چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 71626

سلامت نیوز :بعد از کشورهایی از جمله فرانسه و انگلیس، هلند نیز به جمع کشورهایی که گوشت اسب را به جای گوشت گاو در غذاهای آماده یافته‌اند، اضافه شده است.

گوشت مسموم اسب در اروپا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کمیسیون اروپا نتایج آزمایشهای DNA بر روی نمونه‌های گوشت گاو عرضه شده در اروپا را منتشر کرده است.در این گزارش آمده است که 5 درصد گوشت گاو عرضه شده در بازارهای اروپا به گوشت مسموم اسب آلوده بوده است.

کمیسر اتحادیه اروپا در امور بهداشت اعلام کرد: تحریم (علیه متقلبان) اعمال می‌شود . پیشنهاد دیگر ما – اگر مورد موافقت اعضاء قرار گیرد – جریمه‌های نقدی برابر با عایدات متقلبان از فروش گوشت نامناسب است.

در این خصوص کارشناسان کشورهای عضو درصدد گردهم آمدن قرار گرفتند تا در مورد نحوه نظارت بر کشتار و تهیه گوشت و عرضه آن به بازار تصمیم بگیرند. این تصمیمات بر اساس نحوه آزمایش حیوانات، صدور جواز کشتار، کنترلهای دولتی و مهر صحت استوار بوده است.

ماجرا از کجا آغاز شد

بحران پیدا شدن گوشت اسب در بسته‌های غذایی منجمد به جای گوشت گاو، برای نخستین بار در فرانسه آغاز شد.

یک شرکت تهیه مواد غذایی به نام «اسپانگرو» به عنوان منبع توزیع و فروش غذاهای آماده با استفاده از گوشت اسب به جای گوشت گاو معرفی شد.

در آن هنگام، شرکت «اسپانگرو»، فروشنده اصلی این گوشتها که یک شرکت دامداری رومانیایی بود را به تعویض برچسب‌های بسته های گوشت متهم کرد.

مقامات این شرکت دامداری که در شمال شرقی رومانی قرار دارد، این اتهام را رد می کنند. این شرکت تهیه کننده گوشت که به تجهیزات مدرن مجهز است، سالانه 80 تن گوشت اسب به خریداران تحویل می‌دهد که کاملاً در بسته بندی‌هایی با برچسبهای کاملاً دقیق است.

مدیر این شرکت دامداری در این باره گفت:  برچسب این بسته‌ها در جایی، شاید در خود فرانسه و بعد از تحویل عوض شده اما قطعاً این اتفاق در رومانی نیفتاده است. کامیون‌های حامل گوشت شرکت ما به مکان‌یاب مجهز هستند و این مکان یاب‌ها، سرعت حرکت، تعداد توقف‌ها و درجۀ سرما را در هنگام حمل و نقل ثبت می‌کنند.

تولیدکنندگان در اروپا از سال 1993موظف هستند برچسب‌هایی حاوی شناسنامه کامل مواد غذایی و دیگر محصولات را به روی تولیدات خود نصب کنند.

جریان غذاهای تهیه شده منجمد با گوشت اسب نیز با استفاده از امکان ردیابی از روی این برچسب ها کشف شد.

گوشت آلوده گریبان شرکتهای اروپایی زیادی را گرفت

توزیع بسته‌های گوشت اسب به جای گوش گاو و غذاهای تهیه شده با گوشت اسب دامنه گسترده‌ای در اروپا داشت و حتی دامن موسسات بزرگی نظیر «آی کیا» که در کشورهای زیادی شعبه دارد را گرفت.

رستوران فروشگاه «آی کیا» در پراگ بدون اطلاع، مدتها گوشت اسب به مشتریان خود توزیع کرده بود.

مدیر «آی کیا» در جمهوری چک گفت: گوشت‌هایی که در این رستوران‌ها به مردم عرضه می‌کنیم، از راه کاملاً قانونی وارد شده‌اند.

وی افزود: این ما را از سلامت این گوشتها برای مصرف انسانی مطمئن می‌کند. مشکل این است که توزیع کننده این گوشتها را به نام گوشت گاو عرضه کرده که خوب نادرست بوده است.

ترس از تکرار موارد مشابه با جنون گاوی که در سال 1996 اتفاق افتاد و بیش از 200 قربانی گرفت، موجب شده که نهادها و کشورهای اروپایی در تلاش برای پیشگیری از تکرار این اتفاقات باشند.

با این‌حال، جریان سرآوردن گوشت اسب از بسته‌های غذایی آماده طبخ، موجب شده که شرکت‌های تهیه و توزیع مواد غذایی با خسارات زیادی روبه رو شوند.

آزمایش‌های گسترده بر روی گوشت در اروپا

به دنبال رسوایی کشف گوشت اسب در غذاهای آماده در اروپا، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که آزمایش‌های گسترده‌‌تری در ارتباط با گوشت مصرفی مردم صورت گیرد.

هدف این آزمایش‌ها، تعیین میزان تقلب در این نوع غذاهاست که گستردگی آن هنوز نامعلوم است.

دولتهای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند این آزمایش‌ها برای یک یا دو ماه ادامه پیدا کند و نتایج آن نیز متعاقباً اعلام شود.

نگرانی دیگر وجود گوشت اسب در غذاهای آماده است که ممکن است حاوی ماده «فنیل بوتازون» باشد که برای انسان مضر است. قرار است 50 تن گوشت در اروپا مورد آزمایش قرار گیرد.

روز 21 فروردین، سازمان نظارت بر بهداشت هلند هشدار داد 50 هزار تن گوشت گاو توزیع شده توسط  شرکت «سلتن» در سراسر اروپا می‌تواند با گوشت اسب مخلوط شده باشد.

این سازمان، همچنین این موضوع را به بیش از 380 شرکت خریدار آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی را که گوشت خود را از شرکت «سلتن» تهیه می‌کرده‌اند، اطلاع داده است.

جنجال گوشت اسب در حالی ادامه دارد که کمیسیون اروپا، روز 27 فروردین، گزارش خود را در مورد نتایج آزمایشهای صورت گرفته به روی DNA این گوشتها منتشر کرد.

بر اساس این آزمایش‌ها، فقط 6 درصد از نزدیک به 50 تن گوشت آزمایش شده حاوی ماده‌ای به نام «فنیلبوتازون» است که نوعی دارو برای اسبهای بیمار بوده است. این دارو برای انسان مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha