چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 71535
سلامت نیوز : وقوع سوانح طبیعی در كشورهای دنیا باعث به وجود آمدن زیان‌های اقتصادی فراوانی می‌شود اما در جوامع مختلف دنیا میزان این خسارات و تلفات آن با توجه به میزان توسعه‌یافتگی، ایمنی سازه‌ها، تراكم جمعیت و آمادگی و آگاهی افراد و جامعه به منظور رعایت نكات ایمنی با یكدیگر تفاوت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اگر چه تمام سعی و تلاش دانشمندان بر این است كه زمان و مكان دقیق وقوع زلزله را پیش‌بینی كنند اما این كار هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد و وقوع یكباره زلزله بخصوص در جوامعی كه اصول ایمنی را رعایت نكرده یا در برابر وقوع این حادثه بی‌توجه هستند مردم و مسئولان آن كشور را غافلگیر می‌كند و به‌دنبال خود نتایج نامطلوبی را دارد. اما تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی می‌توان با یادگیری و رعایت نكات ایمنی، آسیب‌هایی كه از زلزله ناشی می‌شود را تاحد زیادی كاهش داد. آگاهی افراد از پدیده‌هایی همچون زلزله، میزان خطر زلزله در محل زندگی، برنامه‌ریزی صحیح و ایمنی به‌طور گروهی و در میان اقشار مختلف و بالاخره آمادگی فردی برای انجام اقدامات ضروری و عكس‌العمل مناسب هنگام وقوع زلزله میزان آسیب‌ها را تا حد زیادی كاهش می‌دهد.

اگر چه در كلانشهرهایی مثل، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و... تعداد جمعیت بیش از حد انتظار است اما می‌توان از تجمع بیشتر و پرجمعیت‌تر كردن این شهرها جلوگیری كرد و سازه‌های این شهرها را به‌تدریج با برنامه‌های علمی، مقاوم و پایدار كرد و بافت فرسوده این شهرها را بازسازی كرد. این كار چند سالی است كه توسط شهرداری تهران در نقاطی كه بافت فرسوده بیشتری دارد در حال انجام است. اما باید در این نوسازی‌ها در تمام كشور به یك نكته توجه كرد كه آن هم سازگاری مردم با سازه‌های تازه تاسیس است چرا كه مدرن بودن سازه‌ها اگر بدون توجه به‌ویژگی‌های روانی مردم ساخته شود امكان وجود تلفات وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌ها بدون نتیجه می‌ماند. از سوی دیگر در برنامه ایمن‌سازی در برابر زلزله، ایمنی ساختمان‌ها و تمامی بناها از اولویت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

چرا كه بناها هنگام وقوع زلزله‌های شدید در صورت عدم استحكام و مقاومت لازم آسیب می‌بینند و به ساكنین آنها صدمه جانی وارد می‌شود. به همین دلیل تعیین محل مناسب برای ساخت بنا (دور از گسل‌های فعال و روی زمینی كه مقاومت خاك آن مناسب است) همچنین طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان باصلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با به‌كارگیری كارگران آموزش دیده و نهایتا نظارت بر ساخت و كنترل كیفیت توسط سازمان‌های مسئول و مهندسان ناظر برای ساختمان‌های جدید، تعمیر و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود، اصول بسیار ضروری برای ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله هستند.

در كنار مقاوم‌سازی سازه‌ها، آمادگی ستاد مدیریت بحران و ارگان‌های مرتبط با این ستاد نیز موضوع دیگری است كه باید مدنظر قرار بگیرد. اگر چه ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران سال‌هاست كه به وجود آمده و اقدامات خوبی برای دپوی امكانات مورد نیاز در نقاط مختلف انجام داده اما اقدامات این سازمان در صورتی مفید است كه با سایر ارگان‌ها هماهنگی لازم وجود داشته باشد و در هنگام وقوع حوادث تمام سازمان‌ها زیرنظر یك مدیریت واحد به آسیب‌دیدگان امداد‌رسانی كنند، در این صورت است كه حتی اگر زلزله‌ای بیشتر از 6 ریشتر هم روی دهد می‌توان امیدوار بود هیچ كشته‌ای بر جای نگذارد، در این صورت است كه می‌توان گفت ستاد مدیریت بحران خوب عمل كرده و مقاوم‌سازی نیز به خوبی صورت گرفته است.

نكته آخر اینكه رعایت اصول ایمنی در داخل ساختمان‌ها نیز بسیار با اهمیت است. زیرا ممكن است در برخی از زلزله‌های نه چندان شدید ساختمان ویران نشود ولی سقوط، پرتاب و شكستن وسایل داخلی برای ساكنان ایجاد خطر كند. لذا ایمن‌سازی داخل ساختمان‌ها نیز از اصول ایمنی محسوب می‌شود كه در عین حال بسیار كم هزینه و آسان است و تاثیر بسزایی در پیشگیری از آسیب‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha