پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 71673
سلامت نیوز : کودکان بد‌سرپرست کودکانی هستند که دارای والدین بوده اما بنا به دلایلی پدر، مادر یا جد پدری آنان صلاحیت نگهداری از آنان را ندارند. این کودکان همان کودکانی هستند که بر سر چهارراه‌ها مشغول گدایی یا وادار به تکدی‌گری یا گل‌فروشی یا ... می‌شوند و به شدت در معرض آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ متاسفانه جامعه ما با سه دسته کودکانی که نیازمند توجه و حمایت‌های خاص قانونی، حقوقی و اجتماعی هستند، مواجه است.  این سه گروه شامل :

 1- کودکان بدسرپرست که شامل کودکانی است که در آن شرایطی که هر چند کودکان دارای سرپرست بوده، لیکن سرپرستان آنها فاقد صلاحیت لازم از جهات مختلف برای حضانت و نگهداری کودک هستند.

بدسرپرست‌ها در واقع کودکانی هستند که پدر یا مادر یا جد پدری‌شان در قید حیات است اما نداشتن صلاحیت اجتماعی و اخلاقی و... باعث شده آنها حق قانونی‌شان را برای نگهداری از فرزندشان از دست دهند. دلایل عدیده‌ای باعث بروز این وضعیت شده است اما دلیل اصلی که باعث شده بر تعداد کودکان بدسرپرست افزوده شود، اعتیاد یک یا هر دو نفر از والدین است.

دسته دوم کودکان بی‌سرپرست هستند که شامل کودکانی است که در شرایطی به هر دلیل هر دو سرپرست خود را از دست داده‌اند .

دسته سوم مشمول کودکان تک‌‌سرپرست است به این معنی که شرایطی که کودکان به هر دلیل یکی از والدین خود را از دست داده‌اند را شامل می‌شود.  کودک‌آزاری شخصیت و حرمت و کرامت کودک بد‌سرپرست را ویران و نابود می‌کند به نحوی که بعد از بررسی و شناسایی آثار فیزیکی کودک‌آزاری که از انواع شکستگی‌های سر و دست، شکست‌های مارپیچی، به علت پیچاندن دست یا پای کودک به وجود می‌آید یا شکستگی و ضربات به سر و جمجمه که سبب خونریزی مغزی می‌شود که حیات و جان کودک را به خطر می‌اندازد همچنان‌که تاکنون موارد عدیده‌ای از مرگ این کودکان بر اثر این نوع کودک‌آزاری در مطبوعات چاپ شده است.

همچنین داغ‌کردن، کبود کردن بازو یا ران کودک در اثر فشار، خونریزی چشم، جدا شدن شبکیه چشم در اثر ضربات آسیب پرده گوشی و انواع سوختگی‌ها، آسیب روحی و روانی و سوءرفتار، سوءگفتار، بدگمانی به کودک، جدی نگرفتن کودک، توجه نکردن به تغذیه و بهداشت کودک، ترساندن کودک، تمسخر کودک و ارعاب‌های روانی مانند حبس کردن در زیر زمین تاریک، حمام، انباری یا محروم کردن از محبت، تهدید به بریدن گوش، کشتن، خرد کردن قلم پا، ناسزا گفتن توهین‌آمیز و منت گذاشتن بر سر کودک، بخشی از رفتار‌های نامناسبی است که کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha