چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 71600

سلامت نیوز : محمود خدادوست در گفت و گو با فارس، افزود: گسترس خدمات طب سنتی و مکمل یک رویکرد جهانی است که از 30 سال پیش توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشورها بوده است و از کشورها خواسته است طب سنتی و بومی خود را در نظام سلامت خود وارد کنند. 

وی ادامه داد:‌ طب سنتی ایرانی- اسلامی که طب مزاجی و اخلاطی است چند هزار سال سابقه و قدمت دارد و حداقل از 5 قرن قبل منابع و کتب مرجع آن که به دست توانای دانشمندانی مانند بوعلی، رازی و علی بن عباس اهوازی تدوین شده است موجود است.

 معاون وزیر بهداشت گفت:‌ طب سنتی در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و گسترش آن مورد تأکید مقام معظم رهبری است و از طرفی هم دسترسی به خدمات آن برای مردم آسانتر است، هم پذیرش مردمی بیشتری دارد و هم ارزانتر است.

 خدادوست ادامه داد:‌ توجه به گسترش طب سنتی در کشور ما بعد از انقلاب از سال 86 در دولت نهم با ایجاد دانشکده طب سنتی تهران آغاز شد و اکنون 120 دانشجوی طب سنتی و حدود 70 دانشجوی داروسازی سنتی در این دانشکده تحصیل می‌کنند و امسال بین 15 تا 20 نفر از دانشجویان این دانشکده به عنوان اولین فارغ التحصیلان طب سنتی در ایران وارد عرصه کار می‌شوند.

 وی گفت: دانشکده طب سنتی هم اکنون در دانشگاههای علوم پزشکی شاهد، شهید بهشتی،یزد، کرمان و بابل و ساری هم به صورت مستقل تشکیل شده و به زودی شاهد گسترش این این رشته در کشور خواهیم بود.

 معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ وزارت بهداشت به جز بحث آموزش طب سنتی در کشور، در بحث عرضه خدمات نظام سلامت هم برنامه های مفصلی دارد که از آن جمله ادغام خدمات طب سنتی در شبکه بهداشت و درمان کشور و برنامه پزشک خانواده است.

 وی گفت: برای این کار بسته‌های آموزش کوتاه مدت طب سنتی که آموزش آن بین 200 تا 300 ساعت طول می‌کشد آ‌ماده شده که از نیمه اردیبهشت امسال بعد از برگزاری یک همایش کشوری برای آگاه سازی مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی این آموزشها برای پزشکان عمومی و حتی بهورزان در سطوح مختلف آغاز می‌شود.

 معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: تلاش ما در وزارت بهداشت این است که در یک فرصت زمانی کوتاه خدمات طب سنتی را وارد برنامه‌های شبکه بهداشتی و درمانی کشور کنیم و ظرفیت پزشکان عمومی و بهورزان را به این مسیر سوق دهیم.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش 200 ساعته برای ارائه خدمات  طب سنتی کافی است و با این کار آیا امکان خطا و مخاطره برای مردم پیش نمی‌آید گفت: تلاش می‌کنیم از افراط و تفریط بپرهیزیم. این آموزشها در سطوح مختلف انجام می‌شود و هر فرد به اندازه سطح آموزشی که داشته اجازه مداخله دارد و با توجه به این بخش عمده خدمات طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و تغذیه است و مخاطره زیادی به وجود نمی آید.

 خدادوست گفت:‌ البته برای ارائه خدمات درمانی و تخصصی طب سنتی افراد تحصیلکرده و خبرگان طب سنتی که ممکن است پزشک هم نباشند، باید وارد عمل شوند

وی در پاسخ به این پرسش که با افرادی که به نام طب سنتی به سودجویی می پردازند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند چه برخوردی می‌شود گفت: قبول دارم،چنین افرادی هستند که باید نظارت وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه تقویت شود و هر کس به اندازه صلاحیت حرفه‌ای که دارد باید بتواند در این عرصه وارد شود و نیازمند یک ساماندهی در ارائه خدمات طب سنتی هستیم.

 معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که قرار بود فارغ التحصیلان دانشکده‌های طب سنتی ارائه کنندگان خدمات طب سنتی به مردم باشد نه پزشکان عمومی و بهورزان توضیح داد: این فارغ التحصیلان سیاستگذاران حوزه طب سنتی خواهند بود و ارائه خدمات به دست پزشکان عمومی، بهورزان و خبرگان غیر پزشک حوزه طب سنتی در سطوح مختلف انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha