سلامت نیوز : سعید صفاتیان در گفت‌‌وگو با فارس افزود: متأسفانه در 6 - 5 ماه اخیر به دلیل بالا رفتن نرخ دلار، قیمت محصولات خارجی از جمله مشروبات الکلی وارداتی بسیار بالار رفته تا حدی که دو برابر شده  است.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت باعث شده تا مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی به سمت مصرف الکل‌های دست‌ساز بروند و این در حالی است که مشروبات الکی دست ساز دارای مقادیری متانول هستند و این ماده مضر باعث ضایعات مغزی و نابینایی می‌شود.

صفاتیان گفت: آن چیزی که در الکل باعث مرگ و میر می‌شود ماده متانول است و این موضوع فرقی نمی‌کند که در الکلی با برند خارجی باشد یا تقلبی باشد.

متانول ماده‌ای گلیسیرینی است و ممکن است از الکل‌های تقلبی به دلیل سودآوری دارای گلیسیرین باشند.

مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف الکل‌های دست‌ساز که دارای اتانول است حتی در مقدار 30 سی‌سی کشنده است و مصرف 10 سی‌سی آن نیز نابینایی دائمی ایجاد می‌کند.

صفاتیان با بیان اینکه آماری از میزان مصرف الکل‌های دست سازی در کشور وجود ندارد ادامه داد: خوشبختانه کمیته مبارزه با مصرف الکل و مشروبات الکلی در وزارت کشور راه‌اندازی شده تا در مرحله نخست این وضعیت را بررسی کند.

وی ادامه داد: این کمیته قرار است تعداد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی، اینکه الگوی مصرف خارجی است یا داخلی، میزان مصرف در افراد مجرد و متأهل، میزان تحصیلات مصرف‌کنندگان و میزان مصرف سرانه را در کشور بررسی کند.

صفاتیان افزود: امیدواریم در سال جاری این کمیته شرایطی را ایجاد کند که بر حسب کار تحقیقاتی انجام شده سازمان‌های مرتبط به این موضوع آن را عملیاتی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha