پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۶
کد خبر: 71646

زمانی كه داروی ایرانی جایگزین داروی خارجی هموفیلی شده بود و بیماران بسیاری از عوارض آن شكایت كردند، چرا آن زمان مسئولان حاضر به جمع‌آوری این داروها نشدند؛ داروهایی كه بارها بحث آنها به رسانه‌ها كشید!

ماجرایی به نام داروهای چینی
سلامت نیوز :سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو مدعی است كه شوك‌های ناشی از داروهای چینی نسبت به سال‌های گذشته تغییر نكرده است. اما مهدی سلیمانجاهی درباره مرگ‌های چینی می‌گوید: «شرایط اضطرار اجازه بررسی داروهای ورودی را نمی‌دهد، وقتی دارو فوریتی وارد شود عملا نمی‌توان همه سیستم‌های کنترلی را به کار بست تا باز هم این سوال پیش بیاید كه بالاخره داروهای چینی بیماران ایرانی را می‌كشد یا خیر.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او پاسخ واضحی به این سوال نمی‌دهد اما مقصر اصلی را بانك مركزی می‌داند و ضمن انتقاد از عدم تخصیص ارز در نظرگرفته شده برای دارو می‌گوید: «حتی اگر ارز کافی باشد اما آن را به‌موقع تحویل ندهند، کمبود یا نبود اتفاق می‌افتد و ناچار می‌شویم به‌طور فوریتی دارو وارد کنیم.» اما پرستاران بیمارستان‌های دولتی از جمله بیمارستان امام(ره) در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گویند: بیمارستان داروهای وارد شده از كشورهای چین و هند را خریداری نمی‌كند، چون این داروها تست نشده‌اند ومعلوم نیست كه چه موادی را به خورد بیماران می‌دهند. اما این پایان دردناك ماجرا نیست.

چون برخلاف دو سال گذشته كه بیمارستان‌ها بسیاری از داروها را به‌صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می‌دادند این روزها بیماران خود مجبور به خرید این داروها به هزینه گزاف هستند. آنها درحالی دارایی خود را صرف خرید دارویی برای نجات جان خود می‌كنند، كه از كیفیت داروی خریداری شده مطمئن نیستند.

هزار گره ناگشوده نظام سلامت

مشكل بازار دارو و تجهیزات كشور تنها بی‌توجهی دولت در دادن اعتبارات و ارز لازم نیست. در میان آنچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمدحسین شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان بهارستان به‌عنوان بازی و شوخی دولت با بیماران می‌دانند، اعتراض بیماران مختلف به وضعیت داروهایی كه در كشور توزیع می‌شود از دیگر نكاتی است كه به گفته بسیاری مرگ وتهدیدهای جانی برای بیماران دارد و آنها را به این نتیجه رسانده كه داروی تقلبی و بی‌كیفیت سهم بزرگی دربازار امروز دارو و تجهیزات دارویی كشور دارد.

یكی از مسائلی كه همچنان افكارعمومی را به خودش مشغول داشته است، مرگ‌های چینی ناشی از پنی‌سیلین‌های ساخت این كشور است كه دكتر مهدی سلیمانجانی سرپرست دفتر كل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به آن واكنش نشان داده است. اما او این بار برخلاف دیگر مسئولان این وزارت‌خانه مرگ‌های ناشی از پنی‌سیلین‌های چینی را رد نمی‌كند، هرچند تایید هم نمی‌كند اما مواردی كه او از آنها به نام موارد شوك آور یاد می‌كند را طبیعی می‌داند: بر فرض مثال اگر در سال‌های قبل 10 مورد شوک با پنی‌سیلین در سال گزارش می‌شد، الان هم آمار همان است و افزایش پیدا نکرده است. سلیمانجاهی برخلاف سایر مسئولان و مدیران وزارت بهداشت نه تنها ورود داروهای چینی را به كشور را تكذیب نمی‌كند بلكه در پاسخ به اینکه آیا داروهایی که اخیرا وارد شده‌اند دچار مشکل نبوده‌اند؟ می‌گوید: «طبیعی است زمانی که در شرایط اضطرار قرار می‌گیرید، اعمال کنترل‌های دقیق توسط سیستم‌های نظارتی و کنترلی موجود، امکان پذیر نیست.»

تا این سوال پیش بیاید كه شرایط اضطرار چه زمانی به پایان می‌رسد؟ آیا دولت برنامه‌ای برای سامان دادن به بازاری كه جان بیماران را نشانه رفته است، دارد؟ چرا بیماری كه این روزها به دلیل تورم، تحریم، گرانی ارز با هزینه‌های بسیار گزاف داروی خود را می‌خرد باید بیم تقلبی بودن دارو هم داشته باشد. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند كه برنامه‌ها باید به سمتی برود كه بیماران جز نگرانی درباره بیماری خود، هیچ دغدغه و دلنگرانی دیگری نداشته باشند؟

کیسه‌های فیلتردار غیراستاندارد خون

مشكلات كیفیت دارو تنها به داروهای بیهوشی چینی محدود نمی‌شود و كیسه‌های فیلتردار غیراستاندارد هم اعتراض بیماران تالاسمی را برانگیخت. آنها كه تاپیش از این از كمبود دارو ناراضی بودند و در این رابطه به مقام معظم رهبری هم نامه نوشتند، امروز هم با مشكل جدیدی به نام كیسه‌های فیلتردار غیر استاندارد خون روبه‌رو شده‌اند. مشكل آنها آنقدر حاد بوده است كه «محمد فرانوش»معاون فنی و فن‌آوری‌های نوین سازمان انتقال خون به رغم اینكه شكی در مطلوب بودن این كیسه‌ها ندارد، اما خبر از جمع‌آوری آنها می‌دهد. به گفته او این کیسه‌ها قبل از مصرف توسط آزمایشگاه کنترل کیفی و با نظارت معاونت تضمین کیفیت و کنترل کیفی بررسی شد که مطابق استانداردها بوده است.

حال با توجه به اینكه فرانوش معتقد است كه كیسه‌ها استاندارد بوده‌اند اما سازمان راضی به جمع‌آوری آنها به دلیل شكایت بیماران شده، این سوال پیش می‌آید كه زمانی كه داروی ایرانی جایگزین داروی خارجی هموفیلی شده بود و بیماران بسیاری از عوارض آن شكایت كردند، چرا آن زمان مسئولان حاضر به جمع‌آوری این داروها نشدند؛ داروهایی كه بارها بحث آنها به رسانه‌ها كشید! در نهایت این سوال پیش می‌آید كه تا چه تاریخی جان و سلامتی بیماران بین تكذیب وتایید وضعیت دارویی كشور باید تحلیل برود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha