چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 71597

سلامت نیوز : فرامرز انوری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: والدین در مواجهه با فرزند خود باید به این نکته توجه کنند که آیا فرزندشان دید کامل دارد یا نه، بینا است یا کم بینا.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در مورد نوزاد تازه متولد شده نیز والدین باید به چشم نوزاد توجه کنند و ببینند که آیا مردمک چشم در یک راستا قرار گرفته یا نه.

انوری انحراف به چپ، راست، بالا یا پایین در مردمک چشم را مهم دانست و گفت: اگر هر انحرافی در چشم نوزاد دیده شد باید بلافاصله به متخصص چشم پزشکی مراجعه کرد.

فوق تخصص چشم‌پزشکی اطفال ادامه داد: مسئله دیگر این است که به راه افتادن و راه رفتن کودک نیز توجه شود البته فارغ از اشکالات عضلانی که ممکن است کودک به آن دچار باشد.

انوری افزود: اگر کودک در هنگام راه رفتن به در و دیوار می‌خورد مسلماً باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد تا سطح بینایی‌اش مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئله دیگر را تنبلی چشم کودک دانست و گفت: ممکن است یک چشم کودک سالم باشد و چشم دیگر با آنکه هیچ تغییراتی در ظاهر نداشته ؛ دچار تنبلی باشد که اگر دیر تشخیص داده شود آن چشم تنبل دیگر خوب نمی‌شود.

انوری به خانواده‌ها توصیه کرد که فرزندانشان را تا سن 3 سالگی برای معاینه به چشم‌پزشک ببرند تا اگر چشم کودک دچار تنبلی شده بتوان با درمان به موقع ، 85 تا 90 درصد درمان کرد.

فوق تخصص چشم‌پزشکی اطفال تصریح کرد: معاینه کودک 2 ساله با وسایل معمول بسیار سخت است و هر کسی نمی‌تواند تنبلی چشم در این کودکان را تشخیص دهد اما خانواده‌ها هر موقع در بینایی فرزندشان شک کردند می‌بایست مراجعه کنند.

این استاد دانشگاه تنبلی چشم را عارضه عیوب انکساری دانست و افزود: تنبلی چشم ارثی است و اگر در خانواده‌ای کسی تنبلی چشم داشت می‌بایست هر چه زودتر فرزند خود را برای معاینه به نزد متخصص ببرد.

انوری مراجعه کودکان 4 تا 5 ساله را برای تشخیص تنبلی چشم، دیرهنگام دانست و گفت: اگر دیر متوجه تنبلی چشم شویم دید چشم کم شده و ممکن است هر دو چشم نیز تنبل شوند که متأسفانه دیده شده که دید چشم به  یک دهم تا 2 دهم نیز می‌رسد که در نهایت دید سه بعدی نیز حذف می‌شود.

فوق تخصص چشم پزشکی اطفال عیوب انکساری را آستیگمات، نزدیک‌بینی، دوربینی و مخلوط اینها دانست و گفت: سن 3 سال تمام برای تشخیص و درمان به موقع عیوب انکساری بهترین سن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha