چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
سلامت نیوز :  به نظر می‌رسد روزگار اعتیاد به کراک دارد به پایان می‌رسد شاید به این خاطر که همزمان با فراگیر شدن اعتیاد به این ماده مخدر، جنبشی همه جانبه برای مبارزه با آن به وجود آمد اما داستان شیشه فرق می‌کند.شیشه با ترفندهای تجاری عجیب و غریبی در سطح کشور در حال توزیع شدن است و بعید به نظر می‌رسد بتوان با این تبلیغات کم مانع از مصرف آن شد.آخرین آمارهای سازمان بهزیستی هم تایید کننده این مطلب است.به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در سال گذشته 230 هزار تماس با «خط ملی اعتیاد» برقرار شده که مصرف شیشه با رشد 2‌درصدی نسبت به سال پیش از آن، 49‌درصد تماس‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ فرید براتی سده می‌گوید: «بعد از شیشه، هروئین، تریاک، حشیش و کراک به ترتیب بیشترین سوال‌ها را در تماس با خط ملی اعتیاد به خود اختصاص داده‌اند که در این زمینه می‌توان به افزایش مصرف شیشه و کاهش مصرف کراک با توجه به‌درصد تماس‌ها اشاره کرد.» وی با بیان اینکه تماس‌های برقرار شده در سال 91 نسبت به سال قبل از آن 15‌درصد رشد داشته است، گفت: مهم‌تر از رشد تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد،‌درصد پاسخ‌گیرندگان است که در سال 91، 94‌درصد از تماس‌گیرندگان پاسخ موردنظر خود را دریافت کرده‌اند و این رقم نشان‌دهنده رشد 24‌درصدی این موضوع نسبت به سال 90 است. او که در گفت‌وگو با ایسنا به وضع تماس‌های مردم با خط ملی اعتیاد اشاره می‌کند یادآور می‌شود که باید تلاش‌ها در زمینه کنترل مصرف شیشه در کشور جدی‌تر پیگیری شود.مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین علت افزایش تماس‌ها با خط ملی اعتیاد به‌خصوص در سه ماهه پایانی سال گذشته را برگزاری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه و اطلاع‌رسانی در مورد خط ملی اعتیاد دانست.

براتی سده افزود: راهکارهای پیشگیری، راهکارهای ترغیب فرد مصرف کننده برای ورود به چرخه درمان اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد، کمپ‌ها و مراکز بستری عمده سوال‌های تماس‌گیرندگان با این خط را شامل شده است. وی در پاسخ به اینکه چند‌درصد از تماس‌گیرندگان خود مصرف‌کننده بوده‌اند نیز گفت: طبق آمار تنها چهار‌درصد از تماس‌گیرندگان مواد مخدر مصرف می‌کردند که این‌درصد بسیار پایین است و عمدتا خانواده‌ها به علت مشکلاتی که مصرف مواد مخدر در خانواده ایجاد می‌کند، عمده تماس‌گیرندگان را شامل شده‌اند. به گفته وی زنان با 85‌درصد بیشترین تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد بوده‌اند. براتی در این گفت‌وگو به آخرین بررسی‌های انجام شده در سازمان مطبوعش اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد: «درصد مصرف‌کنندگان شیشه بسیار بالاست که این موضوع نگران‌کننده است، این در حالی است که سیاست‌گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر روی بحث پیشگیری از این موضوع قرار ندارد و منابع به مباحث دیگری اختصاص می‌یابد.» وی بیان کرد: نکته‌ای که آمار خط ملی اعتیاد نشان می‌دهد این است که سوالات مربوط به پیشگیری در سال 91 نسبت به مدت مشابه آن در سال 90 رشد چشمگیری داشته است. براتی سده ادامه داد: توجه بیشتر مردم به موضوع پیشگیری نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و جدی در این زمینه است که باید به آن توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha