پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
کد خبر: 71656

داشتن لبخند لثه‌نما در بسیاری موارد یك بیماری یا مشكل دندانی یا فك و صورت تلقی نمی‌شود، اما اگر به بیماری لثه‌ای منجر شود و به نوعی برای شخص عاملی برای بروز التهاب لثه‌ای باشد، باید تحت درمان مناسب از سوی جراح لثه قرار بگیرد.

لثه‌ نمایان به درمان نیاز دارد
سلامت نیوز : وقتی می‌خندد به جای دو ردیف دندان، دو نوار قرمز لثه‌ای نمایان می‌شود كه شیرینی تبسم را در نظر بسیاری از افراد تلخ می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ داشتن لبخند لثه‌نما در بسیاری موارد یك بیماری یا مشكل دندانی یا فك و صورت تلقی نمی‌شود، اما اگر به بیماری لثه‌ای منجر شود و به نوعی برای شخص عاملی برای بروز التهاب لثه‌ای باشد، باید تحت درمان مناسب از سوی جراح لثه قرار بگیرد.

دكتر عباس كمالی، جراح لثه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برای رفع نگرانی افرادی كه دارای لبخند لثه‌ای هستند، توضیح می‌دهد: لبخند لثه‌نما جزو بیماری‌های لثه محسوب نمی‌شود و تنها به حالتی گفته می‌شود كه لب فوقانی نتواند لثه‌ای را كه روی ریشه دندان قرار گرفته است، بپوشاند.

اما این متخصص در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» خطاب به كسانی كه از داشتن لبخند لثه‌نما ناراحت هستند و به دنبال یافتن علت بروز این وضع هستند، می‌گوید: این مسأله یا جنبه ژنتیك دارد یا به فرم استخوان یا اسكلت فك شخص مربوط می‌شود.

البته در مواردی هم فرم عضلات و بافت نرم لب به كشیده شدن لب و دیده‌شدن كامل لثه‌های فوقانی منجر می‌شود، اما در تمام این موارد، فقط در یك صورت لبخند لثه‌نما نیاز به درمان جدی دارد و آن در زمانی است كه لب بالا كوتاه است و نداشتن حفاظت لبی و بذاق لبی باعث بروز التهابات لثه‌ای و به دنبال آن عفونت لثه‌ای می‌شود.

درمان لثه‌نمایان؛ چرا، چگونه؟

پس اگر لبخند لثه‌نما ناشی از كوتاه بودن لب باشد و این مسأله به آن منجر شود كه حفاظت بذاقی لازم بر لثه و دندان‌ها صورت نگیرد، احتمال بروز بیماری یا التهاب لثه‌ای وجود خواهد داشت و به این ترتیب لبخند لثه‌نما با هدف درمان باید تحت جراحی قرار بگیرد.

اما جراحان لثه تاكید می‌كنند لبخند لثه‌نمایی كه تابع صفات ظاهری ارثی فرد بوده و از بدو تولد با او همراه است و سلامت جسمی‌اش را به خطر نمی‌اندازد، نباید به بهانه زیبایی تحت جراحی‌های سخت و پیچیده فك و صورت قرار بگیرد.

دكتر كمالی با اشاره به این‌كه برخی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها فرد دچار لبخند لثه‌نما را در معرض خطر بیماری‌های لثه قرار می‌دهد، می‌گوید: مصرف داروهای ضدصرع، داروهای بلوكه‌كننده كانال‌های كلسیمی، داروهای قلبی، كلیوی و داروهای تهدید‌كننده سیستم ایمنی، بخصوص اگر رعایت بهداشت دندان و دهان شخص نیز مطلوب نباشد، می‌تواند به ازدیاد حجم لثه منجر شده و بیمار را در معرض التهابات لثه قرار دهد كه در این صورت اصلاح لبخند لثه‌ای ضروری می‌شود.

البته التهاب لثه در دوران بلوغ نیز می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی و بهداشت نامناسب دهان باشد. همچنین تنفس دهانی ناشی از انسداد بینی در كنار استفاده از برخی داروهای ضدتشنج، برخی داروهای ضدافزایش فشارخون یا برخی داروهای سركوب‌كننده سیستم ایمنی در بروز التهابات لثه موثر خواهد بود.

افزایش طول زیاد لثه یا كوچكی دندان‌ها؟

اما گاهی در برخی افراد، لثه بخش زیادی از دندان‌ها بخصوص دندان‌های جلویی را می‌پوشاند و به این ترتیب طول دندان خیلی كوتاه به نظر می‌رسد.

به گفته دكتر كمالی در چنین شرایطی و اگر بیمار مشكل فكی نداشته باشد می‌توان با یك جراحی ساده طول لثه را یك تا سه میلی‌متر كوتاه كرد، ولی اگر مشكل بیمار به ساختار اسكلتی و عضلانی فك بازگردد نیاز به یك جراحی مشكل و وسیع از سوی جراحان فك و صورت خواهد داشت كه باید راجع به لزوم انجام آن بررسی‌های دقیق تخصصی صورت بگیرد.البته جراحان فك تاكید می‌كنند اگر پیشروی لثه بر‌اثر بیماری مادرزادی، بیماری لثه‌ای یا رعایت‌نكردن بهداشت باشد و فرد در بهداشت دهان كوتاهی كند، احتمال عود این شرایط حتی پس از اصلاح وجود دارد.

دستكاری لثه‌ها، برای شما ممنوع است

برخی بیماری‌ها از جمله قندخون یا فشار خون بالا، بیماری‌های تثبیت نشده قلبی، آنژین صدری یا شش ماه اول بعد از جراحی بای پس قلب باعث محدودیت در هر نوع جراحی لثه می‌شود.

اما دكتر كمالی تاكید می‌كند كسانی كه كم‌خونی شدید یا هر نوع بیماری سیستم ایمنی دارند یا قطر لثه آنان به حدی است كه با هر نوع دستكاری دچار مشكلات دندانی دیگری می‌شوند باید از انجام این نوع جراحی امتناع كنند. همچنین افرادی كه دچار بیماری‌های كنترل نشده یا سرطان هستند نباید تن به هیچ نوع جراحی و از جمله جراحی‌های دندان بدهند. انجام این نوع جراحی برای كسانی كه ایمپلنت كرده‌اند نیز با ملاحظاتی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha