پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
سلامت نیوز : گفت‌وگوی اعتماد با دكتر فرید براتی‌سده، مدیركل پیشگیری و در‌مان اعتیاد بهزیستی نسبت به شیوع مصرف محرك‌ها را میخوانید :

آخرین گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت سوءمصرف مواد مخدر و محرك در كشور در سال گذشته ارائه شد. در گزارش پیشین اعلام شده بود كه سالانه 160 هزار نفر به جمع معتادان كشور اضافه می‌شود و البته میزان معتادان بهبود یافته را باید از آن كسر كرد كه تقریبا جمعیت معتادان یكسان می‌ماند. با توجه به تعداد جمعیت معتادان حرفه‌یی كه در گزارش اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر برآورد شده آیا هنوز هم این میزان ورودی قابل تایید است یا افزایش یافته است؟

این رقم ورودی توسط وزارت بهداشت برآورد شده بود و باید از مسوولان وزارتخانه درباره صحت یا افزایش این رقم سوال كنید. گزارش اخیر ستاد یك گزارش تحقیقاتی است كه توسط جهاد دانشگاهی انجام شده و نتایج آن توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد. البته این تحقیق ممكن است مبتنی بر همه گیرشناسی واقعی نباشد و عددها بیشتر یا كمتر از این ارقام باشد. اما مساله‌یی كه من همواره بر آن تاكید كرده‌ام این بوده كه تعداد معتادان مساله ما نیست. اگر می‌گوییم امروز یك میلیون و 325 هزار معتاد حرفه‌یی داریم اما تا امروز برای همین تعداد هم نتوانسته‌ایم به طور كامل خدمات درمان را فراهم كنیم.

تعداد مراكز درمان اعتیاد را كافی می‌دانید؟

مجموع ورودی سالانه چهار هزار مركز درمان سازمان بهزیستی كشور و وزارت بهداشت حدود 800 الی 900 هزار نفر است. در حالی كه بیش از یك میلیون معتاد دایمی در كشور برآورد شده است. البته داشتن آمار بسیار خوب است و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اقدامات موثری را در دست داشته و یك مطالعه همه‌گیر‌شناسی از جمعیت عمومی در دست دارد اما مطالعه اخیر كامل نیست. در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی كشور ارزیابی سریع اعتیاد انجام می‌داد اما طی سه سال اخیر این ارزیابی انجام نشد زیرا اعتبار انجام این تحقیق را از ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گرفتیم كه این رقم طی سه سال گذشته پرداخت نشد.

غیر از ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد دیگری حق جمع‌آوری آمار اعتیاد را دارند؟

طبق مصوبات موجود، آمار اعتیاد باید از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شود و ستاد هم به چند مركز برای انجام مطالعات اپیدمیولوژیك سفارش داده كه مشكلات آماری برطرف شود.

آیا درباره اعتیاد هم ممكن است بتوانیم مثل سایر آسیب‌های اجتماعی یك تخمین از شیوع داشته باشیم؟

تخمین‌ها معمولا نمی‌تواند مبنای سیاستگذاری قرار گیرد زیرا تخمین، ارزیابی ذهنی افراد است و ما به مطالعات علمی و دقیق نیاز داریم. مطالعه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر هم یك بررسی همه‌گیرشناسی دقیق نیست زیرا این مطالعه فقط در گروه‌هایی انجام شده كه ممكن است نماینده جمعیت عمومی كشور نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha