آمار بیماران تالاسمی در کشور بیش از 20 هزار نفر است که نزدیک به 18 هزار نفر آنان را بیماران تالاسمی ماژور تشکیل می‌دهند و 2 هزار نفر دیگر افرادی هستند که آنها هم نیاز به داروهای آهن‌ دار دارند؛ اما تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

سلامت نیوز : هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی کیسه‌ خون حساسیت‌زا وارد بازار مصرفی بیماران تالاسمی در شیراز و بندرعباس شده و مشکلاتی زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ علیرضا صحراگرد، رییس اداره امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در حالی از واکنش بیماران تالاسمی به این کیسه‌ها خبر می‌دهد و آنها را وارداتی از چین می‌داند که متولیان سازمان انتقال خون، چینی بودن آنها را تکذیب می‌کنند. نکته جالب توجه در این میان آن است که ایران با وجود نیاز به واردکردن این کیسه‌ها، اکنون در زمره کشورهای صادرکننده کیسه خون هم قرار داریم.

حساسیتی در کار نیست
علیرضا توسلی، مدیر انتقال خون استان استان فارس، در پی انتشار خبر توزیع کیسه‌های خون حساسیت‌زا، ابتدا در گفت‌وگوی رسانه‌ای ابراز کرد که واکنش پوستی و خونی ممکن است در بیشتر بیماران تالاسمی به وجود بیاید، اما سر‌انجام گفت: ممکن است برخی محصولاتی که وارد کشور می‌شود، مشکلاتی نیز داشته باشد و اگر گزارشی در اختیار ما قرار گیرد آنها را به ستاد مرکزی سازمان انتقال خون کشور منعکس می‌کنیم و سازمان مرکزی نیز سیاست‌های خرید خود را عوض می‌کنند. به گفته این مسئول استانی، شمار واکنش‌ها به کیسه‌‌های خون توزیع شده 12 مورد بوده است که فقط سه موردش شدید و بقیه موارد کنترل شده است.

بلافاصله بعد از اظهارات وی، محمد فرانوش، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون، نیز اعلام کرد فقط سه هزار کیسه خون حساسیت‌زا وارد کشور شده بود که با بروز حساسیت در بیماران تالاسمی همه آنها جمع‌آوری شده است.کیسه‌ها خون در حالی برای بیماران مشکل ایجاد کرده است که به استناد گفته‌های معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون، این محصول کیسه‌ها در دوره‌ای هشت تا ده روزه در آزمایشگاه کنترل کیفی سازمان انتقال خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با چین کاری نداریم
در این میان و درست زمانی که زمزمه‌های ورود کیسه خون از چین نیز سر زبان‌ها افتاد، مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: هیچ وقت از کشور چین، کیسه خون وارد نکردیم. کیسه‌های خون فیلتردار بیش از ۱۰ سال است که از یک شرکت ژاپنی واقع در سنگاپور وارد می‌شود که متأسفانه ۵ محموله آن در اواخر اسفند ۹۱ غیر استاندارد تشخیص داده و امسال جمع‌آوری شد.غلامرضا توگه با بیان این که 95 درصد تجهیزات فنی مانند کیسه خون و کیت‌های تشخیصی سازمان انتقال خون وارداتی است، اظهار کرد: تجهیزات اصلی مانند کیسه خون و کیت‌های تشخیصی را ستاد سازمان انتقال خون به صورت متمرکز برای کل پایگاه‌های انتقال خون کشور تهیه و توزیع می‌کند و از این نظر توانستیم با مدیریت متمرکز جلوی مشکلات را بگیریم؛ اما در مورد تجهیزات روزمره مصرفی مثل پنبه، الکل، دستکش و دستگاه‌های اندازه‌گیری هموگلوبین تأمین این تجهیزات به عهده خود پایگاه‌هاست که با همکاری استاندار‌ی‌ها باید انجام شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد:‌ در مورد کیسه‌های خون فیلتردار که گلبول‌ها و سلولهای سفید را برای بیماران تالاسمی و دیالیزی فیلتر می‌کند متأسفانه کشورهای غربی ورود این کیسه‌ها را با عنوان اینکه کاربرد دوگاه و نظامی هم دارند، تحریم کرده‌اند. وی بابیان این که تلاش کردیم تحریم‌ها دور بزنیم، ادامه داد: کیسه‌های فیلتردار مانند گذشته از یک شرکت ژاپنی که در سنگاپور مستقر است وارد می‌شود. اما متأسفانه بعد از واردات این نوع کیسه‌ها گزارشهایی مبنی بر حساسیت و شوک بیماران تالاسمی بعد از دریافت خون از طریق این کیسه‌ها دریافت کرده و آنها را از بازار مصرفی بیماران جمع‌آوری کردیم.

کیسه های ایرانی صادر می شود
رسیدگی به وضع بیماران تالاسمی وقتی اهمیت بیشتری می یابد که براساس اعلام سازمان انتقال خون معلوم می شود سالیانه 300 نفر به تعداد بیماران تالاسمی ایران افزوده و این جامعه آماری هر روز فربه‌تر می شود؛ اتفاقی که با اجرای طرح غربالگری و مشاوره قبل از ازدواج قابل پیشگیری است. رییس انجمن تالاسمی ایران در این باره به حمایت گفت: آمار بیماران تالاسمی در کشور بیش از 20 هزار نفر است که نزدیک به 18 هزار نفر آنان را بیماران تالاسمی ماژور تشکیل می‌دهند و 2 هزار نفر دیگر افرادی هستند که آنها هم نیاز به داروهای آهن‌ دار دارند؛ اما تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

مجید آراسته افزود: در حالی که کشورمان حداقل به دو و نیم میلیون کیسه خون در سال نیاز دارد، تنها کارخانه تولید کننده کیسه خون کشورمان حداکثر دو میلیون کیسه خون در سال تولید می‌کند، این درحالی است که بخشی از این محصولات به خارج از کشور نیز صادر می‌شود و در نتیجه ناچار به واردات این محصول حیاتی می‌شویم و مشکلاتی مانند حساسیت به کیسه‌های وارداتی را به این بیماران تحمیل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha