دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7162

داروهای تولید كشورمان چون كف استاندارد را دارد در حد ایده آل نیست اما واردات دارو هم به این معنی نیست كه كیفیت آنها بالاتر از تولیدات داخلی است.

دكتر شهریاری عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: قیمت دارو در كشور به نسبت خیلی از كشورها پایین و از كیفیت مطلوب برخوردار نیست و شركت های تولیدی نیز مواد اولیه خود را از كشورهای بلوك شرق تهیه می كنند كه به نظر می آید كیفیت لازم را ندارد.
وی گفت: كشورهای آمریكا و اروپا مواد اولیه خود را از همین كشورهای بلوك شرق تهیه می كنند اما به علت آن كه یك سری فعل و انفعالات روی مواد اولیه انجام می دهند كیفیت داروی تولیدی را بالا می برند و شاید به همین علت است كه هنوز كیفیت داروهای تولید داخل ما مانند كشورهای اروپایی نیست.
***240 میلیارد تومان به یارانه دارو اختصاص داده شده است
با وجود اختصاص 240 میلیارد تومان به یارانه دارو در كشور باز هم در زمینه دارو مشكلاتی داریم چرا كه این مقدار كافی نیست و امكانات دولت هم محدود است.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: با هزینه های كمی كه در خصوص تولید دارو صرف می كنیم نمی توان انتظار استاندارد بالایی را در زمینه تولید آن داشت و به دلیل ارزان بودن دارو قاچاق به خارج از كشور نیز زیاد انجام می شود و داروهای وارداتی بیماران صعب العلاج و بیماری های خاص نیز به كشورهای دیگر قاچاق می شود كه این خود معضل بزرگی در زمینه دارو است.
شهریاری ادامه داد: وقتی با داروسازان نیز در این زمینه صحبت می كنیم اختلاف نظر بسیار است البته مدعی پیشرفت تكنولوژی در زمینه دارو نیستم اما با معضلاتی چون پایین بودن كیفیت مواد اولیه و شاید ضعف در تكنولوژی مواجه هستیم چرا كه كشورهای اروپایی و آمریكایی با همین مواد اولیه بهترین تولید را دارند و كیفیت داروها از حد استاندارد بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha