چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۳
کد خبر: 71524
سلامت نیوز : عمق زیاد، غیرمسکونی بودن کانون زلزله و پراکنده بودن روستاها سبب شد بزرگ‌ترین زمین‌لرزه 56سال اخیر در فلات ایران، خسارات و تلفات سنگین برجای نگذارد. قدرت زمین‌لرزه دیروز در شهرستان سراوان که ساعت 15و14دقیقه و 17ثانیه رخ داد از سوی مرکز لرزه‌نگاری ایران 5/7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین و از سوی مرکز لرزه‌نگاری آمریکا 8/7 ریشتر اعلام شد. همچنین مرکز لرزه‌نگاری ایران ابتدا عمق زلزله را 18 و سپس 95 کیلومتری زمین اعلام کرد و مرکز زلزله‌نگاری آمریکا نیز عمق زلزله را 82 کیلومتری زمین تخمین زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ نوربخش میرزایی- رییس مرکز لرزه‌نگاری کشوری- درباره دلیل این اختلافات گفت: اگر تمام سایت‌هایی که شدت زلزله‌ها را ثبت می‌کنند رصد کنید تفاوت 2دهم تا 3 دهم ثبت آمار زلزله امری طبیعی است و اشکالی ندارد چون در نهایت این رقم از میانگین اعداد استخراج می‌شود. وی خاطرنشان کرد: از سال 1336 یعنی زمانی‌که امکان ثبت زلزله در کشور فراهم شده این زلزله تاکنون بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که ثبت شده است.  عمق زیاد زلزله سبب شد لرزش در منطقه وسیعی احساس شود به‌گونه‌ای که در ایران، علاوه بر استان سیستان‌وبلوچستان ساکنان شهرهایی از استان‌های خراسان‌جنوبی، فارس و کرمان نیز هراسان شدند.

زلزله، کویته و حیدرآباد پاکستان را نیز به‌شدت لرزاند و یک ‌مقام محلی کویته در گفت‌وگو با رویترز از کشته شدن دو زن و سه کودک خبر داد. ایسنا این تعداد را 21نفر اعلام کرد. اهالی مناطق رودبار، نیمروز، هرات و فراه در افغانستان و دهلی‌نو در هندوستان نیز لرزش را احساس کردند. همچنین ساکنان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پی زمین‌لرزه بزرگ سراوان به وحشت افتادند. شبکه « العربیه» خبر داد در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان این زمین‌لرزه احساس و مراکز تجاری و اداری دوبی تعطیل شد و مردم دوبی و ابوظبی به خیابان‌ها ریختند. «مهدی زارع»، زلزله‌شناس در این‌باره توضیح داد: «به نظر می‌رسد این زلزله بر اثر فرورانش رشته‌کوه‌های مکران به وقوع پیوسته ضمن اینکه طبق بررسی پژوهشگاه زلزله این زمین‌لرزه در عمق 63 کیلومتری رخ داده است. در زمین‌لرزه‌هایی که عمق زیادی دارند گستره بیشتر اما شدت کمتر می‌شود به همین دلیل زمین‌لرزه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌خصوص در ساختمان‌های بلند احساس شد.

اگر کانون زلزله را چراغ قوه و سطح زمین را کاغذ کالک در نظر بگیریم هرچه چراغ قوه به کاغذ نزدیک‌تر شود، شدت نور بیشتر اما شعاع آن کمتر می‌شود و هرچه چراغ‌قوه دورتر شود نور به سطح بیشتری می‌رسد اما شدت نور کمتر است.» بنا به بررسی سال 85 شرکت عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی بیشتر از یک‌پنجم بافت مسکونی شهرستان سراوان فرسوده است و همین مساله می‌توانست این زلزله را به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل کند. مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره گفت: با توجه به شدت زلزله توقع داشتیم مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی ببیند اما به دلیل اینکه زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین رخ داد خسارت آن در حد زلزله‌های چهار ریشتر بود.  کانون زمین‌لرزه دیروز که به مدت 45 ثانیه به طول انجامید، در منطقه خالی از سکنه و غیرمسکونی بود.

پورحاجیان، مدیر روابط عمومی سازمان هلال‌احمر در این خصوص گفت: «چون کانون زلزله داخل شهر و منطقه مسکونی نبود، خسارت زیادی نیز به بار نیاورد.» دهواری – مسوول میراث فرهنگی سراوان - نیز توضیح داد: «بیشتر مردم در زمان وقوع زلزله در منزل نبودند ضمن اینکه کانون زلزله با مناطق مسکونی فاصله داشت.» استاندار سیستان‌وبلوچستان نیز خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بود، رخ داد.  اگرچه این زمین‌لرزه بنا به آخرین اخبار فقط 27 زخمی برجای گذاشته و صرفا در بافت فرسوده تخریبی 10 تا 15درصدی داشته است، بعد از لرزش زمین نیروهای امدادی به تکاپو افتادند و امدادگران سازمان هلال‌احمر راهی مناطقی شدند که احتمال تخریب وجود داشت. برآورد‌های اولیه نشان می‌داد 20 روستای بین خاش و سراوان بیش از نقاط دیگر در معرض خطر قرار دارند. 

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره گفت: «با توجه به نوع حادثه و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بلافاصله 22 تیم دیگر نیز از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی، رضوی و چهارمحال و بختیاری در قالب عملیات‌های جست‌وجو و نجات، اسکان و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شدند.» در همین حال کادر درمانی استان سیستان‌وبلوچستان نیز به حالت آماده‌باش درآمد. یکی از مسوولان بیمارستان خاتم در این خصوص گفت: «از زمان وقوع حادثه به ما اعلام کردند در حالت آماده‌باش قرار داشته باشیم.» آنچه که عملیات را دشوار می‌کرد فاصله زیاد روستاها از یکدیگر و قطع خطوط ارتباطی بود اما امدادگران توانستند به تمامی این مناطق سرکشی کنند و همگی از بروز خسارت‌های جزیی خبر دادند. شبکه آب، برق و تلفن در محدوده وسیعی از شهرها و روستاهای حادثه‌دیده نیز ظرف مدت کوتاهی دوباره شروع به کار کردند.  در همین حال مجید رسول‌زاده، رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان‌وبلوچستان نیز با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان‌وبلوچستان وارد نکرده است، اظهار کرد: «نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند و وضعیت در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست.»

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت»، پیمانکار احداث نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد زلزله دیروز هیچ خسارتی متوجه این نیروگاه نکرده است.  زمین‌لرزه دیروز تا زمان تنظیم این گزارش فقط یک پس‌لرزه به شدت 4/4 ریشتر در عمق صد کیلومتری زمین داشت. پورحاجیان در این‌باره به خبرنگار «شرق» گفت: «موسسه ژئوفیزیک درباره احتمال وقوع پس‌لرزه‌های بالای شش‌ریشتری هشدار داده است.» همچنین به گفته عباس نخعی، معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان با توجه به اینکه محور گسل زمین‌لرزه سیستان‌وبلوچستان خلاف شهرستان چابهار است، خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

بنا بر این گزارش دیروز علاوه بر استان سیستان‌وبلوچستان زمین‌لرزه‌های دیگری نیز در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست که قوی‌ترین آنها 8/3 ریشتر قوت داشت و در منطقه کاکی استان بوشهر رخ داد. شهرهای فاریاب و یزدان‌شهر کرمان، مجن سمنان، فریدون‌شهر و فولادشهر اصفهان، مهریز، بهاباد، ساغند و بافت یزد، رازقان مرکزی، گرگان استان گلستان، اسفراین خراسان‌شمالی، بلداجی استان چهارمحال و بختیاری و... از جمله این شهرها هستند که البته زلزله در این مناطق خفیف بود.  بنا بر آخرین اخبار برخی از ساکنان روستاهای حادثه‌دیده به دلیل احتمال وقوع پس‌لرزه‌های قوی اسکان اضطراری داده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha