چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 71545
سلامت نیوز : درست یک هفته بعد از زلزله بوشهر، سراوان سیستان و بلوچستان هم با زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7 و نیم ریشتر لرزید تا سه شنبه‌های فروردین برای ایرانی‌ها طعم تلخ به خود بگیرد. زمین‌لرزه این بار اما به حدی شدید بود که چند دقیقه‌ای بعد از وقوع تمام راه‌های ارتباطی به سراوان قطع شد و حتی تلفن‌ها نیز از دسترسی خارج شدند. در این میان انتشار آمارهای متناقض از سوی مسئولان پیچیدگی‌های فراوانی را در راه امدادرسانی ایجاد کرد به گونه‌ای که بعضی منابع از مرگ 40 نفر در جریان این زمین‌لرزه خبر دادند ولی اندکی بعد این آمارها از روی خروجی رسانه‌ها برداشته شد. زمین‌لرزه سراوان که شدت آن در دبی و حتی کراچی نیز احساس شده هزاران خانه را در پاکستان تخریب کرده و باعث شده که دو برج مهم دبی تخلیه شوند این در حالی است که مسئولان بروز این زمین‌لرزه را برای ایران با کمترین آسیب‌ها اعلام کرده‌اند.

اعزام تیم‌های ارزیاب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ تماس‌ها بی نتیجه است، کسی در سراوان به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دهد. منطقه‌ای به نام «گُشت» در فاصله دو شهر مهم خاش و سراوان در استان سیستان و بلوچستان عصر دیروز و در ساعت 15 و 14 دقیقه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7 و نیم ریشتر لرزید و بعد از آن سکوت سراسر منطقه را فراگرفت. اگرچه اطلاعاتی از وضعیت مناطق زلزله‌زده هنوز مخابره نشده و مردم زلزله زده نیز هنوز از شوک فاجعه‌ای که زمین برایشان رقم زده بیرون نیامده‌اند تا راوی غم خود باشند اما در رسانه‌ها اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است.

در میان این همه خبر متفاوت که بعضی از 40 کشته و برخی دیگر از کمترین خسارت‌ها حکایت دارند چند نکته به روشنی اعلام شده؛ اینکه شدت این زمین‌لرزه در کشور بی سابقه بوده است. محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد که چنین زمین‌لرزه‌ای با این میزان بزرگی در کشور بی‌سابقه بوده و تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت هلال احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند اما بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست و به احتمال زیاد زلزله کشتار زیادی نداشته است.

اظهارات منابع محلی

هنوز هیچ آماری از وضعیت کشته‌های زلزله سراوان مخابره نشده و معلوم نیست که کدام یک از اظهارات قابل تایید هستند. از یک سو خبرگزاری فارس اولین برآوردها را از کشته‌های این زلزله دست کم 40 نفر اعلام کرده این در حالی است که شهردار گشت به آرمان می‌گوید در این شهر کشته‌ای گزارش نشده است. همچنین کاشانی نماینده مردم زاهدان نیز در گفت‌وگو با آرمان ضمن توصیف نسبی شرایط مناطق زلزله زده توضیح می‌دهد که به خاطر کم جمعیت بودن مرکز این زمین لرزه، تاکنون اخباری در مورد مرگ عزیزان سیستانی گزارش نشده است:«منطقه‌ای که این زلزله در آن رخ داده یک منطقه کم جمعیت و بیابانی و کوهپایه‌ای بوده و به همین خاطر تا کنون خبری از مرگ کسی منتشر نشده و نباید به شایعات دامن زد.»

او از تماس خود با شهردار گشت و رئیس سازمان امداد و نجات استان می‌گوید و توضیح می‌دهد که تا زمانی که تیم‌های ارزیاب، ارزیابی خود را از زلزله سراوان اعلام نکرده‌اند نمی‌توان به طور قطع درباره این زلزله حرف زد:«البته در زاهدان که حوزه انتخابی من است و همین طور در چابهار این زلزه احساس شده اما به خاطر وسعت کویری منطقه بعید به نظر می‌رسد که شاهد کشته یا مجروح شدن کسی باشیم مگر کسانی که در خانه‌های روستایی بوده‌اند.» کاشانی همین طور در پاسخ به این سوال که وضعیت شهر زاهدان پس از این زمین‌لرزه به چه صورتی است به آرمان می‌گوید:«خوشبختانه در خود زاهدان با وجود احساس‌شدن زلزله هیچ گونه آسیبی به تاسیسات و شهر و همین طور بافت مسکونی وارد نشده.»

همسایه‌ها می‌لرزند

منابع محلی در استان‌های مختلف به آرمان می‌گویند که شدت زمین‌لرزه به حدی بوده که حتی در شهرهایی چون شیراز، چابهار و حتی بندرعباس هم احساس شده. مهدی محمدی از شیراز به آرمان می‌گوید: « در ساعت سه و 26 دقیقه در خانه نشسته بودم که برای ده ثانیه همه چیز شروع به لرزیدن کرد.» او می‌گوید که ممکن است این لرزه‌ها، همان زمین‌لرزه‌ای باشند که در سراوان رخ داده اما آن چه به شیراز رسیده است، تنها چند لرزه آرام بوده که حتی در چابهار و بندرعباس هم احساس شده. یکی از منابع محلی آرمان در شهر بندرعباس می‌گوید: «شدت لرزه در محله‌هایی چون شهرک حدیش و برخی مناطق مرکزی بندرعباس به حدی بود که قاب عکس‌ها از دیوار افتادند و مقداری خاک روی فرش‌ها ریخت.» رسانه‌های عربی از جمله العربیه و اسکای نیوز عربی در پی وقوع زلزله در مرزهای ایران و پاکستان با اعلام احساس شدن این زمین‌لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس، به آن واکنش نشان دادند.

العربیه در خبری فوری مدعی شد ساختمان این شبکه تلویزیونی به دلیل وقوع زلزله 8/7 ریشتر در مرزهای ایران و پاکستان تخلیه شده است. همچنین اسکای‌نیوز گزارش داد که بسیاری از ساختمان‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تخلیه شده‌اند. همچنین اعلام شده است دبی، ابوظبی، دوحه، شرق عربستان سعودی، کویت و هند، زلزله در مرزهای ایران و پاکستان را احساس کرده‌اند. اسکای نیوز عربی وابسته به امارات هم مدعی شد زلزله، کشورهای خاورمیانه از جمله حاشیه خلیج فارس را تحت تاثیر قرار داده است. در گزارش سایت فرارو همچنین آمده است که در جریان زلزله اخیر استان بوشهر هم، رسانه‌های عربی حاشیه خلیج فارس در یک جوسازی هماهنگ علیه ایران برای القای نگرانی در میان مردم این منطقه تلاش کردند تا بار دیگر وجود نیروگاه اتمی بوشهر را خطرناک جلوه دهند.

روستاهای کم جمعیت و زلزله

از سوی دیگر اظهارات رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله موجی از نگرانی را ایجاد کرده است. دکتر مهدی زارع به مهر گفته است:« این زمین‌لرزه در 86 کیلومتری جنوب شرق شهر خاش پس از 16 سال اتفاق افتاده و تا بیش از یک سال ممکن است پس‌لرزه‌هایی به بزرگی 6 ریشتر داشته باشد.» مقایسه زمین‌لرزه سراوان با بم شاید بتواند گویای اتفاقی که بعد از 9 سال دوباره در این استان افتاده باشد. زلزله بم اگر چه در ساعات پایانی شب و در مرکز شهر رخ داد اما حداکثر 6 و 2 دهم ریشتر بود. حالا اما اخبار رسیده از سراوان و خاش تایید‌کننده این موضوع هستند که شهر و روستاهای اطراف دچار خسارات فراوان شده‌اند. یکی از اهالی شهر خاش به آرمان می‌گوید:«ساعت سه و خرده‌ای بود که زمین‌لرزه شدیدی را احساس کردیم. روی فرش‌ها پر از خاک شد. دیوارها هم اندکی ترک برداشت اما به خاطر سازه فولادی روی سرمان خراب نشد اما دستشویی حیاط به طور کلی فروریخت.»

او در تکمیل این اظهارات به اقوامی که در روستای گشت هستند اشاره می‌کند و می‌گوید:« چون نقطه زلزله در این روستا بوده چند باری با آنها تماس گرفته‌ایم.» زلزله بم نزدیک به 27 هزار کشته و 30 هزار مجروح و صدها هزار نفر بی خانه مان روی دست کرمانی‌ها گذاشت اما هنوز هیچ مقام رسمی در استان یا کشور به تعداد تلفات اشاره‌ای نکرده و همه چیز منوط به انتشار گزارش تیم‌های ارزیاب است. با این همه فرماندار سراوان در گفت‌وگو با فارس یک بار آمار 27 کشته را تایید کرد اما اندکی بعد این خبر نیز تکذیب شد. اگر چه اخبار اولیه حکایت از آن داشتند که زمین‌لرزه سراوان در عمق کمی رخ داده اما اندکی بعد خبرها اعلام کردند که عمق زمین‌لرزه حداقل 85 کیلومتر زیر سطح زمین بوده و به همین خاطر عبدالله سعیدی، زمین‌شناس به شبکه خبر ایران گفته است:«عمق زیاد باعث گستردگی لرزه‌ها می‌شود به طوری که این زلزله در کشورهای اطراف هم احساس شده اما در مقابل، از شدت زلزله و تمرکز خرابی‌ها در یک نقطه می‌کاهد.»

او مهم‌ترین تفاوت زمین‌لرزه سراوان و بم را در عمق زیاد اولی و عمق کم دومی می‌داند و معتقد است که به همین خاطر نباید شاهد تلفات زیادی در این استان باشیم. با این همه زمین‌لرزه سراوان تناقضات دیگری هم داشته است. در حالی که این زمین شناس، عمق بروز زلزله را 85 کیلومتر عنوان کرده است اولین خبر منتشر شده از سوی موسسه ژئوفیزیک تهران عمق این زمین‌لرزه را تنها 18 کیلومتر دانست. از سوی دیگر به جای منتشر شدن اخباری درباره میزان کشته‌ها و مجروحان این حادثه ناگوار، ناجا خبر از کنترل دقیق مرزهای شرقی کشور داده و مقامات روسی اعلام کرده‌اند که این زلزله هیچ گونه آسیبی به نیروگاه بوشهر وارد نکرده است. دو شهر اصلی کانون این زمین لرزه، خاش با 200 هزار نفر جمعیت و سراوان با 150 هزار نفر جمعیت بوده‌اند. گفت‌وگوی آرمان با برخی مقامات محلی و شهروندان سراوانی حکایت از آن دارد که ساعتی بعد از وقوع این زلزله، سراوانی‌ها به خیابان‌ها ریخته‌اند و با توجه به احتمال بروز پس لرزه‌ها حاضر نیستند به خانه‌های خود برگردند. در بافت قدیم شهر که محله‌های فرسوده‌ای چون چهاررسولی و شیرآباد را شامل می‌شود نیز خانه‌های قدیمی تخریب شده‌اند و مردم در حال تخلیه آوار و انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها هستند.

در حال حاضر تیم‌های نجات به این مناطق اعزام شده‌اند و تا لحظه تنظیم این خبر، شبکه‌های مخابراتی به طور کامل قطع هستند و امکان دسترسی تلفنی با سراوانی‌ها نیست. این در حالی است که در تازه‌ترین اظهارات، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از وقوع این زلزله در 7 روستا خبر داده و گفته است که 20 تیم ارزیاب برای بررسی به منطقه رفته‌اند. محمود مظفر گفته است:«۲۰ تیم عملیاتی و ۳ بالگرد برای بررسی خسارتهای احتمالی به منطقه اعزام شده‌اند. در 7روستا از جمله روستاهای گشت، کوه سفید، پشتوک و تیزاب این زلزله احساس شده است و امیدواریم به تراکم جمعیتی کم منطقه خسارتهای وارده شده زیاد نباشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha