چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 71637
سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جهت ارتقاء و توسعه بحث سلامت و بهداشت مقرر بود ۱۰ درصد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که متاسفانه انجام نشد و انتظار این بود که دست کم لایحه‌ای که در جلسه مشترک کمیسیون بودجه و بهداشت در جلسه پایان سال گذشته مطرح شد به تصویب و به نتیجه برسد، در حالی که نه تنها عملیاتی نشد، بلکه بودجه‌ای نامتناسب با تورم به مجلس ارایه گردید و اشکالات بسیاری از جمله عدم شفافیت با خود داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر پزشکی؛  دکتر شهلا میرگلوبیات با اعلام این مطلب افزود: پیش از فرا رسیدن عید نوروز جلسه مشترکی با حضور اعضای دو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بودجه برگزار و در آن در مورد این موضوع که مقرر بود ۱۰ درصد طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده قرار گیرد، و عملیاتی نشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در آن جلسه همچنین لایحه‌ای ارائه شد مبنی بر اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها که قرار شد محدود به دهک‌های پایین جامعه باشد، مبلغی که به عنوان ما به التفاوت می‌ماند در اختیار وزارت بهداشت برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده قرار گیرد، این تصمیم مقرر شد در جلسه کمیسیون تلفیق نیز مطرح شود که متاسفانه به نتیجه نرسید.

وی افزود: در حال حاضر ایراداتی به بودجه وارد است که منطقی است و اصولاً با توجه به افزایش تورم این بودجه ضمن عدم
شفافیت، منطقی به نظر نمی‌رسد.

نماینده مردم ساوه در ادامه تاکید کرد: از آنجا که، بهداشت مقدم بر درمان است در حال حاضر می‌بایست بودجه طوری تنظیم و ارایه شود که به مشکلات حاضر در بحث سلامت و بهداشت توجه شده باشد. با وجود ارز مبادلاتی که قیمت‌ها را افزایش داده است. یارانهٔ فرضی در شرایطی که اصلا پولی در کار نیست چطور می‌تواند مشکلات دارویی کشور را بر طرف سازد؟

وی افزود: ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین ایرادات، توجه به ساخت و ساز بیمارستان در شرایطی است که برخی بیمارستانهای ساخته شده اصلا تجهیز نیست و برخی بیمارستانهای دیگر تجهیز اما پرسنل ندارد، پس ساخت و ساز جدید غیر منطقی به نظر می‌رسد. ضمن اینکه عمده‌ترین مشکل این بودجه این است که نسبت به افزایش تورم، اصولا تعریف نشده و جوابگوی مشکلات این حوزه نمی‌باشد که بهتر است به جای تفکیک دانشگاه‌ها بیشتر به موضوعات مهم توجه می‌شد.

میرگلوبیات با تاکید بر اینکه رد کلیات بودجه اصلاً سیاسی نبوده است عنوان کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود شرایط حاضر در کشور، تورم زا بودن بودجه، عدم شفافیت از مهم‌ترین ایرادات بودجه ارائه شده دولت است که امیدوار هستیم با توجه به کم بودن زمان تا انتخابات ریاست جمهوری مشکلات مطروحه در بودجه مرتفع و به تصویب برسد.

این پزشک جراح و متخصص زنان در خاتمه همچنین با اشاره به نقش اثر گذار جامعه پزشکی و بالاخص سازمان نظام پزشکی کشور در انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: هیچ فردی نمی‌تواند نقش اثرگذار سازمان نظام پزشکی و حضور پزشکان به عنوان نخبگان را در انتخابات نادیده بگیرد. باید در این انتخابات با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری که سال ۹۲ را با وجود انتخابات ریاست جمهوری سال حماسه سیاسی نیز نامیده‌اند، توجه شود که می‌بایست با حضور و مشارکت حداکثری خود انتخابات اصلح داشته و در راستای رفع مشکلات مردم و کشور با همبستگی و حضور خود، انتخابات با شکوهی را رقم زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha