پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰
کد خبر: 71651
سلامت نیوز : مرتضی تمدن استاندار تهران، دیروز افزایش بهای نرخ نان را تكذیب كرد و گفت هنوز در این باره، تصمیمی گرفته نشده است. ولی رییس اتحادیه نانوایان استان اصفهان، گفته است افزایش قیمت نان در آن استان قطعی است و می‌توان انتظار داشت در سایر استان‌ها و نیز سراسر كشور نیز نرخ نان، تغییر كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ همچنین عباس‌ قبادی، مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی درباره قیمت تضمینی خرید گندم برای سال جدید اظهار داشت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم 420 تومان بوده كه اگر برای امسال 700 تومان تعیین شود حاكی از افزایش 80 درصدی است و در نهایت با توجه به اینكه ماده اولیه نان گندم است این افزایش روی قیمت نان نیز اثر خواهد گذاشت. البته با توجه به افزایش قیمت‌هایی كه در سال گذشته و در تمامی زمینه‌ها از مواد خوراكی و پوشاك گرفته تا امور خدماتی صورت گرفته است افزایش قیمت نان نیز اگرچه ناخوشایند، اما امری اجتناب ناپذیر است چه در غیر این صورت، روشن است كه از كیفیت و كمیت آن كاسته می‌شود.

اما نكته مهم در اینجا نحوه تعیین قیمت است در این رابطه لازم است به تجربه سال قبل اشاره‌یی داشته باشیم. بر اساس بخشنامه سال گذشته در رابطه با نرخ نان كه امسال نیز اجرا می‌شود هر قرص نان لواش 1650 ریال برای نان تافتون، بربری و سنگك به ترتیب 3000، 5000، و 6000 ریال تعیین شد. این ارقام با توجه به سكه و اسكناس‌های موجود مشكلات بسیاری را در این مدت به وجود آورده است كه اگر شما به هر دلیلی بخواهید فقط یك قرص نان لواش تهیه كنید با توجه به مسكوكات رایج در بازار و در حالی كه اسكناس یا سكه 5000 ریالی نیز به سختی پیدا می‌شود، مشخص نیست چگونه باید این میزان پول را تهیه كنید؟ حتی اگر به فرض یك اسكناس 2000 ریالی نیز بدهید آنگاه نباید انتظار داشته باشید بقیه پول‌تان را دریافت كنید چرا كه نه تنها در هیچ نانوایی و حتی بانكی نمی‌تواند 350 ریال باقیمانده پول‌تان را پیدا كرد بلكه نانوا نیز نمی‌توانند به این میزان، نان در اختیارتان قرار دهد. این وضعیت نه تنها برای یك قرص نان لواش بلكه برای تعداد بیشتر هم صدق می‌كند فرقی هم ندارد كه شما نان لواش بخرید یا سنگك یا تافتون، در تهران خرید كنید یا در سایر شهرها چرا كه قیمت‌ها طوری تعیین شده‌اند كه هر دو طرف خریدار و فروشنده، برای دریافت و پرداخت با مشكل مواجه می‌شوند.

جالب اینكه حتی برای خرید نان بربری كه 5000 ریال تعیین شده نیز به علت آنكه نانوایان اغلب به صورت كنجدی و به نرخ 6000 ریال عرضه می‌كنند بازهم این مشكل برقرار است. در هر صورت شما هر تعداد نان خریداری كنید در نهایت مجبورید یا بدهكار شوید یا طلبكار، تداوم این شرایط در چند سال اخیر باعث شده كه در داد وستدهای روزمره یا مشتری به دنبال بقیه پول خود نبوده یا فروشنده تمایلی به این كار نداشته باشد. نتیجه آنكه شما هر تعداد نان خریداری كنید در نهایت مجبورید یا بدهكار شوید یا طلبكار، وضعیتی كه موجب شده تا همه مدیون یكدیگر باشند اگرچه به اندازه یك ریال.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha