چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 71641
سلامت نیوز : ریتم افزایش متقاضیان عمل های زیبایی ثانیه به ثانیه تند می شود و به نظر می رسد بازار جراحی های زیبایی همیشه پرمشتری است و روز به روز گروه های مختلف سنی به ویژه جوانان از مشتریان پرو پا قرص عمل های زیبایی هستند و در تب زیباتر شدن می سوزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ عمل های زیبایی یا همان زیبایی های مرگ بار در حالی میان جوانان فراگیر شده که بر اساس آمارهای اعلام شده در سال های اخیر جوانان زیر 17 سال نخستین گروهی هستند که حاضرند استرس و اضطراب های تیغ جراحی را به جان خود بخرند اما به عنوان مثال بینی خود را کوچک و گونه هایشان را برجسته کنند.

در تمام استانهای ایران به ویژه خراسان رضوی میزان عمل بینی، پلک و گونه ها جزء عمل های زیبایی است که فراگیری بیشتر در میان اقشار جوان دارد این جمله را نسرین خدادادی که یک جراح و متخصص زیبایی است مطرح می کند و می گوید: اکنون کل کشور و سراسر خراسان به پایتخت عمل های زیبایی جهان معروف شده است.

مراجعه روزانه صدها نفر به مطب پزشک

وی ادامه می دهد: روزانه در مطب من صدها نفر برای انجام عمل های زیبایی مراجعه می کنند و این امر در حالی است که بسیاری از آنان به عنوان مثال بینی یا گونه هایشان موردی ندارد اما تنها برای فخر فروختن در میان همسن و سالان یا به نوعی نداشتن اعتماد به نفس به مطب دکتر برای جراحی مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه براساس برخی آمارها میزان جراحی های زیبایی در ایران شش برابر دیگر کشورهای جهان است، می گوید: مدت زیادی است که تب زیبایی نه تنها در میان جوانان بلکه در بین سایر اقشار جامعه فراگیر شده و این مقوله به خود زشت بینی و کمبود اعتماد به نفس باز می گردد.

وی بیان می کند: چندی پیش دختری برای اینکه بینی، پلک و لب خود را عمل کند به این مطب مراجعه کرد و من از این درخواست او شگفت زده شدم زیرا هیچ کدام از اجزای صورت او با مشکلی مواجه نبود.

وی ادامه می دهد: وقتی علت این کار را از او خواستم در جواب پاسخ داد که تاکنون تمام هم سن و سالانم عمل زیبایی کرده اند و من در بین آنها احساس حقارت می کنم.

برطرف کردن نقایص صورت

وی با اشاره به اینکه هرگز کسانی که صورتشان مشکلی ندارد نباید برای عمل زیبایی مراجعه کنند، می افزاید: انجام عمل زیبایی از هنگامی مرسوم شد که عده ای خواستند نقایص صورت خود را برطرف کنند اما در حال حاضر کسانی هم که چهره هایشان نقصی ندارد برای رقابت با دیگران به این جراحی ها تن می دهند.

وی تصریح می کند: امروزه افراد بسیاری به خاطر حرف دیگران تن به عمل زیبایی داده اند و گرایش به انجام عمل جراحی های زیبایی علاوه بر آن که ریشه های اجتماعی دارد، به برخی عوامل روانی نیز باز می گردد.

یک روانشناس نیز در رابطه به تب داغ جراحی های زیبایی بیان می کند: امروزه جراحی های زیبایی برای برخی از افراد از نان شب واجب تر شده و آنان حاضرند به هر قیمتی شده یکی از بخش های صورت خود را عمل کنند که این امر تا حدود زیادی به کاهش اعتماد به نفس، رقابت کردن با هم سن و سالان و ضعف شخصیتی باز می گردد.

پروانه عابدی ادامه می دهد: توهم خود زشت پنداری گرایش افراد جامعه را نسبت به جراحیهای زیبایی افزایش داده و در حال حاضر تمامی اقشار جامعه در هر سنی علاقه دارند بینی خود را عمل کنند.

توهم خود زشت پنداری

وی معتقد است، توهم خود زشت پنداری و توقع بیش از حد از چهره سبب شده تا بسیاری از شاخص های زیبایی نیز میان جوانان تغییر کند و این مقوله بی تردید ریشه های اجتماعی دارد، هر چند که اکنون جو جامعه عوض شده و تبلیغات روی اذهان مردم تاثیر گذاشته است.

وی تاکید می کند: در بازار پرمشتری عمل های زیبایی تبلیغات شبکه های ماهواره ای نیز بی تاثیر نیست چرا که بسیاری از جراحی های زیبایی به تبلیغات گسترده و فرهنگ وارداتی باز می گردد و در این میان جوانان مهمترین قربانی این عمل ها محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه مطابق نظرسنجی های صورت گرفته تنها 20 تا 25 درصد عمل های زیبایی ضروری است، می گوید: 70 تا 80 درصد جراحی های زیبایی تلاش برای زیباتر شدن و کلاس گذاشتن در بین هم سن و سالان است.

زیبایی همه چیز نیست

عابدی عنوان می کند: عقده حقارت، داشتن احساس امنیت در جامعه و اختلالات روانی سبب شده تا امروز گروه های مختلفی در جامعه نسبت به انجام جراحی های زیبایی و صرف هزینه هنگفت چراغ سبز نشان دهند.

این روانشناس اعتقاد دارد، شاید اگر خانواده ها از همان ابتدا اعتماد به نفس فرزندان خود را بالا می بردند و به آنان نشان می دادند که زیبایی همه چیز نیست این روزها احساس ناامنی روانی و حقارت در افراد ایجاد نمی شد.

یک جامعه شناس نیز تاکید می کند: امروزه برخی افراد گمان می کنند بدقیافه و زشت هستند بنابراین برای اینکه افراد دیگر جامعه نسبت به آنان برخوردهای نامناسبی نداشته باشند و دچار اضطراب، وسواس و افسردگی نشوند اقدام به جراحی زیبایی می کنند اما جالب این است که برخی از آنان پس از جراحی افرادی خودشیفته می شوند.

مردان در خط مقدم جراحی های زیبایی

محسن سنخاستی با تاکید بر اینکه شاید در حقیقت 10 درصد اعمال جراحی ها ناشی از مشکلات چهره باشد، می گوید: بسیاری از افراد به دلیل ضعف شخصیتی و هم چشمی اقدام به این گونه جراحی ها می کنند و در حال حاضر وضعیت به گونه ای شده که مردان نیز در خط مقدم جراحی های زیبایی قرار دارند.

وی بیان می کند: در گذشته زنان بیشتر از مردان رغبت به جراحی پلاستیک و زیبایی داشتند اما در حال حاضر مردان نیز گوی سبقت را از زنان ربوده اند.

سنخاستی یادآور می شود: مطابق نظر سنجی های صورت گرفته از هر پنج نفری که برای عمل بینی مراجعه می کنند دو نفر آنها مرد است که نسبت به گذشته افزایش داشته است.

وی اظهار می کند: مردان هم این روزها در وسواس زیبایی گیر کرده اند و در هر کوچه و خیابانی می توان مردان بسیاری را مشاهده کرد که بینی خود را عمل کرده اند.

اقدام مجدد برای عمل زیبایی

این جامعه شناس بیان می کند: نکته جالب در همه عمل های جراحی چه در میان مردان و چه در میان زنان این است که پس از عمل نیز از چهره خود ناراضی هستند چرا که گمان می کردند بعد ازعمل بسیار زیبا خواهند شد بنابراین این عامل بیش از گذشته منجربه سرکوب، افسردگی و اضطراب این افراد خواهد شد.

وی تاکید می کند: معمولا افراد ناراضی از عمل جراحی پس از انجام عمل زیبایی برای ترمیم مجدد مراجعه می کنند چرا که آنها انتظاراتی را که در تصور خود داشته اند به دست نیاورده و احساس پشیمانی می کنند.

تب واگیردار عمل های زیبایی این روزها بسیاری از افراد را درگیر خود کرده و این امر شاید در آینده ای نه چندان دور بزرگترین ضربه را به اجتماع وارد کند زیرا جامعه ای که افراد آن در تب زیبایی می سوزند و یا اینکه از کاهش اعتماد نفس نسبت به چهره خود برخوردارند نخواهند توانست به پیشرفت جامعه در حوزه های مختلف کمک کنند.

شاید باید تمامی آحاد جامعه به گونه ای دیگر رفتار می کردند تا یک جوان یا حتی یک فرد میانسال به جای پرداختن بیش از حد به چهره به درونیات خود می پرداخت و احساس مفید بودن می کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha