چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 71632

سلامت نیوز : یک متخصص آسیب شناسی عنوان کرد: متصاعد شدن بو و دود و بخارات حاصل از غذاهای صنعتی و روغن‌های نباتی و رنگ‌های غذایی در آشپزخانه‌های اپن می‌تواند منشاءِ آلرژی در کودکان یا بالغین باشد.

دکتر حسن اکبری در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه آلرژی زمانی ایجاد می‌شود که پاسخ ایمنی متناسب با عامل محرک سیستم ایمنی نباشد و یا این پاسخ بسیار شدیدتر از حد قابل قبول باشد، گفت: گاهی این پاسخ شدید به علت اختلال در تشخیص سلولهای سیستم ایمنی بوجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً علت اصلی کمبود انرژی سلولهای ایمنی در اثر تغذیه نامناسب فرد در طولانی مدت است، گفت: این مشکل در اثر مصرف طولانی مدت غذاها و نوشیدنی های با برآیند انرژی پائین رخ می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در شیرخواران علت آتوپی یا حساسیت می تواند در اثر تغذیه نامناسب مادر شیرده باشد، تصریح کرد: آثار سوء رژیم غذایی نامناسب مادر از طریق شیر، وارد بدن نوزاد یا شیر خوار می شود و چون سیستم ایمنی شیرخوار قدرت تشخیص میزان مناسب پاسخ دهی به این عامل را ندارد، واکنش های شدیدی را در برابر عوامل محرک معمولی نشان می دهد.

دکتر اکبری در خصوص انواع آلرژی گفت: نوع یک حساسیت فوری، نوع دو وابسته به آنتی بادی، نوع سه کمپلکس ایمنی و نوع چهار سلولی است.

وی در ادامه افزود: در نوع اول یا نوع زودرس، پاسخ ایمنی فوراً پس از تماس با عامل تحریک کننده با سیستم ایمنی ایجاد می‌شود و ممکن است از راه پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، نیش حشرات یا تزریق وارد بدن شوند، در این نوع از آلرژی بدن بر علیه عامل تحریک کننده یا آلرژن IgE یا ایمونو گلوبولین E تولید می کند.

وی همچنین یادآور شد: انواع مواد تحریک کنند سیستم ایمنی(آلرژن ها) هستند که از این نوع با منشاء گیاهی از فلفل قرمز، گوجه فرنگی، بادمجان و گرده گیاهان بخصوص گرده درخت کاج در فصل بهار که تحریک کننده‌ای بسیار قوی است و همچنین آلرژن‌های قارچی مثل آلرژن‌های قارچی لابلای پوشال‌های کولر می توان نام برد.

دکتر اکبری در خصوص آلرژن‌های با منشاءِ حیوانی گفت: سفیده تخم مرغ (پروتئین‌های تخم مرغ، پروتئین‌های ماهی، شیر، پشم و پر حیوانات، سم نیش حشرات، فضولات حیوانات، پوسته‌های بدن حیوانات مثل سگ، گربه و موش همچنین پروتئین های بدن سوسک که در هوا معلق می شود، آلرژن هایی بسیار قوی هستند.

وی در ادامه افزود: آْلرژن های با منشاءِ شیمیایی و دارویی را موادی مانند لوازم آرایش، رنگ موهای شیمیایی، اسپری‌ها، عطرها، پنی سیلین، انواع داروهای شیمیایی، داروهای بیهوشی، داروهای رادیوگرافی، مواد شوینده و نوشابه‌های گازدار تشکیل می‌دهند.

دکتر اکبری همچنین گرد وغبار، اکسیدهای نیتروژن، دود موتورهای گازوئیل سوز یا دیزل، ذرات معلق مربوط به سایش لاستیک خودروها و دود سیگار و همچنین الیاف پشم شیشه و پارچه های صنعتی و پلاستیکی را در رده آلرژن‌های با منشاءِ صنعتی و ساختمانی عنوان کرد و افزود: متساعد شدن بو و دود و بخارات حاصل از غذاهای صنعتی و روغن های نباتی و رنگ‌های غذایی در آشپزخانه‌های اپن می‌تواند منشاءِ آلرژی در کودکان یا بالغین باشد.

وی یادآور شد: اثرات هیستامین موجب باز شدن عروق خونی و خروج مایع از جدار آنها به بیرون و انقباض و تنگی دیواره راه های هوایی شده که موجب پر خونی، تورم و بعضاً تنگی نفس بیمار می شود بنابراین علت مصرف داروهای آنتی هیستامین و یا ضد هیستامین مثل آنتی هیستامین دکونژستان و یا سیتریزین خنثی کردن همین اثرات است.

این محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی با تاکید بر اینکه با تجویز داروهای آنتی هیستامین اصل و ریشه بیماری برطرف نمی‌شود و فقط علایم رفع شده و یک سرپوش روی آنها گذاشته می‌شود، گفت: وقتی سیستم ایمنی در اثر اختلال عملکرد سلولی، قدرت تشخیص میزان تولید IgE را به علت کمبود انرژی سلولی از دست می دهد، IgE زیاد از حد، باعث علایم بیش از حد لزوم به یک تحریک معمولی می گردد، البته گاهی عامل آسیب رسان ممکن است بسیار خطرناک باشد و این علایم شدید حساسیتی موجب شود تا بیمار برای درمان مجبور به ترک تماس با آن ماده خطرناک شود، لذا مصرف داروهایی مثل آنتی هیستامین بجز عوارض جانبی می تواند موجب تماس طولانی تر بیمار با این مواد خطرناک شود و در آینده اثرات خطرناک تر بعدی آن ماده مانند سرطان ظاهر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه داروی دیگری که برای درمان علایم حساسیت یا آلرژی بکار می رود، کورتون‌ها هستند، گفت: مصرف این داروها علاوه بر ایجاد عوارض ثانوی مانند ناراحتی‌های گوارشی و پوکی استخوان، بازهم سرپوشی هستند برای اصل مشکل و موجب ادامه تماس با آن ماده مضر می شوند.

دکتر اکبری خاطرنشان کرد: درمان اساسی آلرژی، دوری از مواد خطرناک، مضر شیمیایی و صنعتی و سایر آلرژن‌ها، اصلاح تغذیه سلولی و حجامت منظم است که نقش تنظیم کننده سیستم ایمنی و برطرف کردن مواد آلرژن را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha