چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 71538

مشكلات پولی نظام سلامت به بی‌توجهی دولت به وعده‌های داده شده ختم نشد و مشكلات ارزی پیش آمده باز هم نظام سلامت را دچار مشكلات تازه‌ای كرد .

«عدالت» در «سلامت» گم شد
سلامت نیوز : عملكرد دولت در حوزه بهداشت و سلامت در چهار سال گذشته نمره‌های منفی زیادی گرفت و مسئله تا آنجا پیش رفت كه حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت بهارستان می‌گوید: «دولت سلامت مردم را به شوخی و بازی گرفته است.» همچنین اعضای كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند كه كشور در 8 سال گذشته از بسیاری از پیشرفت‌های در حوزه در عرصه بهداشت و درمان و تولید تجهیزات پزشكی عقب مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ وزارت بهداشت در شرایطی سال 90 را به پایان ‌رساند كه بیش از 6 هزار میلیارد تومان كسری بودجه و كمبود اعتبارات داشت.2100 میلیارد تومان از كسری بودجه این وزارت‌خانه هم به سال 89 باز می‌گشت كه این كسری اعتبارات هم به امید پرداخت به سال بعد منتقل شد.بنابراین نظام سلامت از همان روزهای ابتدای سال90 كار خود را با كمبود اعتبارات كار آغاز كرد. مسئولان این وزارت‌خانه اما به امید تحقق وعده‌های دولت و جبران كسری‌ها، كژدار و مریض از اجرای پروژه‌های بخش سلامت و بهبود وضعیت هزینه‌های درمان و كاهش پرداخت از جیب مردم خبر دادند تا اینكه سال به نیمه رسید و نه تنها كسری اعتبارات جبران نشد بلكه 900‌میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شد.

سال‌های سخت نظام سلامت

این درحالی بود كه دولت هدفمندی یارانه‌ها را از آبان ماه سال 89 شروع كرده بود. هرچند در ابتدای امر وزارت بهداشت اعلام كرد كه هدفمندی یارانه‌ها، تاثیری روی نظام سلامت ندارد اما مشكلات بودجه‌ای و هزینه‌ای نظام سلامت باعث شد تا مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق وزارت بهداشت از سال سخت نظام سلامت در سال 90 و 91 سخن به میان بیاورد. تمام این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داد كه پیش از آن در سال 89، كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با پیش‌بینی كمبود اعتبارات این وزارت‌خانه، مصوبه‌ای ارائه كرد كه بر اساس آن دولت موظف شد تا 3 میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت را به حوزه سلامت اختصاص دهد.

در این میان دولت بی‌توجه به وعده‌هایی كه سال گذشته ارائه كرده بود، از آن مبلغ تنها 299 میلیارد تومان را كه كمتر از 299 درصد از كل مبلغ است، پرداخت كرد و در نهایت هم مجلس و هم وزارت‌خانه از پرداخت مابقی آن دلسرد شدند و این بودجه هم مانند بودجه‌های دیگر وعده داده شده، به فراموشی سپرده شد. در نهایت شهریاری اعلام كرد كه طبق برنامه پنجم توسعه باید شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت توسط مردم به زیر ۳۰ درصد كاهش می‌یافت. او گفت: ما رو به عقب حركت كرده‌ایم و در ۳ سال گذشته، سهم مردم از هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش پیدا كرده است.

همچنین دولت وعده داده بود كه 10 درصد درآمد ناشی از هدفمند كردن یارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص دهد كه آن وعده هم عملی نشد. به اعتقاد كارشناسان حوزه سلامت و حتی معاونان وزیر بهداشت، اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها، عامل مهمی در افزایش كسری بودجه این وزارت‌خانه و در نهایت افزایش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم شد. نوسانات قیمت ارز، گران شدن تجهیزات پزشكی و... را هم باید به مشكلات بخش سلامت در سالی كه گذشت، اضافه كرد. البته مرضیه وحید دستگردی تلاش‌های زیادی برای دریافت 600 میلیاردتومان ناشی از درآمد هدفمندی‌یارانه‌ها داشت اما دویدن‌های او هم نتیجه نداد و دولت هرگز به نفع نظام سلامت سركیسه را شل نكرد. این 10 درصد آخرین امید نخستین وزیر زن بعد از انقلاب برای نجات نظام سلامت كشور بود.

او حتی این امید را داشت تا بتواند طرح پزشك خانواده را هم كه ناجی نظام سلامت كشور خوانده می‌شد، را با این اعتبار نجات دهد و بخشی از آن را هم برای سال سخت‌تر 92 ذخیره كند. اما هرگز خبری امیدواركننده از درآمد هدفمندی‌یارانه‌های دولت، به ساختمان شهرك غرب نرسید. در نهایت حسینعلی شهریاری اعلام كرد كه تخلف دولت در بخش سلامت برای نمایندگان محرز است. هرچند این اعلام هم مرهمی روی زخم‌های نظام سلامت نگذاشت. بی‌توجهی كه دكتر محمدجواد نظری‌مهر عضو كمیسیون بهداشت بهارستان هم روی آن تاكید می‌كند و می‌گوید: «با توجه به اینكه رئیس‌جمهور از زمانی كه تصدی امور دولت را به‌عهده گرفتند، نگاه خوبی به این بخش نداشتند و اكنون هم ندارند، بودجه اصلی را هم در سال‌های گذشته به حوزه بهداشت اختصاص نداده‌اند.

متاسفانه رئیس‌جمهور به حوزه سلامت كه محور آن انسان سالم است نگاه خوبی ندارد و به بخش ساخت‌وساز بیشتر اهمیت می‌دهد.» او می‌گوید: «طی 34سالی كه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و به‌رغم وقوع جنگ تحمیلی در بره‌های از زمان ما پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عرصه بهداشت و درمان و تولید تجهیزات پزشكی داشتیم. اتفاقی كه طی هشت‌سال اخیر نیفتاده است.» این مسئله را حسینعلی شهریاری هم تاكید می‌كند و می‌گوید: «وضعیت نامطلوب نظام سلامت به یك دهه نمی‌رسد.» شهریاری یكی از مهم‌ترین شاخص‌های عدالت را در سلامت می‌داند و می‌گوید: «در این زمینه ایران، بعد از افغانستان، بد‌ترین كشور در منطقه است.» او علت این وضعیت در نظام سلامت ایران را «سوء مدیریت دولتمردان» بر شمرده است. اما مشكلات پولی نظام سلامت به بی‌توجهی دولت به وعده‌های داده شده ختم نشد و مشكلات ارزی پیش آمده باز هم نظام سلامت را دچار مشكلات تازه‌ای كرد.

دندان‌گردی دولت در مقابل نظام سلامت

حسینعلی شهریاری آن روز دولت را به تخلف از تعهدات بودجه‌ای و بالاگرفتن بحران ارز را باعث افزایش قیمت د ارو و تجهیزات پزشكی دانست. اما مسئله به همین جا ختم نشد. وزارت بهداشت برای تامین ارز دارویی باید از هفت خان رستم می‌گذاشت اما در نهایت هم نتوانست ارز مرجع را تامین كند. دولت سال 92 هم بدون توجه به تمام مشكلات اعتباری نظام سلامت، ارز مبادله‌ای را جانشین ارز مرجع كرد تا كشتی نظام سلامت همچنان در گل بماند. اما زمانی كه قیمت ارز در كشور بالا رفت و به یك بحران تبدیل شد، اعضای كمیسیون مجلس كه از دریافت پول نفت و سود هدفمندی یارانه‌ها از دولت ناامید شده بودند، طرحی را در مجلس به تصویب رساندند كه براساس آن دولت موظف شود بخشی از سود به دست آورده از مابه‌التفاوت فروش ارز مرجع به ارز آزاد را به بخش سلامت بدهد.

زمانی كه تهران امروز اعضای كمیسیون مجلس از جمله شهریاری را مورد سوال قرار داد، اگر این مصوبه هم به سرنوشت سهم بهداشت از فروش نفت و سود هدفمندی‌یارانه‌ها دچار شد، چه می‌شود؟ شهریاری كه این مصوبه قانون است و دولت نمی‌تواند از آن تخطی كند كه البته برخلاف انتظار او، سهم سلامت از سود فروش ارز هم به سرنوشت دو منبع دیگر دچار شد تا در نهایت سال 91 یكی از سخت‌ترین سال‌های نظام سلامت كشور در میان 8 سال سخت گذشته باشد. اما با این وجود نمایندگان مجلس ارزیابی عملكرد دولت را منوط به بودجه 92 دانستند.

از جمله به اعتقاد شهریاری: «هم‌اكنون نمی‌توان درباره عملكرد دولت در حوزه سلامت قضاوت كرد، از این‌رو باید منتظر بود تا ببینیم كه دولت در سال ۹۲ چه میزان اعتبار به حوزه سلامت اختصاص می‌دهد.» دولت، خیلی مجلسی‌ها را معطل نتیجه‌ و ارزیابی عملكرد خود در حوزه نظام نكرد و بودجه سال 92 را انقباضی بست تا سالی سخت‌تر از سال 91 كه به گفته وزیر سابق مردم در آن 80 درصد هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌كردند، رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha