یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7159

دانشمندان می‌گویند سلامت دو میلیارد نفر از ساكنان فقیر كره زمین به خاطر عدم دسترسی به انرژی‌های پاك مانند الكتریسیته و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش‌های باز آسیب می‌بیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز میزان‌ها خطرناک آلاینده‌های هوای درون خانه‌ها به علت تهویه نامناسب اجاق‌های خوراکپزی یک خطر رایج است و از طرف دیگر عدم دسترسی به برق  افراد را از امتیازات نگهداری مواد غذایی در یخچال محروم می‌کند.

پل ویلیکنسون ار دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می‌گوید ثروتمندترین  جمعیت‌های دنیا که تا حدود 20 برابر انرژی سرانه بیشتری نسبت به کشورهای فقیر مصرف می‌کنند، بهبود فراهم‌آوری انرژی بدون آلودگی را با چالش روبرو می کنند.

ویلیکنسون و همکارانش که نتایج بررسی‌های خود را در نشریه پزشکی لانست منتشر کرده‌اند، تخمین می‌زنند که حدود 2.4 میلیارد نفر در در سراسر جهان در معرض آلودگی ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد مانند چوب، زغال‌سنگ و پهن قرار دارند.

این آلودگی‌ها سالانه باعث  1.6 میلیون مرگ زودرس می‌شود- که تقریبا دو برابر میزان مرگ و میر سالانه ناشی از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.

در همان حال حدود 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان به برق دسترسی ندارند.

ویلکینسون در مصاحبه‌ای گفت: "به نحوی  تناقض‌آمیز مردم فقیر جهان میزان کمتری انرژی مصرف می‌کنند، اما همه عوارض جانبی ناشی از آن را متحمل می‌شوند."

او افزود: "ما در کشورهای توسعه‌یافته به انرژی پاک دسترسی داریم و میزان بسیار بیشتری از آن را مصرف می‌کنیم و در مشکل جهان تغییر آب و هوا دخیل هستیم، اما اغلب اثرات نابجای این  پدیده بار دیگر بیشتر نصیب کشورهای کم‌درآمدتر می‌شود."

گرمایش جهانی می‌تواند طیفی از مشکلات بهداشتی از امواج گرمای شدیدتر و افزایش بیماری‌های منتقل‌شونده بوسیله آب و حشرات تا به خطر افتادن منابع غذایی را باعث شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha