چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
سلامت نیوز :  بسیار پیش آمده گاه و بیگاه از خود می‌پرسیم: «حالا چه كنم»؟!اوقاتی كه كاری برای انجام دادن نداریم و به دنبال پر‌كردن ساعات بیكاری‌مان هستیم كه ما آن را با عنوان اوقات فراغت می‌شناسیم. عده‌ای آن را فرصت طلایی می‌دانند كه می‌تواند زمینه‌ای مناسب را برای رشد و بالندگی افراد مهیا كند و از لحاظ كاری و اقتصادی بازده بیشتری داشته باشد. همان‌طور كه دكتر احمدی‌نژاد گفت: «بهترین شادی گذشتن از اوقات فراغت و خدمت به مردم است.» در مقابل عده‌ای دیگر نظری متفاوت از این دارند و معتقدند اوقات فراغت مدت زمانی است كه پس از انجام كار یا انجام وظایف و مسئولیت‌ها باقی می‌ماند و این عده اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون، فعالیت‌های ورزشی، سفر و تفریحات دیگر می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در عصر حاضر با توجه به جهانی شدن و مشكلات زندگی شهری موضوع و اهمیت اوقات فراغت و شیوه‌های گذراندن آن با گذشته بسیار تغییر كرده است، دولتمردان و سیاستمداران زمان‌های بسیاری را صرف برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان می‌كنند، چرا كه تجربه نشان داده در صورت عدم ارائه برنامه‌های سالم و مفرح، تفریحات ناسالم اوقات فراغت افراد را پر‌می‌كند و بالطبع آفتی را برای جامعه به بار خواهد آورد.

پیامبر اسلام‌(ص) می‌فرماید: «دو نعمت است كه بسیاری از مردم با آن آزموده می‌شوند، فراغت و تندرستی»، از این‌رو می‌توان به اهمیت فراغت و تفریحات سالم در اسلام پی برد.
ضمن آن‌كه توجه داشته باشیم اوقات فراغت در هر سن و گروهی متفاوت است، یك نوجوان دانش‌آموز كه 3 ماه تابستان تعطیل است و یك دانشجو كه در حین تعطیلات میان‌ترم مشغولیتی ندارد و كارمندانی كه روزهای آخر هفته از كار و فعالیت دور هستند، اوقات فراغتی متفاوت دارند.

اما مسأله توجه به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است، افرادی كه آینده‌ساز اجتماع و كشور هستند. از این‌رو تعمق و تأمل جدی دولتمردان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی كشور را می‌طلبد تا با درایت و هوشمندی از آن برای شكوفایی استعدادهای عاطفی، ذهنی و روانی این نسل از جامعه و بازسازی اندیشه و اعتلای شخصیت آنان به نحو مطلوب استفاده نمایند، فعالیت‌های اجتماعی، درسی وكاری تنها بخش محدودی از زندگی نسل جوان را پوشش می‌دهد و ناگزیر بخش وسیعی از وقت آزاد و فراغت آنان در خانواده، محل، خوابگاه و عرصه‌های اجتماعی می‌گذرد كه از حوزه نفوذ مستقیم و برنامه‌های هدایتی دولت خارج است. در حال حاضر برای بسیاری از مردم و حتی مسئولان به جای آن‌كه اوقات فراغت ارزش و اعتبار فرهنگی پیدا كند، وسیله‌ای برای لذت‌جویی و در نهایت عامل غفلت و فراموشی جوانان شده است، اما آنچه نگران‌كننده است، غفلت از مسیر نادرست است كه ممكن است جوانان در آن قرار گیرند.

با گسترش اینترنت، شبكه‌های اجتماعی و نظایر آن افراد اوقات فراغت خود را با انواع فعالیت‌های رایانه‌ای می‌گذرانند، انواع بازی‌های رایانه‌ای و شبكه‌های اجتماعی كه هر روز گسترده‌تر می‌شوند، باعث شده كه عمده جوانان زمان بسیاری از اوقات فراغت خود را صرف سپری كردن در این سایت‌ها كنند كه بالطبع آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت.
دكتر حسینی، جامعه‌شناس می‌گوید: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نیاز به یك الگوسازی دارد، الگویی ایرانی و متناسب با فرهنگ خودمان، این الگو در كشور ما جا نیفتاده است و از این‌رو به دنبال الگوهای غربی هستیم كه خودمان را با آن سرگرم و اوقات خود را سپری كنیم.

وی افزود: متاسفانه در طراحی و برنامه‌ریزی برای پر كردن اوقات فراغت جوانان موفق نبوده‌ایم و برنامه‌ها تمام سلایق را جذب نكرده است. از این رو به سرعت جوانان به سمت برنامه‌ها و الگوهای غربی گرایش پیدا می‌كنند. به عنوان نمونه چت كردن، شبكه‌های اجتماعی، برنامه‌های ماهواره‌ای و نظایر آن كاملاً الگویی غربی دارند و با فرهنگ اسلامی ما ناسازگار است و از این رو با گذشت زمان شاهدیم كه مشكلات رفتاری اخلاقی در جامعه از این سایت‌ها شكل می‌گیرد، بدون توجه به این كه این سایت‌ها با فرهنگ غربی راه‌اندازی شده و با فرهنگ ما بیگانه است. به گفته وی، ایران كشوری جوان است و بالطبع با وجود تعطیلات بسیار در كشور جوانان به‌ویژه به دنبال پر كردن اوقات بیكاری خود هستند تا سرگرم شوند. همچنین باید توجه داشت كه جوانان با نظرات و عقاید مختلفی در كشور هستند با یك چشم نمی‌توان برای كل جامعه نسخه پیچید. و می‌بایست برنامه‌های متنوع برای اقشار مختلف تدوین كرد و تنها به صرف ایجاد كتابخانه و فرهنگسرا نمی‌توان عنوان كرد كاری برای جوانان انجام داده‌ایم.

در صورتی كه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با هدف صورت نگیرد، به طور مسلم جامعه با آفت‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود كه در ابتدا خانواده و در بعد گسترده‌تر به جامعه آسیب می‌زند.باید توجه داشت كه فعالیت‌های فراغتی جوانان و دانشجویان می‌تواند با توجه به استعدادها و توانایی‌های افراد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود كه فرد ضمن آن كه از كسالت ناشی از یكنواختی كار و فعالیت روزانه رها شود و فرصتی برای پرورش استعدادهای خود فراهم سازد.

در این میان دانشگاه‌ها با توجه به اهمیتی كه دارند 4 میلیون دانشجویی كه در سراسر كشور در حال تحصیل هستند می‌توانند با استفاده از ظرفیت واقعی كه دارند، اخلاق و معنویات، ورزش و تفریحات و هنر زمینه‌های مشاركت‌های اجتماعی را در افراد فراهم كنند. همچنین جای تورهای تفریحی و اردوهای دانشجویی در میان دانشگاه‌های ما خالی است و گستردگی زیادی ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در بیان مشكل عدم برنامه‌ریزی در اوقات فراغت دانشجویان می‌گویند: نظرسنجی‌های اخیر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد كه بیشترین اوقات فراغت دانشجویان به قدم زدن می‌گذرد. یعنی قدم زدن بالاترین رقم را در بین بقیه فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت دانشجویان به خود اختصاص داده است. وی می‌افزاید: بارها و بارها به دانشگاه‌ها تاكید كرده‌ایم كه دانشجویان در اوقات فراغت به كتابخانه بروند و مطالعه كنند اما واقعیت غیر از این است زیرا كتابخانه‌های ما جذابیت لازم را ندارند!

این موارد نشان می‌دهد مسئولان دانشگاهی كشور در بحث سپری كردن اوقات فراغت دانشجویان با مشكلات بسیاری مواجه هستند. از سوی دیگر به اعتقاد برخی از دانشجویان، در دانشگاه‌ها علایق و سلایق دانشجویان در زمینه برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت لحاظ نمی‌شود. دكتر حسینی درخصوص اهمیت دانشگاه در پر كردن اوقات فراغت دانشجویان می‌گوید: درصد بالایی از جوانان، پسران و دختران در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و غالباً نیز به شغل و حرفه‌ای اشتغال ندارند و در صورتی كه این افراد نتوانند برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، با مشكلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد. از این‌رو دانشگاه‌ها نقش مهمی دارند چرا كه وظیفه دانشگاه‌ها در كنار آموزش علمی دانشجویان وظیفه و نقش تربیتی و فرهنگی نیز دارند كه بسیار موثر است. به گفته وی، متاسفانه پس از پایان ترم‌های دانشگاه دانشجویان فاصله می‌گیرند و دانشگاه‌ها هم برنامه‌های متنوع علمی، پژوهشی نیز برای همه دانشجویان ندارند. وی می‌‌افزاید: از این رو دانشگاه‌ها می‌توانند با نظرخواهی از دانشجویان و همچنین اساتید با دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند و بتوانند با شناخت مطالبات دانشجویان، برنامه‌های مفید و متنوعی را ارائه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha