چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 71565
سلامت نیوز : بهار به مردم جنوب ایران روی خوشی نشان نداد. پس از زلزله بوشهر، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که در فاصله یک هفته، زلزله‌ای در ابعاد وسیع‌تر و به بزرگی حداقل‌ 5/7 ریشتر در استان سیستان‌وبلوچستان و در شهرستان سراوان رخ دهد.شهرستان سراوان در 300کیلومتری زاهدان و 400کیلومتری نهبندان و 86کیلومتری خاش در مرز بین ایران و پاکستان قرار دارد.این زمین‌لرزه که ساعت 15:14 در عمق 95 کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست، تقریبا بیشتر نقاط جنوب شرق کشور را تکان داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز ارزیابی دقیق از میزان خسارات و تلفات جانی گزارش نشده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این تأخیر، قطع کامل شبکه‌های ارتباطی متصل به کانون زلزله است. اما نکته مهمی که تیم‌های امدادی را نسبت به کم‌تلفات بودن این زلزله امیدوار کرده، این است که کانون زلزله در بیابان واقع شده و مراکز جمعیتی در اطراف آن قرار ندارد و در شهرستان‌های اطراف کانون زلزله هم خسارت جانی وجود نداشته است.براساس اظهارات دکتر مهدی زارع، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله این زمین‌لرزه در 86کیلومتری جنوب شرق شهر خاش و 55 کیلومتری شمال شرق سراوان، پس از 16 سال اتفاق افتاده و تا بیش از یک سال ممکن است پس‌لرزه‌هایی به بزرگی 6 ریشتر داشته باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که زلزله قدرتمند روز سه‌شنبه در جنوب شرقی ایران در سراسر منطقه حوزه خلیج‌فارس و جنوب آسیا احساس شده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش‌ها این زلزله ساختمان‌ها را لرزاند و باعث شد تا دفاتر در برج‌ها در ابوظبی همچنین شمال هند ازجمله دهلی نو تخلیه شوند.

این زلزله همچنین بخش‌هایی از پاکستان ازجمله شهر اسلام‌آباد و کراچی را لرزاند.با این حال این زلزله در تهران احساس نشد.قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: طبق گزارش گروه‌های ارزیاب اولیه، در مناطق زلزله‌زده شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، «وضعیت اضطراری پیچیده» اعلام شده است.احمدرضا شجیعی همچنین از اعزام امدادگران سه استان کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی به مناطق زلزله‌زده سراوان خبر داد.این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات اضافه کرد: با دریافت خبر وقوع زمین‌لرزه در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله ضمن تشکیل ستاد بحران در مرکز هدایت عملیات بحران این سازمان، امدادگران جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شدند.وی به اعزام گروه‌های زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: گروه‌های واکنش سریع امدادی، به منظور انجام عملیات جست‌وجو و نجات از زیر آوار با استفاده از تجهیزات زنده‌یاب بیورادار به منطقه یاد شده اعزام شدند.

فقط تعدادی مجروح
فرماندار سراوان اعلام کرد که خسارات انسانی در زلزله این منطقه تاکنون تنها 27 مجروح گزارش شده است.محمدشریف خالقی اعلام کرد: کانون زلزله در 25 کلیومتری شهر «گشت» و 65 کیلومتری مرکز شهر سراوان بوده است.وی گفت: تلفات انسانی منحصر به 27 مجروح بوده و در بافت‌های فرسوده که از خشت و گل ساخته شده در حد 10 تا 15 درصد تخریب گزارش شده است.

وی تأکید کرد: تمام امکانات شهرستان بسیج شده تا برای کمک‌رسانی و رسیدگی سریع به مشکلات مناطق زلزله‌زده اقدام شود. خالقی افزود: به آثار تاریخی منطقه نیز خسارات کلی وارد نشده است.وی همچنین با اشاره به فعال شدن سریع ستادهای استان و شهرستان خاطرنشان کرد: فعلا نیازی به کمک از استان‌های اطراف نیست و نیازهایمان را در سطح استان پیگیری می‌کنیم.وی به شهروندان توصیه کرد از تردد بی‌مورد در سطح شهر خودداری کرده و درباره خبرهای مناطق زلزله‌زده به رسانه‌های گروهی توجه کنند. فرماندار سراوان گفت: تیم‌های هلال‌احمر، بسیح منطقه و ناحیه مقاومت، نیروهای انتظامی و مرزبانی در این زمینه به شکل فعالی در صحنه حضور دارند.

  قطع ارتباط مخابراتی
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه زلزله سراوان تا این لحظه خسارت جانی نداشته است، گفت: شبکه ارتباط مخابراتی این منطقه قطع شده که در دست ترمیم است. اکبرپور اعلام کرد: آسیبی به شبکه آب و برق مناطق زلزله‌زده نرسیده است.

وی با بیان اینکه براساس گزارش‌های میدانی تا این لحظه، خسارت‌های زلزله اندک بوده است. درباره علت این موضوع گفت: کانون زلزله در بیابان واقع شده و مراکز جمعیتی در اطراف آن قرار ندارد و در شهرستان‌های اطراف کانون زلزله هم خسارت جانی وجود نداشته است. ضمن اینکه عمق زلزله 95 کیلومتری است.

آخوندی، سرپرست مدیریت بحران استان خراسان جنوبی هم با اعلام اینکه این زلزله در نهبندان احساس شده، گفت: تاکنون هیچ خسارتی از نهبندان گزارش نشده است. وی از اعزام یکصد امدادگر به مناطق زلزله‌زده سراوان خبر داد و گفت: احتمالا تا پنج ساعت دیگر به منطقه خواهند رسید و اطلاعات کاملتری دراختیار ما قرار می‌گیرد.

  اعزام نیروهای امدادی
رئیس اورژانس کشور از اعزام 9 دستگاه آمبولانس و تیم ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد. دکتر محمدتقی طالبیان دراین‌باره گفت: در پی وقوع زلزله 5/7 ریشتری سراوان 9 دستگاه آمبولانس اورژانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند. به گفته وی، تیم‌های ارزیاب اورژانس در حال اعزام به منطقه هستند.

  خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است
از بوشهر خبر می‌رسد که در این زمین‌لرزه خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است.مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در این خصوص به ایسنا گفت: این زمین‌لرزه در مناطق کوهستانی سراوان رخ داده و ما در حال بررسی موضوع و وضعیت آن محل هستیم.وی گفت: این زمین‌لرزه در بیشتر شهرستان‌های هرمزگان ازجمله، بندر خمیر، بندر لنگه، بستک، قشم همچنین بندرعباس و دیگر شهرستان‌ها به‌جز پارسیان که در شرقی‌ترین نقطه استان قرار دارد، احساس شده است.

  استحکامات مرزی سالم ماند
مجید رسول‌زاده، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد نکرده، اظهار کرد: نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات دریافتی، وضعیت در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست؛ گفت: براساس گزارش‌های واصله تنها تعدادی از خانه‌های گلی در این منطقه آسیب دیده‌اند.براساس اعلام پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی شدت این زمین‌لرزه یک ریشتر بیشتر از زلزله بم بوده و در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha