پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
کد خبر: 71659
سلامت نیوز : خواب، مجموعه‌ای از تجربه‌های احساسی و تصویری انسان است. تحقیقات نشان داده در خواب مرحله‌ای به نام حركت سریع چشم یا آر‌ای‌ام وجود دارد كه با افزایش سن رفته‌رفته از زمان آن كاسته می‌شود.این مرحله كه مشخصه آن حركات ناگهانی و سریع چشم است در بزرگسالان حدود 20 تا 25 درصد و در نوزادان حدود 50 درصد از خواب را در بر می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ تاثیر مكانیسم بازدارندگی فعالیت ماهیچه‌ها در این مرحله موضوع تحقیقی است كه بتازگی در دانشگاه تورنتو انجام شده است.مغز انسان مكانیسمی كاملا شگفت‌انگیز دارد كه از طریق آن می‌تواند مانع تنفس ماهیچه‌ها در طول مرحله آر‌ای‌ام شود.

از آنجا كه در این مرحله از خواب عملا بدن در خواب است، ولی مغز در حالت بیداری است لذا اكثر رویاهای انسان نیز در طول این مرحله روی می‌دهد.لازم به ذكر است زمان وقوع این مرحله از خواب معمولا در نزدیكی‌های صبح است، یعنی زمانی كه اكثر مردم عادی باور دارند خواب‌های صادق خود را در آن زمان دیده‌اند.

دانشمندان معتقدند احتمال دارد تحقیق درباره این مرحله از خواب بتواند دریچه تازه‌ای را روی شناخت مشكلات تنفسی در حین خواب و نحوه درمان آنها بگشاید.دكتر ریچارد هورنر یكی از محققان این طرح و استاد فیزیولوژی دانشگاه تورنتو در این زمینه می‌گوید مرحله آر‌ای‌ام با یكسری تغییرات خاص در بدن مقارن می‌شود كه یكی از مهم‌ترین آنها ممانعت از هرگونه فعالیت عضلانی در بدن است.

این حالت به نوعی فلج موقت است كه حتی تنفس ماهیچه‌ها را نیز تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین تاثیر این نوع فلج موقت در بدن، ایجاد یكسری مشكلات تنفسی نظیر خروپف یا تنگی نفس در حین خواب را باعث می‌شود.

تنگی نفس یك مشكل معمول و جدی است كه باعث می‌شود احتمال خطر حملات قلبی، فشار خون بالا، سكته‌های ناگهانی و كماهای ناشی از مرض قند افزایش پیدا كند.

ثابت شده اكثر افراد مبتلا به دیابت در این زمان دچار كاهش ناگهانی قند خون می‌شوند. حتی این امر یكی از دلایل خواب‌آلودگی‌های نامتعارف در طول روز است.

در این تحقیق دانشجوی دكتری كوین گریس مطالعاتی را روی موش‌های آزمایشگاهی انجام داد. در این آزمایش‌ها حالت‌های مختلف بدن در طول دوره خواب و بیداری مورد بررسی قرار گرفت.

محققان با انجام برخی دستكاری‌های حساب شده روی نقاط خاصی از مغز موش‌ها موفق شدند حركات ماهیچه‌های زبانی را در حین خواب كاملا تحت كنترل قرار دهند.

زبان یكی از ماهیچه‌هایی است كه در حین تنفس نقش مهمی ایفاء می‌كند و علت آن هم نحوه عملكردش است.

فعالیت ماهیچه زبان باعث می‌شود مجرای هوایی كه پشت زبان قرار دارد، باز بماند. باز ماندن این مجرا سبب خواهد شد كه هوا در حین خواب راحت‌تر به شش‌ها راه پیدا كند.

در برخی افراد ممانعت از فعالیت ماهیچه زبان منجر می‌شود شرایط ضمنی همچون تنگی نفس بر شخص حادث شود.

این شرایط نیز احتمال بیدار شدن فرد را در حین خواب بیشتر خواهد كرد. چنین شرایطی دلیل بیدار شدن‌های مكرر برخی از افراد در حین خواب است.

مشخصا اثرات ناشی از اختلال فعالیت ماهیچه‌ها در طول مرحله آر‌ای‌ام خیلی بیشتر است در حالی كه در سایر موارد این قبیل اختلالات به حداقل و گاهی حتی امكان وقوع آنها به صفر هم می‌رسد.

ماده شیمیایی كه در مغز باعث جلوگیری از فعالیت ماهیچه‌ها می‌شود، استیل كولین است. این ماده شیمیایی اثر خود را از طریق محرك‌هایی با همین نام اعمال می‌كند. محرك‌های استیل كولین با شبكه‌های پتاسیمی خاصی ارتباط دارند.

دكتر هورنر می‌گوید: مرحله حركات سریع چشم یا آر‌ای‌ام باعث می‌شود خود به خود مكانیسم بازدارنده در بدن فعال شود. همین مكانیسم می‌تواند مانع بروز تنگی نفس در حین خواب شود. این فرآیند كه بتازگی كشف شده اساسا می‌تواند باعث درك بهتر از مشكلات معمول و جدی نظیر خروپف و تنگی نفس شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha