سلامت نیوز : بعد از انتشار خبری مبنی بر گرفتن زیرمیزی از سوی برخی پزشکان مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۹۱ که حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان بازرسی برآورد شده بود. مسلمی‌فرد، مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشکی در واکنشی اعلام کرد: در این رابطه با تخلفات پزشکی برخوردهای متعدد از جمله تذکرات شفاهی، کتبی تا محرومیت پزشک از طبابت وجود دارد ولی در زمینه زیرمیزی قوانین بازدارنده وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ مسعود مسلمی‌فرد، مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که گرفتن زیرمیزی در مطب و شرایط عادی با شرایط اورژانس متفاوت است و برخورد بازرسی دانشگاه با پزشکانی که در اورژانس از بیمار بدحال و همراهان آن مطالبه زیرمیزی می‌کنند چگونه است، اظهار کرد: دریافت زیرمیزی و پرداخت نکردن پول به صندوق بیمارستان از بیمار اورژانسی کاملا با برخورد شدید بازرسی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قوانین در زمینه جلوگیری از معضل زشت و ناپسند زیرمیزی بازدارنده نیست، اظهار کرد: البته قوانینی که با تخلفات پزشکی برخوردهای متعدد از جمله از تذکرات شفاهی، کتبی تا محرومیت پزشک از طبابت وجود دارد ولی در زمینه زیرمیزی قوانین بازدارنده نیست.

مدیر بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته اگر بخواهیم به معضل زیرمیزی به صورت ریشه‌ای بپردازیم باید عنوان کنم که ریشه این معضل در بی‌عدالتی در تعرفه‌های مناسب و مزد پزشکان است ولی با وجود این هیچ پزشکی حق ندارد با وجود این کم و کاستی‌ها در زمینه مزد درمانی از بیمار به هر طریقی زیرمیزی دریافت کند. مسلمی‌فرد ادامه داد: البته اغلب پزشکان با خلوص نیت به بیماران خدمت می‌کنند و حال یک عده کمی از پزشکان به دریافت زیرمیزی روی آورده‌اند که نباید عملکرد این تعداد قلیل را به چشم تمام جامعه پزشکی گذاشت البته رسانه‌ها هم باید معضل زیرمیزی را ریشه‌یابی کنند که مهم‌ترین آن تعرفه‌گذاری نامناسب و در نهایت پرداخت نکردن به موقع حق پزشکان از طریق بیمه‌هاست.

 قوانین انتظامی نظام پزشکی هم در زمینه زیرمیزی‌ها بازدارنده نیست
مدیر دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: همان‌طور که قوانین تعزیرات در کشور بازدارنده نیست مسلما قوانین انتظامی نظام پزشکی هم در زمینه زیرمیزی‌ها بازدارنده نیست و می‌طلبد مجلس شورای اسلامی و در نهایت سازمان نظام پزشکی قوانین بازدارنده و قوی در این زمینه تدوین کنند. وی ادامه داد: البته با وجود شرایط کنونی بازرسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با معضل زیرمیزی‌ در حد اختیارات خودشان به شدت برخورد می‌کنند و در این چند سال با تمام مشکلات امر بسیاری از این زیرمیزی‌ها به بیماران بازگردانده شده است.

مسلمی‌فرد در پاسخ به این پرسش که در خارج از کشور در صورت گزارش زیرمیزی توسط پزشکی مجوز طبابت آن پزشک برای همیشه باطل می‌شود، گفت: بله این مسئله صحیح است ولی در آنجا زمانی این مسئله به راحتی صورت می‌پذیرد که تمام امکانات از جمله تعرفه‌ها و مزد درمان پزشک عادلانه است و پزشک دیگر هیچ بهانه‌ای در این زمینه برای دریافت زیرمیزی ندارد ولی در کشور ما با شرایط کنونی نمی‌توان با این قدرت وارد عمل شد که در نهایت بر اثر تخلف پزشکی مجوز طبابتش باطل شود بلکه باید در گام نخست شرایط مزد درمان و تعرفه‌ها عادلانه شود که آن زمان دیگر پزشکان مسلما تمایل به زیرمیزی گرفتنشان هم به شدت کاسته می‌شود.

قوانین بازدارنده‌تری در زمینه زیرمیزی پزشکی توسط مجلس و سازمان نظام پزشکی تدوین شود، وی بیان کرد: با این حال و با توجه به نابسامانی حوزه سلامت به خصوص در زمینه عادلانه نبودن تعرفه‌ها و مزد درمان دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وظایف خود برای جلوگیری از زیرمیزی اقدام می‌کند و برای ما حق و حقوق بیمار از هر چیزی اولویت دارد و باید قوانین بازدارنده‌تری در این زمینه توسط مجلس و سازمان نظام پزشکی تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha