پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۸
کد خبر: 71647
سلامت نیوز : همین كه ادغام دانشگاه‌های علوم‌پزشكی شهید بهشتی و ایران لغو شد، محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم ضمن استقبال از این لغو، اعلام كرد كه هرگز موافق چنین اقدامی نبوده است اما مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی می‌گوید: «قطعا كار به این بزرگی كه همراه با ابلاغیه معاون رئیس‌جمهور است، با اطلاع شخص رئیس‌جمهور صورت گرفته. ضمن اینكه اساسا اینگونه كارها در دولت همیشه موافقت ریاست‌جمهور را لازم دارد.» نكته اینجاست كه محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در لابه‌لای سخنرانی هنگام افتتاح فاز یك بیمارستان كوثر گفت كه از ادغام دانشگاه‌های علوم‌پزشكی تهران و ایران خبر نداشته است. او تلویحا گفت در عمل انجام شده قرار گرفته و اكنون از انتزاع دو دانشگاه خشنود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته او در مردادماه سال 89، بحث‌های كوچك‌سازی دولت و انتقال برخی سازمان‌های دولتی به شهرهای دیگر مطرح بود. همزمان استان البرز هم در شرف تاسیس بود، معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ای به وزارت بهداشت به‌طور محرمانه ادغام دانشگاه علوم‌پزشكی ایران، شهید بهشتی و تهران را خواستار شد. براساس این ابلاغیه و همچنین كار كارشناسی كه بعدا انجام شد، در آبان‌ماه سال 89 مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشكی و هیات امنای دانشگاه علوم‌پزشكی ایران و دانشگاه علوم‌پزشكی تهران اخذ شد و در همین زمان، ابلاغیه وزارت به دانشگاه‌های مزبور صورت گرفت.

نتیجه این ابلاغ هم چیزی است كه اكنون اتفاق افتاده؛ بخش بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم‌پزشكی ایران با دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی ادغام و بخش آموزشی دانشگاه علوم‌پزشكی ایران با دانشگاه علوم‌پزشكی تهران ادغام شد و بخشی از شبكه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم‌پزشكی ایران كه در استان البرز قرار گرفته بود هم به دانشگاه علوم‌پزشكی البرز انتقال یافت. كاركنان ساكن استان البرز و شاغل در دانشگاه علوم‌پزشكی ایران نیز به استان البرز منتقل شدند.

خاستگاه ادغام، ریاست‌جمهوری بود نه وزارت بهداشت

همچنین دبیر شورای گسترش آموزش پزشكی در پاسخ به برخی انتقادات به احیای دوباره دانشگاه علوم‌پزشكی ایران گفته بود كه تصمیم ادغام این دانشگاه در دو دانشگاه علوم‌پزشكی تهران و شهید بهشتی در یك جلسه دو نفره گرفته شده است و پس از ادغام شورای گسترش آموزش پزشكی به آن رای داده.

دراین باره، وزیر سابق بهداشت چنین می‌گوید: «مبنای این كار از طریق معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور بود. خاستگاه ادغام در وزارت بهداشت نبود. یكی از علت‌های آن هم تاسیس استان البرز و تاسیس دانشگاه البرز بود. دانشگاه ایران 1500 كارمند در استان البرز داشت.» وحید دستجردی همچنین درباره تاثیرات مثبت ادغام در بخش آموزش و درمان هم می‌گوید«: ادغام آموزش و تحقیقات دو دانشگاه منجر به ارتقای دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی‌های بین‌المللی شد كه یكی از فلسفه‌های مهم این ادغام برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی كشور بود. در استان تهران نیز، ادغام بهداشت و درمان در دو دانشگاه ایران و شهید بهشتی، منجر به یكپارچه‌سازی نسبی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مردم تهران و سطح‌بندی بهتر اینگونه خدمات شد.»

دیوان عدالت هم ادغام را قانونی اعلام كرد

وحید دستجردی همچنین درباره قانونی بودن و نبودن ادغام می‌گوید: «تمام مراحل كار طبق قانون صورت گرفته است. آن زمان دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی ایران در این زمینه به دیوان عدالت اداری شكایت كردند. دیوان عدالت اداری به این شكایت رسیدگی كرد و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ادغام دانشگاه را اقدامی صحیح دانست، نه خلاف قانون. چون دانشگاه علوم‌پزشكی ایران با مصوبه شورای گسترش آموزش پزشكی تشكیل شده بود و انحلال و ادغام آن هم با مصوبه این شورا قانونی است.» او همچنین درباره اثرات انتزاع دانشگاه‌های علوم‌پزشكی تهران و ایران می‌گوید: «اكنون 20 هزار دانشجوی ادغامی در دو دانشگاه علوم‌پزشكی تهران و ایران مشغول تحصیل‌اند كه 8000 نفر آنها می‌خواهند در دانشگاه تهران بمانند. با این اوصاف احتمال اینكه دانشگاه علوم‌پزشكی ایران حداقل در دو سال آینده كمبود انترن و دانشجو داشته باشد، وجود دارد.»

وحید دستجردی درباره بار مالی احیای دوباره دانشگاه علوم‌پزشكی ایران هم گفت: «انتزاع دانشگاه علوم‌پزشكی ایران بار مالی فراوانی دارد و علاوه بر آنكه باعث نارضایتی می‌شود، تمام اهداف ادغام را نیز زیر سوال می‌برد.» در نهایت وزیر سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌گوید: «در دوران مسئولیت خود و از جمله در موضوع ادغام دانشگاه علوم‌پزشكی ایران به هیچ تشكلی باج نداده‌ام.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha