چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۴
کد خبر: 71525

بیشترین انگیزه زنان برای جراحی زیبایی را کسب زیبایی بیشتر با 54.1 درصد، جلب توجه دیگران با 8.1 درصد، کسب موفقیت های اجتماعی با ۱۴ درصد، رضایت دوستان با ۲ درصد و دیگر موارد با 13.5 درصد تشکیل می دهد.

افزایش نگران کننده جراحی های زیبایی در کشور
سلامت نیوز : در اینترنت می خواندم بازیگری از عمل زیبایی که انجام داده است ناراضی است و به دلیل همین عمل جراحی در صورت از حضور او در برخی از سریال ها و فیلم ها استفاده نمی شود. این که این بازیگر کیست و چه نوع عمل جراحی انجام داده است بماند. آن چه مهم است این است که در این دوره که جراحی زیبایی در کشورمان بازار داغی دارد تنها ۱۰درصد از افرادی که عمل جراحی زیبایی انجام داده اند از عمل شان رضایت دارند و ۵۰درصد نیز کارشان به جراحی دوباره می کشد. سوالی که اکنون مطرح می شود این است که دلیل این همه تب و تاب نگران کننده برای انجام عمل  های جراحی زیبایی چیست؟ آیا افرادی که به انجام این عمل ها اقدام می کنند پس از عمل از چهره جدید خود راضی هستند و آیا از عوارض آن آگاهند؟

مشتریان جوان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این جا کلینیک تخصصی پوست و مو در یکی از مناطق برخوردار شهر است. می توان از قبل حدس زد که مشتریان انجام عمل های زیبایی صورت افراد خاصی هستند. وارد کلینیک که می شوم تابلوی چند پزشک را می بینم که روی آن نوشته شده است: «دکتر... متخصص پوست و زیبایی و اطفال» «دکتر... متخصص پوست و زیبایی» در اتاق انتظار این کلینیک حدود ۷،۸ خانم جوان روی صندلی نشسته اند ۲ پسر ۲۵ -۲۰ ساله هم کمی آن طرف تر ایستاده اند و با هم صحبت می کنند. روی در و دیوار این کلینیک هم پوسترهای تبلیغاتی از نمونه عمل های جراحی شده و تفاوت چهره افراد قبل و بعد از عمل نصب شده است. با دختر جوانی که همراه مادرش به این کلینیک مراجعه کرده است گفت وگو می کنم.

او می گوید: در اصل به علت درمان انحراف بینی به این جا مراجعه کرده ام اما قصد دارم عمل زیبایی بینی هم انجام دهم. او می افزاید: البته مادرم با عمل زیبایی مخالف است و می گوید: ظاهر بینی ام هیچ مشکلی ندارد اما احساس می کنم در بین دوستانم که عمل جراحی بینی انجام داده اند، به قول معروف «دماغم تو ذوق می زند و به صورتم نمی آید» به پیشنهاد دوستانم به این مرکز آمده ام. از او درباره عوارض انجام عمل جراحی سوال می کنم، او می گوید: از طریق برخی سایت ها و صداوسیما درباره ضرر و زیان این عمل های جراحی اطلاعاتی به دست آورده ام اما دوستانم از انجام این عمل های زیبایی راضی هستند و برایشان مشکلی به وجود نیامده است. من هم برای این که مشکلی برایم پیش نیاید به این مرکز تخصصی و به پزشک معتمد آنان مراجعه کرده ام.

زیبایی یعنی...

از او می پرسم تعریف شما از زیبایی چیست، او می گوید: زیبایی یعنی این که علاوه بر خود تحسین دیگران را هم جلب کنی و دیگران هم زیبایی صورتت را تایید کنند. با یکی دیگر از مراجعه کنندگان که ۴۵ سال سن دارد گفت وگو می کنم. او هم رفع چین و چروک پیشانی و صورت را دلیل مراجعه خود به این مرکز عنوان می کند و می افزاید: من به اصرار ۲ دختر جوانی که دارم به این مرکز آمده ام از ۳ ماه قبل این قدر برایم از جوانسازی پوست و رفع چین و چروک صورت حرف زده اند که راضی شده ام برای مشاوره به این مرکز مراجعه کنم. البته آن ها هم عمل جراحی بینی انجام داده اند. او ادامه می دهد: امیدوارم دست این پزشک به قول معروف سبک باشد و دچار مشکل نشوم. وی می افزاید: از لحاظ مالی هم برای جوانسازی پوست و رفع چین و چروک ها مشکلی ندارم و برای هر جلسه باید ۲۰۰ هزار تومان بپردازم.

او درباره تعریف خود از زیبایی می گوید: زیبایی به سلیقه هر فرد بستگی دارد. در حال حاضر تبلیغات زیادی در ماهواره برای عمل های زیبایی انجام می شود، شخصاً به انجام عمل های جراحی در صورت معتقد نیستم و اعتقاد دارم خداوند هر عضوی از چهره را به هر صورتی که آفریده زیباست. چه بسا افرادی هستند که چهره شان پس از عمل جراحی بینی به مراتب بدتر از قبل شده است و به قول معروف با صورتشان تناسب ندارد. از او درباره عوارض تزریق بوتاکس سوال می کنم، پاسخ می دهد: ناکافی بودن مهارت برخی پزشکان و یا تخصص نداشتن آن ها باعث ایجاد عوارض می شود برای همین پس از پرس و جوهای فراوان فرزندانم به این جا آمده ام. در این هنگام متوجه سکوت اطرافیان می شوم و می بینم همه دارند به حرف های این خانم گوش می دهند. فکر می کنم شاید برای انجام عمل دچار تردید شده باشند.

زیبایی به هر قیمتی

با ۲ پسر جوان که به این جا آمده اند گفت وگو می کنم. یکی از آن ها می گوید: به فیلم های خارجی علاقه زیادی دارم در آن فیلم ها احساس می کنم بازیگران ظاهر بسیار زیبایی دارند. در آینه که خودم را نگاه می کنم متوجه دماغ بزرگم می شوم که البته از پدرم به ارث برد ه ام. این بینی بزرگ باعث عذابم شده است. از او درباره عوارض جراحی بینی سوال می کنم،او می گوید: بله اطلاعات زیادی در این باره دارم. دختر یکی از آشنایان پس از جراحی بینی دچار تنگی نفس شده است و برای جراحی دوباره به پزشک اش مراجعه کرده است اما باز هم مشکلش رفع نشده و از دکترش شکایت کرده است الان متوجه شده که پزشک جراحش، تخصص لازم را نداشته و یک دکتر عمومی است.

او اضافه می کند: بالاخره هر عمل جراحی ریسک دارد و من هم خطرات این عمل جراحی را پذیرفته ام و حاضرم به هر قیمتی ظاهرم زیباتر شود. وی ادامه می دهد: بیشتر دختران جوان فامیل ما به شکلی صورت خود را به دست تیغ جراحی سپرده اند، یکی جراحی بینی انجام داده است، دیگری تزریق ژل و بوتاکس زیر پوست و دیگری لیفتینگ . البته همان طور که گفتم برخی از آن ها به دلیل حساسیت به مواد تزریقی یا مهارت نداشتن جراح، دچار عوارض شده  اند. از کلینیک خارج می شوم و نظر چند رهگذر را هم درباره عمل های جراحی زیبایی می پرسم.

کمبود اعتماد به نفس

«اکرم. ص» که کارشناس مامایی است و حدود ۳۰ سال دارد می گوید: من دستیار دندانپزشک هستم. بیشتر بیمارانی که به دندانپزشکی می آیند کسانی هستند که پیش از انجام عمل زیبایی به دندان پزشک مراجعه می کنند تا پس از عمل جراحی صورت (در زمان درمان بخیه ها) دچار دندان درد نشوند. وی می افزاید: گفته می شود که بیشتر افرادی که عمل جراحی صورت انجام می دهند به دلیل کمبود اعتماد به نفس صورت خود را به تیغ های جراحی می سپارند و یا حاضرند ژل یا موادی را که عوارض دارد به پوست خود تزریق کنند که اقدام منطقی نیست چون ممکن است مدتی پس از انجام عمل نیز از عملی که انجام شده و یا چهره جدیدشان راضی نباشند. خانم جوان دیگری که بینی اش را عمل کرده است می گوید: من ۱۰ سال پیش، بینی ام را عمل کرده ام در ابتدا خانواده ام مخالفت کردند پس از عمل نیز استخوان بینی ام خوب تراشیده نشده بود و مجبور شدم به پزشکم مراجعه کنم و دوباره عمل جراحی انجام دهم.

از چهره ام باز هم ناراضی ام

او می افزاید: با آن که بیش از یک میلیون تومان هزینه و درد عمل را تحمل کردم تا مدتی از ظاهرم راضی بودم اما پس از چند سال اکنون از این ظاهرم خسته شده ام و به کاشت گونه و تزریق بوتاکس در پوست برای رفع چین و چروک پیشانی روی آورده ام. او ادامه می دهد: هر ۴،۵ ماه ۲۰۰ هزار تومان بابت تزریق بوتاکس هزینه می کنم و اگر این کار را انجام ندهم احساس می کنم شادابی ام را از دست داده ام. او درباره عوارض ناشی از عمل های جراحی و تزریق بوتاکس می گوید: تزریق بوتاکس را با یکی از دوستانم انجام دادم اما بدن او به تزریق این ماده حساسیت نشان داد و نه تنها چین و چروک پیشانی اش از بین نرفت بلکه دچار افتادگی پلک شد و الان مجبور است همین وضعیت را تا ۴،۵ ماه تحمل کند تا خاصیت این ماده از بین برود و به حالت اولیه خود برگردد.

او می افزاید: یکی دیگر از آشنایان ما هم عمل جراحی بینی انجام داد ولی دچار تنگی نفس شد پس از آن دوباره تحت عمل قرار گرفت اما مشکل رفع نشد، متاسفانه پزشک او به خارج از کشور سفر کرد و الان مانده است چه کار کند، زیرا پزشکان دیگر هم حاضر به رفع این عیب نیستند. فرهاد پسر جوانی که ۲ سال پیش بینی خود را عمل کرده است هم می گوید: ۲ سال قبل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت جراحی بینی ام که به نظرم ظاهر خوبی نداشت، پرداختم اما پس از درمان بخیه ها دچار تنگی نفس شدم و نه شب می توانم درست بخوابم و نه می توانم به ورزش مورد علاقه ام که شناست بپردازم.

چشم و همچشمی بین برخی از جوانان برای انجام عمل های جراحی

یک استاد جامعه شناس دانشگاه در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش عمل های جراحی زیبایی به خصوص بینی در بین جوانان چیست، می گوید: بحران هویت عامل اصلی گرایش جوانان به این موضوع است. دکتر مریم اسکافی می افزاید: گروهی از جوانان به دنبال تغییر و تحول در ظاهر خود هستند و در تصمیم گیری ثبات ندارند. وی با اشاره به وجود چشم و همچشمی بین برخی از جوانان برای انجام عمل های جراحی صورت می گوید: این مسئله بستگی به این دارد که اطرافیان درجه یک آن ها (گروه مرجع) که جوان دوست دارد او را بپذیرند و به او توجه کنند آیا به سمت عمل های جراحی رفته اند یا نه؟وی با طرح این سوال که خیلی ها می پرسند چرا تحقیقات شما جواب نمی دهد و موثر واقع نمی شود، می گوید: متاسفانه سازمان ها در راستای راهکارهایی که ما ارائه می دهیم با هم هماهنگ نیستند از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه.

این استاد جامعه شناسی می گوید: فقدان مهارت آموزی کافی در دانشگاه ها و سرخوردگی جوانان تحصیلکرده در بازار کار، حمایت نشدن جوان از سوی خانواده و جامعه، ضعف خانواده ها در تربیت فرزندان و کمرنگ شدن ارزش های اعتقادی در برخی خانواده ها باعث گرایش جوانان به سمت مدگرایی و عمل های جراحی زیبایی می شود. به گزارش irandoc براساس پژوهش انجام شده در دانشکده علوم اجتماعی واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی از میان ۴۲۶ زن تهرانی بیش از ۱۵ درصد تاکنون عمل جراحی زیبایی را تجربه کرده اند که بیش از ۶۰ درصد آن را عمل جراحی بینی تشکیل داده است. در این پژوهش که به بررسی دلایل رواج جراحی زیبایی در میان زنان تهرانی می پردازد، از ۴۲۶ زن تهرانی که این عمل جراحی را انجام داده اند، نظرسنجی شده است.

حدود ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش دارای مدرک کارشناسی بوده اند و بیشتر افراد جراحی شده زیر ۲۵ سال و مجرد بوده اند. همچنین 45.5 درصد دارای پایگاه طبقاتی متوسط و 37.9 درصد دارای پایگاه طبقاتی بالا و 16.7 درصد در پایگاه طبقاتی پایین قرار داشتند. در نمونه مورد مطالعه 15.5 درصد از زنان عمل جراحی را در یک یا چند عضو خود تجربه کرده اند که اغلب یعنی 62.4 درصد جراحی بینی است. بیشترین انگیزه زنان برای جراحی زیبایی را کسب زیبایی بیشتر با 54.1 درصد، جلب توجه دیگران با 8.1 درصد، کسب موفقیت های اجتماعی با ۱۴ درصد، رضایت دوستان با ۲ درصد و دیگر موارد با 13.5 درصد تشکیل می دهد.

از سوی دیگر براساس این آزمون در این پژوهش ارتباط گرایش به جراحی زیبایی با تصویر منفی از بدن، اعتماد به نفس، رضایت مندی از زندگی، فشارهای اجتماعی و باورها و گرایش مذهبی مشاهده می شود در تحلیل ارتباط بین تصویر منفی از بدن، زنانی که تصویر منفی نسبت به بدن خود دارند بیشتر تمایل دارند تا در بدن خود تغییراتی از طریق جراحی ایجاد کنند. از سوی دیگر در تحلیل اثر اعتماد به نفس بر تمایل به جراحی زیبایی، ملاحظه می شود که زنانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند کمتر به انجام جراحی زیبایی تمایل دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha