چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 71547

سلامت نیوز : داستان دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنان ادامه دارد. پاییز دو سال پیش و پس از اعلام تصمیم شبانه مسئولان در این خصوص موج اعتراضات دانشجویی بر پا شد. دانشجویان هر دو دانشگاه که از شنیدن این خبر شوکه شده بودند به آینده مبهم و شرایط تازه دانشگاه فکر می‌کردند و اینکه با وضع به وجود آمده چطور و زیر نام کدام دانشگاه و با چه امکاناتی به تحصیل خود ادامه دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ هفته پیش تصمیم دولت برگشت. پس از صرف هزینه‌های بسیار و طی جلسات و ساعت‌های زیادی که به پای هماهنگی دو دانشگاه و تشکیل تیم‌های مختلف پزشکی گذاشته شد و پس از آنکه بالاخره دانشجویان به شرایط جدید عادت کردند مسئولان تصمیم گرفتند دانشگاه ایران را دوباره جدا کنند. در توجیه این مساله وزیر بهداشت به اشتباه دولت در این زمینه اعتراف کرد و این ماجرا را با جایزالخطا بودن بشر توجیه کرد. در حالی که در زمان اعلام حکم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران مرضیه وحید دستجردی پشت میز وزارت بهداشت می‌نشست و طریقت منفرد به تازگی به وزارت بهداشت منصوب شده است. در این زمینه رئیس‌جمهور هم خود را از ماجرای انحلال دو سال پیش کنار می‌کشد و اعلام می‌کند در آن تصمیم نقشی نداشته است.

دولت خودش را از خودش مبرا می‌ کند

کارشناسان معتقدند این ماجرا با این همه هزینه تحمیلی تصمیماتی سیاسی است. ظفرقندی، رئیس انجمن اسلامی استادان علوم پزشکی این تصمیم را در راستای همان ماجراهایی می‌داند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را عوض کرد و موجب عزل وزیر بهداشت شد. اینکه قرار است تصمیمات آن دوره پاک شود و گویی بناست دولت خودش را از خودش مبرا کند. در این شرایط رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص وضعیت جدید دانشگاه می‌گوید بودجه جدایی برای این دانشگاه در نظر گرفته نشده و از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی کسر و به این دانشگاه تعلق می‌گیرد.

همین طور درباره وضعیت دانشجویان نیز در یک کمیته 5 نفره که روسای سه دانشگاه از اعضای آن هستند تصمیم‌گیری خواهد کرد و دانشجویان تا ظرف یک ماه آینده از وضعیت خود مطلع خواهند شد. به نقل از ایلنا مسعود اعتمادیان ظرفیت خالی دانشگاه ایران در این دو سال را به دانشگاه تهران واگذار کرده و وضعیت مدرک دانشجویان را نامشخص اعلام کرده است و اینکه برای ماندن یا نماندن دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همان کمیته تصمیم گیری خواهد کرد و در صورتی که به امضای اعضا برسد مصوب خواهد شد.

آیا بر هم زدن این نظم به صلاح است؟

جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ایران نسبت به جداسازی این دانشگاه و استقلال دوباره آن معترضند. استدلالشان این است که ادغام هزینه زیادی را در برداشته و تفکیک دوباره هزینه‌های زیادی را تحمیل خواهد کرد و جدا از آن دانشگاه به نظم جدیدی رسیده که بر هم زدن این نظم جدید چندان به صلاح نیست. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی نسبت به دانشگاه ایران در مقام بالاتری قرار دارد و مدرک فارغ التحصیلی از این دانشگاه دارای ارزش و اعتبار بیشتری است. یکی از دانشجویان دانشکده روانپزشکی دانشگاه ایران از قوی‌تر بودن دانشگاه ایران در زمینه روان پزشکی،‌روان شناسی، چشم پزشکی و قلب می‌گوید و اینکه استادان روان پزشکی از استقلال دوباره دانشگاه خوشحالند.

اما در این میان دانشجویانی هستند که از این اتفاق چندان خرسند نیستند چرا که در صورتی که دانشگاه ایران کماکان به صورت تلفیقی با دانشگاه تهران کار می‌کرد دانشجویان ایران با مدرک تهران فارغ التحصیل می‌شدند که از اعتبار بیشتری در جامعه پزشکی و دانشگاهی برخوردار است. حتی با این وجود که به گفته دانشجویان، دانشگاه ایران خوابگاه‌های بهتر و مجهزتری دارد که در صورت تفکیک تماما در اختیار ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت.

جمع‌آوری 2000 امضا برای جلوگیری از انتزاع دو دانشگاه

رسول خضری ازجمع آوری 2000 امضا به وسیله دانشجویان پای نامه‌ای که مخالفت آنها را از استقلال دوباره دانشگاه می‌رساند، خبر می‌دهد. خواست دانشجویان این است که از انتزاع دانشگاه جلوگیری و وضعیت ادغامی دانشگاه حفظ شود. به نقل از خانه ملت این عضو کمیسیون بهداشت مجلس از نظر مخالف مجلسی‌ها نسبت به تفکیک دو دانشگاه می‌گوید و اینکه این اقدام تا زمانی که به تصویب مجلس برسد قابل اجرا نیست. «این موضوع مانع پیشرفت علمی دانشگاه تهران در سطح آسیا و جهان می‌شود در حالی که ما خواهان پیشرفت علمی هستیم. با استناد به ماده ۱۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به این مساله اعتراض کرده‌ایم و طبق مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ مصوب کرده است باید هرگونه انتزاعی با اطلاع مجلس صورت گیرد، حال اینکه این اقدام بدون اطلاع مجلس صورت گرفته و وزارت بهداشت به تنهایی تصمیم به این کار گرفته است.»

یکی دیگر از دلایل مخالفت دانشجویان با تفکیک این دو دانشگاه بار مالی و هزینه‌هایی است که این تصمیم در پی دارد. عوض‌کردن دوباره تابلوهای سر در دانشگاه‌ها و بیمارستان ها، داروخانه‌ها و کلیه مراکز درمانی وابسته، تغییر سربرگ نسخه‌ها و بسیاری تغییرات ریز و درشت دیگر که دو سال پیش نیز در جریان تصمیمات مسئولان تحمیل شد. اما یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است اینکه ایرانی‌ها با مدرک دانشگاه تهران فارغ التحصیل شوند برایشان سنگین است. از این جهت آنها بیشتر تمایل دارند که این دو دانشگاه از هم جدا شوند. اما با این وجود با بار مالی و تشویش و نگرانی که بین دانشجویان ایجاد خواهد شد موافق نیستند و این بی نظمی را به نفع دانشگاه و دانشجویان نمی‌دانند. صرف وقت برای نامه بازی‌ها و برو و بیاهایی که مراکز درمانی و داروخانه‌های وابسته به دانشگاه‌ها مجبور به آن می‌شوند از جمله دل‌مشغولی‌های این روزهای این مراکز است.

دکتر ظفرقندی از اساتید دانشگاه تهران معتقد است که علاوه بر هزینه‌های مادی که این کار به دنبال دارد، هزینه‌های معنوی نیز در کار است. از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد و احساس امنیت بین دانشجویان، اساتید و کارمندان ازجمله پیامد‌های منفی تصمیمات کارشناسی نشده است؛ اینکه کسانی از بیرون دانشگاه برای آن تصمیم بگیرند و دانشگاه میان سوءمدیریت مسئولان دولتی معلق بماند. این یعنی ایجاد دردسر برای دانشگاه که جریان علمی و پژوهشی را در آن به تعویق می‌اندازد که این نه‌تنها به ضرر دانشگاهیان بلکه به وضوح به ضرر کل افراد جامعه است. تصمیماتی بدون فکر؛ چه موقعی که دانشگاه ‌ها ادغام شدند و چه تفکیک دوباره آنها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha