چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹

سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی قلب خاطرنشان‌ کرد: ورزش نه تنها باعث پیشگیری از ابتلا به فشار خون می‌شود بلکه می‌تواند این بیماری را در افرادی که مبتلا به آن هستند، کنترل کند در نتیجه نیاز این افراد به دارو نیز کمتر خواهد شد.

دکتر امان‌الله حیدری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: فشارخون یکی از عوامل خطرزای بیماری قلبی و عروقی است. هنگامی‌ که فشار خون بالا می‌رود، قلب در این وضعیت مجبور است که با قدرت بیشتری کار کند که در این شرایط به خون بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

وی ادامه‌ داد: این بیماری می‌تواند باعث سکته قلبی، مغزی و نارسایی کلیوی شود. بنابراین ورزش می‌تواند در پیشگیری و کنترل این بیماری و عوارض ناشی از آن موثر باشد.

این فوق تخصص جراحی قلب خاطرنشان‌ کرد: ورزش نه تنها باعث پیشگیری از ابتلا به فشار خون می‌شود بلکه می‌تواند این بیماری را در افرادی که مبتلا به آن هستند، کنترل کند در نتیجه نیاز این افراد به دارو نیز کمتر خواهد شد. ورزش باید به صورتی باشد که ضربان قلب به 120 بار در دقیقه برسد به طوری‌ که فرد به نفس‌ نفس بیفتد. توصیه می‌شود افراد هفته‌ای سه بار و روزی نیم‌ ساعت ورزش کنند.

وی بیان‌ کرد: با ورزش کردن می‌توان وزن را کنترل کرد از این طریق نیز میزان انرژی وارد شده و مصرف شده بدن کنترل خواهد شد که در این راستا باید توجه داشت از میوه، سبزیجات و ماهی بیشتر استفاده کنیم.

حیدری عنوان‌ کرد: ورزش به دو دسته ایزوتونیک و ایزومتریک تقسیم می‌شود که ورزش‌های دسته اول یعنی ورزش‌هایی که جابه‌جایی بدن در آن‌ها بسیار بوده به صورتی‌ که تاثیر آن بر پیشگیری و کنترل فشار خون موثر است. این ورزش‌ها شامل دویدن آرام، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است. در ورزش‌های دسته دوم جابه‌جایی بدن کم بوده و فشار بسیاری بر بدن وارد می‌شود که می‌توان به وزنه‌برداری اشاره کرد این ورزش‌ها برای پیشگیری و کنترل فشار خون توصیه نمی‌شوند.

وی گفت: بهترین ورزش برای پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون، جاگینگ (دوی آرام) است البته استفاده از تردمیل هم پیشنهاد می‌شود چرا که ممکن است برای فرد شرایط مختلفی از جمله وضعیت نامناسب آب و هوایی پیش بیاید که باعث شود او نتواند ورزش کند در چنین شرایطی استفاده از تردمیل می‌تواند به او کمک کند.

این فوق تخصص جراحی قلب افزود: دوی آرام ورزشی است که یک فرد 10، 12 ساله تا یک فرد 70، 80 ساله می‌تواند آن را انجام دهد. البته باید به این موضوع توجه داشت که افراد بالای 40 سال که به تازگی می‌خواهند ورزش کنند، باید قبل از انجام این کار، یک چکاپ کامل انجام دهند، سپس بعد از این که از سلامتی کامل خود اطمینان پیدا کردند، آرام‌آرام شروع به دویدن کنند.

وی بیان‌ کرد: همچنین به افراد پیشنهاد می‌شود که به طور مثال اگر قرار است برای انجام کارهای بانکی خود به بانک بروند، به جای این‌ که خودرو خود را درست جلوی بانک پارک کنند آن را 500 متر دورتر از بانک پارک کرده و مسافت باقی مانده را به صورت پیاده‌روی سریع یا دوی‌ آرام طی کنند که در این صورت، هم ورزش کرده و هم کار بانکی خود را انجام می‌دهند. درکل انجام فعالیت ورزشی باعث می‌شود، فرد کارهای روزانه خود را بهتر انجام دهد.

حیدری اظهار کرد: مهم‌ترین نکته این است که افراد باید روش زندگی خود را اصلاح کنند. تغذیه خوب و سالم داشته باشند، تغذیه سالم یعنی استفاده بیشتر از میوه، سبزیجات، حبوبات و ماهی و استفاده کمتر از گوشت قرمز، کربوهیدرات‌های ساده و انواع فست‌فوتها. همچنین باید توجه داشت که افراد باید به صورت مرتب و منظم ورزش کنند و آن را جزو یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های زندگی خود قرار دهند. افرادی هم که دخانیات مصرف می‌کنند باید مصرف آن را به صفر برسانند. نکته دیگر این است که افراد باید زمان خواب خود را تنظیم کرده و درکل رعایت این موارد در سلامتی افراد موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha