سلامت نیوز : مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که روزانه یک لیوان نوشابه سیاه مصرف می‌کنند، بعد از 35 سالگی میزان بروز پوکی استخوان افزایش می‌یابد به طوری که خطر ابتلا به این عارضه در زنان 3 برابر و در مردان به میزان 5 برابر افزایش می‌یابد.

دکتر سیدعلی کشاورز در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تامین مواد مورد نیاز بدن بهتر است از طریق مصرف مواد طبیعی باشد، گفت: با مصرف قندهای مصنوعی میزان قند اضافی به بدن می رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه انواع شکلات دارای میزان بالایی از چربی های اشباع شده هستند، گفت: برخلاف تصور عامه مردم موادی مانند شکلات تلخ علاوه بر اینکه حاوی مواد قندی و کالری بالایی است، دارای چربی‌های اشباع شده است.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مصرف یک لیوان شیر بیش از 10 درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی را تامین می‌کند، گفت: یک لیوان شیر کم چرب یا آب میوه طبیعی تنها حاوی 100 تا 150 کیلوکالری و یک لیوان شیر دو و نیم درصد نیز دارای 175 کیلوکالری است، ولی مصرف این میزان شیر 10 درصد از مواد مورد نیاز بدن مانند پروتئین، کلسیم و ویتامین آ را تامین می‌کند.

دکتر کشاورز گفت: هرچند آب میوه‌های طبیعی حاوی مواد مغذی و ویتامین C هستند ولی در مقایسه با میوه‌ها فیبر بسیار کمتری دارند.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مصرف نوشابه‌های گازدار موجب افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شود، خاطرنشان کرد: افرادی که روزانه یک لیوان نوشابه سیاه مصرف می‌کنند، پس از 35 سالگی میزان بروز پوکی استخوان افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به این عارضه در زنان 3 برابر و در مردان به میزان 5 برابر افزایش می یابد.

دکتر کشاورز در خصوص میزان کالری دریافتی مورد نیاز روزانه یادآور شد: میزان کالری مورد نیاز روزانه خانم خانه داری با وزن طبیعی که کارهای معمولی انجام می‌دهد، 2200 تا 2000 کیلوکالری و در صورتی که فعالیت‌های ورزشی انجام دهد به میزان 3400 کیلوکالری است، مردان ورزشکار نیز روزانه به 4600 کیلوکالری نیاز دارند، ولی ورزشکاران حرفه‌ای به 2 تا 3 برابر این میزان کالری نیاز دارند.

دکتر کشاورز با اشاره به اینکه افرادی که روزانه کیک یا بیسکویت مصرف می‌کنند دچار بیماری های قلبی- عروقی می‌شوند، گفت: بیسکویت‌ها و کیک‌ها حاوی روغن‌های جامد هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک برش کیک و یا تعداد 4 تا 5 بیسکویت حاوی 150 تا 100 کیلوکالری انرژی است که این میزان کالری با 2 تا 3 ساعت پیاده روی سوزانده می شود.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رژیم‌های غذایی باید دارای کیفیت غذایی بالا و کمیت انرژی و کالری پایین باشند، خاطرنشان کرد: رژیم‌های غذایی کاهش وزن باید پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند، پیروی از رژیم های غذایی باید بر اساس نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha