چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 71542
سلامت نیوز : رییس بیمارستان فوق‌تخصصی چشم پزشكی فارابی با اعلام اینكه سلول‌های بنیادی در ترمیم بافت‌های انسانی از جمله قرنیه نقش دارند به بیمارانی كه دچار آسیب بینایی بر اثر حوادث می‌شوند وعده داد كه ترمیم بینایی آنان با استفاده از سلول‌های بنیادی امكان‌پذیر است. دكتر محمود جباروند، روز گذشته در نشست خبری در تشریح انجام عمل ترمیم قرنیه به كمك سلول‌های بنیادی گفت: «در آسیب‌های دو طرفه قرنیه كه به دنبال مواردی نظیر سوختگی‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد سلول‌های بنیادی قرنیه به طور كامل از بین می‌روند و قدرت بینایی شخص به علت كدر شدن قرنیه افت پیدا می‌كند. در این صورت و از آنجا كه انجام پیوند در افراد دارای كدر پرخون قرنیه ریسك بالایی دارد و معمولا ممكن است پیوند را پس بزند ابتدا از سلول‌های بنیادی برای ترمیم قرنیه استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ ابتدا از خویشاوندان درجه یك بیمار نمونه‌برداری شده و سلول‌های بنیادی نمونه را در لابراتوار روی بافت‌های جنینی كشت می‌دهند. با فراهم شدن زمینه‌های لازم و ترمیم سلول‌های بنیادی، پیوند روی قرنیه انجام می‌شود كه درصد موفقیت آن بالاست.»وی با بیان اینكه همه انسان‌ها می‌توانند سلول‌های بنیادی بدن خود را برای این امر اهدا كنند، عنوان كرد: «در واقع اهدای سلول‌های بنیادی هیچ مشكلی برای‌دهنده ایجاد نمی‌كند چرا كه تنها یك بافت دو در دو میلی‌متری از بدن بیمار برداشته می‌شود.»

رییس نوزدهمین سمینار سالانه فارابی ادامه داد: «در افرادی كه آسیب یكطرفه قرنیه دارند و یك چشم‌شان سالم است نمونه‌برداری از چشم سالم انجام می‌شود در این صورت سیستم ایمنی بدن فعال نشده و شانس اینكه سلول‌های بنیادی را پس بزند بسیار پایین است، اما در كسانی كه آسیب دو طرفه قرنیه دارند برای جلوگیری از پس زدن پیوند سلول‌های بنیادی باید داروهای گران‌قیمتی را به مدت طولانی استفاده كنند. البته راهكار دیگری كه برای رفع آسیب‌های قرنیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از روش سلول‌های بنیادی كم‌عارضه‌تر است و زمان كمتری را نیاز دارد، استفاده از قرنیه مصنوعی است. »به گفته جباروند در حال حاضر بیش از 10 مورد عمل پیوند قرنیه مصنوعی در بیمارستان فارابی انجام شده و در حال حاضر تنها مشكل بزرگ بیمارستان فارابی مطالباتش از سازمان‌های بیمه‌گر است كه از هفت ماه گذشته تاكنون پرداخت نشده و رقم مطالبات بیمارستان به حدود 14 میلیارد تومان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha