سلامت نیوز : انوشیروان انصاری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره زلزله بعد از ظهر سه شنبه سراوان توضیح داد: این زلزله از جمله زلزله های کم نظیر در کشور بود و به دلیل وقوع آن در عمق بیش از 70کیلومتری سطح زمین خسارت زیادی در پی نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  وی ادامه داد: اکثر زلزله های کشور که خسارت زیادی به وجود می آورند مانند زلزله بم و منجیل در عمق کمتر از 20 کیلومتر رخ می دهند زمین لرزه بم در عمق کمتر از 10 کیلومتر و زمین لرزه بوشهر در عمق 12 کیلومتری سطح زمین رخ داد.

 انصاری گفت: معمولاً زلزله های فلات ایران در فاصله ای با عمق زیاد مانند زلزله امروز سراوان رخ نمی دهند اما خوشبختانه  وقوع این زلزله عمیق از شدت خسارات کاست. با این حال امکان پس لرزه های بعدی وجود دارد.

 وی افزود: علت اینکه هنوز هیچ پس لرزه ای اعلام نشده این است که نزدیکترین ایستگاه لرزه نگاری به کانون زلزله امروز در چابهار و نزدیک به 300 کیلومتر دورتر از کانون زلزله بوده و با توجه به عمق بیش از 70کیلومتری زمین لرزه حداقل 400 کیلومتر از کانون زلزله فاصله دارد و به همین علت امکان ثبت لرزه های پایین را نداریم.

 انصاری ادامه داد: به همین علت فردا 10 دستگاه لرزه نگاری در نزدیکی کانون زلزله نصب می شود تا لرزه های با قدرت کم هم قابل شناسایی باشد. در بوشهر نیز همین کار را کردیم و 16 دستگاه لرزه نگاری موقت از فردای زلزله در منطقه نصب شد.

رئیس موسسه لرزه نگاری پژوهشگاه زلزله شناسی کشور ادامه داد: زلزله بوشهر در دامنه های ارتفاعات جنوبی زاگرس رخ داد و این زلزله در فلات مرکزی ایران بود که با هم بیش از هزار کیلومتر فاصله دارند بنابراین هیچ ارتباطی بین این دو زلزله وجود ندارد.

وی گفت: اکثر مناطق کشور ما به خصوص مناطق مسکونی در معرض خطر زلزله هستند و همه مردم باید برای کاهش خسارات ناشی از این حادثه با مقاوم سازی ساختمانهای مسکونی و اماکن شغلی اقدام کنند و البته در این زمینه مهندسان  کشور که متأسفانه گاهی به فرهنگ بومی توجه نمی کنند  مسئولیت سنگینی به عهده دارند.

وی افزود: قوانین و آیین نامه های خوبی در سالهای اخیر برای مقاوم سازی تصویب و ابلاغ شده است و اگر این مقررات در سازه ها رعایت شود، وقوع زلزله ها خسارت جانی در پی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha