چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱
کد خبر: 71521
سلامت نیوز : در ۵۶ سال گذشته، زلزله‌ای به بزرگی حادثه روز گذشته، در فلات ایران اتفاق نیفتاده‌است. بزرگی زلزله‌ای که در سیستان و بلوچستان آمد 7/7 یا 8/7 ریشتر برآورد شده‌، در حالی‌که در ۵۶ سال گذشته زلزله بزرگتر از 7/5 ریشتر به وقوع نپیوسته‌است. خوشبختانه این زلزله در منطقه‌ای اتفاق افتاده که جمعیت زیادی ندارد. البته این‌که ما می‌گوییم خوشبختانه منطقه کم جمعیت بوده نباید باعث شود که افراد آسیب دیده فراموش شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ این موضوع مرا نگران می‌کند، ممکن است تکرار این‌که این منطقه کم جمعیت است و همین هم آسیب‌ها را کم می‌کند، عاملی شود که افراد آسیب دیده هم فراموش شوند. اگرچه این منطقه کم جمعیت است اما باز هم باید مسئولان رسیدگی لازم را به افراد آسیب دیده بکنند. خبرهای اولیه هم حکایت از کشته‌شدن۴۰ نفر در این حادثه دارد. اما کانون زلزله در شهر «گشت» بوده‌است که در این شهر پنج- شش‌هزار نفر زندگی می‌کنند. زمین‌لرزه‌ای که در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، با زلزله‌‌ای که در پاکستان، دبی، افغانستان، هند، امارات اتفاق افتاد یکی بوده‌است. علتش هم این است که چون عمق این زلزله زیاد بوده، در گستره زیادی احساس شده‌است.

هرچقدر عمق زلزله بیشتر باشد، گستره‌ای که می‌لرزاند وسیع‌تر می‌شود و لرزیدن این کشورها با وجود بزرگی زمین‌لرزه و عمق آن طبیعی بوده‌است. پس‌لرزه‌های این زلزله می‌تواند بیشتر از یک سال هم ادامه پیدا کند. این منطقه، منطقه‌ای با پتانسیل لرزش است و همین که بزرگی این زمین‌لرزه 8/7 ریشتر بوده، احتمال وجود پس‌لرزه‌هایی به بزرگی 7 یا 6/5 ریشتر را افزایش می‌دهد؛ یعنی ممکن است پس‌لرزه‌ها به اندازه زمین‌لرزه بوشهر باشند که در هفته گذشته اتفاق افتاد، . وقوع پس‌لرزه‌هایی به بزرگی 6/5-7 با توجه به بزرگی زمین‌لرزه (8/7) اصلا جای تعجب ندارد.

به همین دلیل در کشورهای دیگر هم امکان تکان‌های شدید در ساختمان‌های بلند وجود دارد، یعنی در فواصل طولانی ممکن است برج‌ها لرزش بیشتری داشته‌باشند. اما در مجموع باید گفت این‌که در یک هفته دو زلزله اتفاق افتاده، دلیلی بر تکرار زمین‌لرزه نیست؛ چراکه زلزله بوشهر هم که هفته پیش اتفاق افتاد از این زلزله کاملا جدا بود و هیچ ربطی به هم نداشتند. همان اندازه که تاکنون امکان زمین‌لرزه در مناطق دیگر وجود داشته، از این به بعد هم امکان وقوع زمین‌لرزه وجود دارد. درباره شایعاتی هم که در این‌باره وجود دارد که آزمایشات جوی کشورهای دیگر عامل این زلزله بوده‌اند، باید گفت که وقوع این امر ممکن نیست.

چنین چیزی به لحاظ علمی ناممکن است؛ چراکه تاکنون هیچ بشری نتوانسته به بیشتر از عمق ۵۰ کیلومتری زمین دسترسی پیدا کند. از سوی دیگر عمیق‌ترین چاهی که تاکنون در آمریکا حفر شده ۱۱ کیلومتر بوده‌است. با استناد به این مسئله و زیادی عمق زمین‌لرزه امکان دخالت بشریت در این حادثه ناممکن است. وقوع این زلزله امری کاملا طبیعی بوده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha