سلامت نیوز : زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/7 ریشتر منطقه «گشت» حدفاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد و موجب مجروحیت 7 تن شد. بر اثر این زمین لرزه تعدادی از شهرهای کشورهای همسایه نیز به لرزه درآمد. محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام خبر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 8/7 ریشتر گفت: در پی وقوع این زمین لرزه علاوه بر5 تیم ارزیاب اعزامی از شهرستان‌های خاش و سراوان به منطقه، 5 تیم امدادی دیگر نیز به همراه 3 بالگرد از استان‌های همجوار به این منطقه اعزام شده‌اند تا نسبت به بررسی خسارت احتمالی و امدادرسانی اقدام کنند ولی با توجه به شدت این زمین لرزه27 تیم دیگر از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، رضوی و چهارمحال و بختیاری به منطقه اعزام شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حدفاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین از اعزام 17 تیم آنست (سگ زنده‌یاب) به مناطق زلزله‌زده به منظور انجام عملیات جست‌وجو و نجات از زیر آوار خبر داد.

زلزله سراوان تاکنون 3 مجروح داشته است

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان از مجروحیت 3 تن در زلزله روز گذشته سراوان خبر داد و گفت: در مرکز بهداشت و درمان «گشت» وضع مطلوب است و تنها 3 تن به صورت سرپایی درمان شدند. راشدی درباره میزان خسارات احتمالی نیز گفت: مشکل خاصی نداریم و تنها چند دیوار ترک برداشته است. همچنین در پی وقوع زمین لرزه‌ای در منطقه سراوان، تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال‌احمر از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

ارتباط مخابراتی مناطق زلزله‌زده قطع شده است

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه زلزله سراوان تا این لحظه خسارت جانی نداشته است، گفت: شبکه ارتباط مخابراتی این منطقه قطع شده که در دست ترمیم است. اکبرپور اعلام کرد: آسیبی به شبکه آب و برق مناطق زلزله‌زده نرسیده است. وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های میدانی تا این لحظه، خسارت‌های زلزله اندک بوده است، درباره علت این موضوع گفت: کانون زلزله در بیابان واقع شده و مراکز جمعیتی در اطراف آن قرار ندارد و در شهرستان‌های اطراف کانون زلزله هم خسارت جانی وجود نداشته است. ضمن اینکه عمق زلزله 95 کیلومتری است. آخوندی، سرپرست مدیریت بحران استان خراسان‌جنوبی هم با اعلام اینکه این زلزله در نهبندان نیز احساس شده است، گفت: تاکنون هیچ خسارتی از نهبندان گزارش نشده است.

اعزام 9 آمبولانس و 2 اتوبوس‌آمبولانس به مناطق زلزله‌زده

رئیس اورژانس کشور از اعزام 9 آمبولانس و تیم ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد. دکتر محمدتقی طالبیان در این باره گفت: در پی وقوع زلزله 8/7 ریشتری سراوان، 9 آمبولانس اورژانس و 2 اتوبوس‌آمبولانس به منطقه اعزام شدند. به گفته وی، تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز در حال اعزام به منطقه هستند.

بررسی وضع محل وقوع زمین‌لرزه

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان نیز دراین باره گفت: این زمین‌لرزه در مناطق کوهستانی سراوان رخ داده و ما درحال بررسی موضوع و وضع آن محل هستیم. وی گفت: این زمین‌لرزه در بیشتر شهرستان‌های هرمزگان ازجمله، بندرخمیر، بندرلنگه، بستک، قشم و همچنین بندرعباس و سایر شهرستان‌ها به جز پارسیان که در شرقی‌ترین نقطه استان قرار دارد، احساس شده است.

زلزله سراوان آسیبی به استحکامات مرزی وارد نکرده است

در پی وقوع زلزله 8/7 ریشتری در شهرستان مرزی سراوان، نیروهای مرزبانی در مرزها مستقر هستند و آسیبی به تجهیزات آنان وارد نشده است. مجید رسول‌زاده، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد نکرده است، اظهار کرد: نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند. وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی، وضع در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست، گفت: بر اساس گزارش‌های واصله، تنها تعدادی از خانه‌های گلی در این منطقه آسیب دیده‌ است.

وحشت مردم دوبی و ابوظبی

براساس اعلام پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی شدت این زمین‌لرزه بیش از یک ریشتر بیشتر از زلزله بم بوده و طی 100 سال اخیر در ایران بی‌سابقه بوده است. زمین‌لرزه سراوان علاوه بر بندرعباس و شیراز همچنین در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز احساس شده است. از ابوظبی امارات نیز خبر می‌رسد در پی این زمین‌لرزه مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسیمه به خیابان‌ها پناه آوردند.گزارشات نشان می‌دهد مردم در دهلی نو، دوبی و ابوظبی در اثر زلزله وحشتزده به خیابان‌ها ریخته اند و مقامات ارشد در دوبی دستور تخلیه برج های بلند از جمله برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان با ارتفاع828 متر را صادر کردند. همچنین زمین لرزه سیستان و بلوچستان در شهر هرات و ایالت بلوچستان پاکستان نیز احساس شده است. آخرین گزارشات تا ساعت 9 شب گذشته از کشته شدن 21 تن و مجروحیت 100 تن دیگر در کشور پاکستان حکایت داشته است.

تخریب شدن 15درصد از بافت شهری و روستایی

فرماندار سراوان نیز در این باره گفت: کانون زلزله در 25 کیلومتری گشت و 65 کیلومتری سراوان بوده است، تلفات انسانی نداشته‌ایم اما 6 یا 7 تن مجروح شده‌اند و10 تا 15 درصد تخریب در بخش منازل به بار آمده اما آثار تاریخی منطقه تخریب اساسی نشده و آسیب جزئی دیده‌ است. خالقی این خبر را اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نیازهای مناطق تحت تاثیر زلزله را در سطح استان پیش‌بینی کرده‌ایم و فعلا نیازمند کمک استان‌های دیگر نیستیم. هم‌اکنون، نیروهای سپاه، بسیج و هلال‌احمر با آماده‌باش کامل در منطقه حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha