جای می‌گیرند.

این استاد دانشگاه، ریزش مو در 30 درصد از خانم‌ها را درجاتی از این ریزش مو دانست و گفت: دلیل آن وجود هورمون مردانه است که در بعضی از خانم‌ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: همه اینها ریزش‌ موهایی هستند که بر روی پوست جا باقی نمی‌گذارند اما ریزش موهایی وجود دارند که ریشه مو را از بین می‌برند، پوست نازک می‌شود و دیگر مویی وجود ندارد.

طوسی ادامه داد: این ریزش مو بر اثر بیماری‌های مختلفی به وجود می‌آید که به آن اسکارین می‌گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha