پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹
کد خبر: 71658

حفظ تندرستی دانش‌آموزانی كه هر روز با کیف و کتاب‌های سنگین‌شان به كلاس‌هایی با نیمكت‌های یكسان‌سازی نشده می‌روند از اهمیت بسزایی برخوردار است.البته نباید زیاد نگران باشید زیرا توجه كمی‌ به این موضوع كافی است تا بتوانید از بروز اختلالات اسکلتی وعضلانی در فرزندانتان پیشگیری كنید.

وقتی مدرسه به سلامت آسیب می زند
سلامت نیوز :همه پدر و مادرها دوست دارند كه مدرسه رفتن منجر به رشد و بالندگی و سلامت فردی و اجتماعی فرزندانشان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفت صبح ؛ در این میان، حفظ تندرستی دانش‌آموزانی كه هر روز با کیف و کتاب‌های سنگین‌شان به كلاس‌هایی با نیمكت‌های یكسان‌سازی نشده می‌روند از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته نباید زیاد نگران باشید زیرا توجه كمی‌ به این موضوع كافی است تا بتوانید از بروز اختلالات اسکلتی وعضلانی در فرزندانتان پیشگیری كنید.

كدام كیف و كفش

اگر برای كودكتان كیف دستی خریده‌اید انتخاب مناسبی نداشته‌اید. بهتر است کوله پشتی‌های دوبنده با بندهای عریض را انتخاب کنید تا شانه‌های کودک متحمل فشار زیادی نشود. لازم نیست كوله او پر از لوازم و وسایل درسی و كمك درسی باشد زیرا سلامت كمر، گردن و شانه‌هایش را تهدید می‌كند. با یك اندازه گیری ساده وزن محتویات به علاوه وزن کیف را بسنجید و با وزن فرزندتان مقایسه كنید. وزن كیف باید حدود 10 درصد وزن کودک شما باشد. به عنوان نمونه اگر وزن کودک شما 25 کیلوگرم باشد، کیف و وسایل داخل آن باید حدود 3 کیلوگرم باشد.

اجازه ندهید كودك شما برای رفتن به مدرسه کفش‌هایی که کفی نرم و نازک دارند را به پا كند زیرا این كفش‌ها مناسب شیطنت‌ها و جنب و جوش سن مدرسه نیستند و به مچ، زانو و كمر او آسیب می‌رسانند. كف كفش مدرسه باید دارای لژ مناسب باشد. در ضمن به بهانه اینكه فرزندتان بتواند سال آینده هم از همان کفش استفاده کند، کفش بزرگ‌تری برای او نخرید.

زنگ‌های تفریح و ورزش

آن تعداد از دانش‌آموزانی كه در زنگ تفریح هم در کلاس می‌مانند یا در حیاط مدرسه می‌نشینند و تحرکی ندارند هم با مشكلات جسمانی مواجه خواهند شد.متخصصان می‌گویند زنگ تفریح فرصت مناسبی است برای تغییر وضع بدن كه در صورت جنب و جوش كودك، عملکرد ذهنی او را افزایش و دردهای عضلانی و اسکلتی او را كاهش خواهد داد.

در كشورهای پیشرفته هر كودك بر اساس وضعیت جسمانی و علایقش به یك رشته ورزشی هدایت می‌شود و سال‌ها در همان رشته فعالیت می‌كند. به عنوان نمونه یك دانش‌آموز بلند قد از همان سال اول ابتدایی به بسكتبال یا والیبال سوق داده می‌شود و بعد از پنج تا شش سال به یك نوجوان حرفه‌ای در ورزش تخصصی خود بدل خواهد شد.

اگر به کودکان در زنگ‌های ورزش حرکاتی متناسب با فیزیك بدن‌شان آموزش داده شود این مزایا پر رنگ‌تر خواهد شد. البته تمامی‌ دانش‌آموزان در هر شرایطی قبل از آغاز ورزش باید چند دقیقه بدن خود را گرم کنند و با یك فعالیت ورزشی سبک بعد از اتمام ورزش، بدنشان را به آرامی ‌سرد كنند.ناگفته پیداست كه کودکان تمایل زیادی به فعالیت بدنی و جنب و جوش دارند اما فعالیت‌هایشان تا وقتی كه به رشد جسمانی و روانی کافی نرسیده‌اند، حتما باید با نظارت بزرگسالان انجام شود.

درس و مشق در منزل

خوب است اگر در منزل هم میز و صندلی متناسب با قد و قامت دانش‌آموز داشته باشید. زیرا دانش‌آموزان هنگام انجام تكالیف خود در خانه توجه چندانی به حالت نشستن خود ندارند و در حالت چمباتمه یا درازکش مشق می‌نویسند و به همین دلیل خیلی زود به دردهای عضلانی، آسیب ستون فقرات و گاه خمیدگی یا گودی کمر دچار شود. اگر دانش‌آموز عادت كرده كه برای انجام تكلیف در منزل روی زمین بنشیند باید از میزهای کوتاه کمک بگیرید تا او به دیوار تکیه بدهد و تکالیفش را انجام دهد. البته این روش هم نباید در زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد و كودك حین مشق نوشتن باید وضعیت خود را تغییر دهد و هر نیم ساعت یكبار از جای خود بلند شود و كمی‌ راه برود.

نیمكت‌های یكسان سازی نشده

یك اصل جهانی می‌گوید نیمكت‌های تمامی ‌مدارس باید طبق استانداردهای جسمانی كودكان در هر رده سنی تهیه شده باشند. وجود میز و صندلی‌های غیراستاندارد در برخی مدارس، عوارض نشستن‌های طولانی مدت  را تشدید می‌كند . به همین دلیل باید درست نشستن را به كودكتان آموزش دهید. اگر میز و صندلی مدرسه بر اساس قد و قامت دانش‌آموزان قابلیت تنظیم داشته باشد از بروز بسیاری از اختلالات اسکلتی جلوگیری می‌شود. نشستن درست روی صندلی هم اگر برای مدتی طولانی باشد خستگی عضلات و دردهای اسکلتی ایجاد می‌كند.

نشستن‌های طولانی مدت همچنین ممكن است باعث کوتاهی عضلات و به هم خوردن تعادل، انعطاف پذیری بدن شود كه  قدرت عضلات را كاهش می‌دهد و بروز کمر دردهای مزمن، دردهای ناحیه بالای کتف و درد و گرفتگی ساق پاها را تشدید می‌كند. معلم می‌تواند به دانش‌آموزان اجازه دهد تا در طول برگزاری یك كلاس كمی‌ جابه‌جا و گهگاه از جایشان بلند شوند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند حرکات ورزشی و کششی را پشت میز خود انجام دهند. این مورد علاوه بر با نشاط كردن فضای كلاس باعث کاهش خستگی عضلات می‌شود. عادت دانش‌آموز به درست نشستن در دوران مدرسه، باعث می‌شود كه دردهای عضلانی، اسکلتی کمتری در بزرگسالی نصیب او بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha