سلامت نیوز : نشست هم‌اندیشی مدافعان محیط زیست برگزار شد. مدافعان كه همان خبرنگاران و كارشناسان این حوزه محسوب می‌شوند، در این جلسه نشستند و گپ زدند، ولی اوضاع همان‌طور ماند كه بود. كارشناسانی چون محمد درویش و میترا البرزی‌منش و خبرنگاران محیط زیستی با حضور وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار در امور محیط زیست، به نقد مسائل محیط زیستی و ضعف مدیریت‌ها پرداختند، مسائلی كه با مصوبه اخیر دولت و تاكید رییس‌جمهور بر اجرای هرچه سریع‌تر مصوبه كامل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمد درویش، كارشناس محیط زیست با انتقاد از اتفاقات نامیمونی كه تا به حال رخ داده و همچنان در حال پیش آمدن است، دوره اخیر را در 400 سال گذشته بی‌سابقه دانست و اعلام كرد: «در شرایطی زندگی می‌كنیم كه هر روزمان با خبرهای ناگوار زیست محیطی می‌گذرد، از افت دو تا سه متری آب‌های زیرزمینی دشت‌های كشور گرفته تا معضل حل نشده دریاچه ارومیه كه بزرگ‌ترین دریاچه كشور بود و اكنون بیش از دوسوم آن از دست رفته محسوب می‌شود، همه اینها جز نابودی محیط زیست نیست و نخواهد بود. آنچه در این بین اهمیت دارد سوال از مسوولان مرتبط و متولیان این حوزه است كه با همت تمام كمر به نابودی آن بسته‌اند.» «هیچ كار عملی و اجرایی برای ریزگردها نشده است جز كاغذبازی و سفرهای خارجی» وحید نوروزی، مشاور محیط زیستی شهرداری انتقاداتش را با اشاره به ریزگردها كه به قول نماینده اهواز 10 سال است ‌میهمان مردم این شهر شده‌اند و قصد ترك شهر را هم ندارند، آغاز كرد.

وی با اظهار تاسف از وضعیت موجود گفت: «زمانی محیط زیست حامیان و دلسوزانی داشت، امروز اما كار محیط زیست از حمایت گذشته، به مدافع نیاز دارد.» عضو كارگروه كاهش آلودگی هوا با اعلام اینكه سازمان محیط زیست فعلی، ضعیف‌ترین سازمان محیط زیست در طول تاریخ كشور بوده است، گفت: «به دلیل دانش اندك مسوولان، قوانین عجیب و غریب در حوزه محیط زیست به تصویب می‌رسد. این سازمان با بودجه‌یی معادل 60 تا 70 میلیارد تومانی نتوانسته عملكرد مطلوبی از خود ارائه دهد. سازمان محیط زیست با سكوت خود اجازه داده تا برخی از محصولات بی‌كیفیت داخلی همچنان در كشور تولید شوند.»

وی بر لزوم كاهش آلودگی هوا اشاره كرد و بیان داشت: «در برنامه پنج ساله دوم، سوم و چهارم توسعه، دولت مكلف شده بود تا آلودگی هوا در تهران و سایر كلانشهرهای كشور را كاهش دهد. بحث ریزگردها هم تا یكی دو هفته دیگر آغاز می‌شود و بی‌نتیجه هم به پایان می‌رسد. تنها اقداماتی كه در بحث ریزگردها مورد بررسی قرار گرفته است؛ انجام چند سفر خارجی و همچنین رد و بدل شدن چند تفاهمنامه بوده است. در هفته‌های آینده مجلس شورای اسلامی درباره بحث ریزگردها حساس می‌شود و فقط شهر یكی دو روز تعطیل می‌شود. سازمان جهاد كشاورزی، سازمان محیط زیست و مجلس شورای اسلامی درباره مقابله با بحث ریزگردها همكاری و تعامل مناسبی با یكدیگر ندارند. درباره مقابله با بحث ریزگردها فقط حرف زده شده و در عمل اقدام خاصی مشاهده نشده است؛ انتظار ما از رسانه‌ها این است كه در این زمینه قوی‌تر عمل كنند.»

تنزل رتبه حفاظت از محیط زیست ایران در مجامع جهانی

این روزها منتقدان سازمان محیط زیست دیگر به كارشناسان غیردولتی و فعالان زیست محیطی محدود نمی‌شود، پای نمایندگان مجلس هم به دایره منتقدان باز شده است. تنزل رتبه حفاظت از محیط زیست ایران در مجامع جهانی موضوعی بود كه حسینی‌صدر ضمن پرداختن به آن به بیان انتقاداتش پرداخت. وی با اشاره به كاهش بودجه حفاظت از محیط زیست در لایحه 92 گفت: «طی چهار سال اخیر جایگاه كشورمان در مجامع جهانی در زمینه حفظ و نگهداری از محیط زیست به شكل قابل توجهی تنزل پیدا كرده است. كاهش بودجه حفاظت از محیط زیست در جلسات گذشته فراكسیون محیط زیست و توسعه‌پایدار بررسی و پیشنهادات در این حوزه به كمیسیون تلفیق ارائه شد.

اعتباری كه در لایحه بودجه 92  برای مسائل زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، حفظ و نگهداری جنگل‌ها و تالاب‌ها، ریزگرد‌ها و حفظ گونه‌های نادر جانوری كشور لحاظ شده به هیچ‌وجه جوابگوی نیاز‌های زیست محیطی كشور نیست و اعضای فراكسیون محیط زیست در تلاش هستند تا با تبیین اهمیت این موضوع برای سایر نمایندگان افزایش بودجه این حوزه را به تصویب برسانند.» كمرنگ بودن بودجه زیست محیطی در لایحه بودجه 92 كشور در حالی است كه مسائلی نظیر آلودگی هوای كلانشهر‌ها هزینه‌هایی زیادی را بر كشور تحمیل كرده است. اما رییس ستاد توسعه پایدار شهرداری هم دولت را متهم به بی‌توجهی به محیط زیست كرد. وی با اعلام اینكه دولت اگر در معذوریت نبود؛ محیط زیست را زود‌تر از سازمان مدیریت منحل می‌كرد، گفت: «تا زمانی كه موضوع محیط زیست در دستگاه حاكمیتی در اولویت نباشد توجه در سطح كلان نسبت به مسائل محیط زیستی رخ نخواهد داد.»

بی‌توجهی در زمینه محیط زیست، تایید مصوبات آسیب‌رسان به این حوزه و تایید رییس دولت بر این مصوبات و صحه گذاشتن بر آنان راه نقد هرچه بیشتر سازمان متولی محیط زیست را می‌گشاید. آنچه واضح است این است كه سازمان مجوز تخریب می‌دهد و پس از آن باید از وكیل مجلس تا حامی غیردولتی محیط زیست تلاش كنند تا بلكه اجرای مصوبه به تعویق بیفتد یا مسوولان با آگاه شدن از افكار عمومی از آن چشمپوشی كنند. حكایت چاه است و سنگ و مجنون. این است حال و روز امروز محیط زیست سرزمین ما.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha