پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
سلامت نیوز : پره اکلامپسی، فشار خون بالای ناشی از بارداری است که تنها در دوران بارداری رخ می دهد. در این اختلال، فشار خون سیستولیک (رقم اول) به بیش از ۱۴۰ میلی متر جیوه می رسد یا ۳۰ میلی متر جیوه بیشتر از فشار خون اولیه می شود. فشار خون دیاستولیک(رقم دوم) به بیش از ۹۰ می رسد یا ۱۵ میلی متر جیوه بیش از فشار دیاستولیک اولیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛  برای مثال زنی را در نظر بگیرید که فشار خون او در ابتدای بارداری 60.100 است و در اواخر بارداری به 90.130 رسیده است. این تغییر نشان می دهد که این زن ممکن است دچار فشار خون بالا یا پره اکلامپسی شده باشد.پره اکلامپسی در برگیرنده مجموعه نشانه هایی است که تنها در طول بارداری یا زمان کوتاهی پس از زایمان آشکار می شود. پره اکلامپسی با مجموعه ای از نشانه های زیر مشخص می شود.

تورم(ادم)

وجود پروتئین در ادرار (پروتئین اوری)

فشار خون بالا(هیپرتانسیون)

افزایش رفلکس های بدن

فشار خون بالا در دوران بارداری که در ۵ تا ۸درصد مادران روی می دهد، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. اگر تا به حال تجربه بارداری را داشته اید، حتماً می دانید ۹ ماه انتظار واقعاً دوران سختی است. در این ۹ ماه باید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنید. اگر چه ممکن است با برخی از این مشکلات مواجه نشوید اما همیشه و هر لحظه نگرانید که آیا من هم دچار این مشکل خواهم شد؟ اگر من دچار چنین وضعیتی شوم چه باید بکنم؟ آیا فرزندم سالم و بدون مشکل به دنیا خواهد آمد؟ و... سیل نگرانی ها و دلهره ها به حدی است که اجازه نمی دهد حتی یک ثانیه از این ۹ ماه را به راحتی طی کنید. یکی از همین مشکلات ساده که ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد، فشار خون بالا در حاملگی است.

فشار خون طبیعی برای زنان باردار کمتر از ۱۳۰ روی ۸۵ میلی متر جیوه (همان ۱۳ روی 8.5) است و اگر این میزان به ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه (۱۴ روی ۹) برسد یا بالاتر برود، به عنوان فشار خون بالا محسوب می شود. البته این وضع باید در دو بار اندازه گیری فشار خون جداگانه پیش بیاید تا بتوان نام فشار خون بالا روی آن گذاشت. بعضی از خانم ها ممکن است قبل از بارداری فشار خون بالا داشته باشند ولی عده ای هم به علت حاملگی دچار این مشکل می شوند. در هر دو صورت خانم های دچار فشار خون بالا باید به توصیه های پزشک به طور کامل و با دقت عمل کنند تا خطری متوجه آن ها و جنین نشود.

باید دانست در حالت عادی ۵درصد زنان قبل از بارداری فشار خون بالا دارند ولی خیلی از آن ها به دلیل اندازه گیری نکردن فشار خون از بالا بودن فشار خون خود مطلع نیستند. تشخیص این مشکل در مراحل اولیه بارداری مشکل تر هم می شود چرا که به طور کلی فشار خون در اوایل حاملگی پایین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha